• Anonym (s)

Mina barn trivs bättre på föris än hemma

Barn har sådana perioder där det är svårt att få med dem från förskolan. Har upplevt det både med de barn jag var barnflicka åt i många år och min egen dotter. Ibland var det stört omöjligt att få med hem. Helt normalt och förskolepersonal har berättat om det också. Det behöver inte betyda att det är tråkigt hemma, att man själv är tråkig eller att man måste sätta kravet på sig att ha mer aktiviteter. Hemma ska hursomhelst främst vara trygghet och lugn, vilket de får mindre av på förskolan. 

Jag tror att många föräldrar sätter onödigt mycket krav på sig att de dels måste leka med barnen, dels måste ha en massa aktiviteter på fritiden för barnen, gärna stimmiga miljöer som lekland och badhus. Det behövs inte. Jag tror att det är nyttigt för barn att lära sig roa sig själva, men att man är i närheten och ser och bekräftar barnet. Jag tror också att aktiviteter i eller nära hemmet räcker långt, lekparken utanför, eller skogen som någon annan sa. Barn idag får oftast redan mycket stimulans och umgänge med andra barn och aktivitet, kanske för mycket ibland. Då kan hemmet som sagt stå för trygghet och lugn. 

Du kan slappna av ts, du gör ingenting fel, du är där och närvarande och det är nyttigt för barn att ha lite "tråkigt" ibland, det främjar fantasin. Min egen dotter (nu 8år) kan roa sig hur länge som helst just för att hon fått utrymme till det och det är både hon och jag glada för idag.

Svar på tråden Mina barn trivs bättre på föris än hemma