• Fiona M

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Blandar du ihop dem så förstår jag om folk reagerar, de är diametralt motsatta.

• Fiona M
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-27 13:28:16 följande:
    Ja, det är ju helt upp till var och en. Det är ju inte tvunget att vara otrogen bara för att man blivit förälskad. 

Vet inte om du med detta menar att de som motstått 10 förälskelser ska få något sorts erkännande. medalj eller så
    Det är väl klart att de hanterat det bättre när de inte svikit sina partners, eller hur?
  • Fiona M
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-27 14:03:30 följande:
    Men vad spelar det för roll?  Är det något som kan kompensera för andra tillkortakommanden?

Han/Hon har i alla fall varit trogen så jag kan ha överse med att Han/Hon psykiskt misshandlar mig varje dag ?

Eller finns det någon sorts ranking skala? 

Jag tror inte att ett äktenskap/förhållande blir lyckligare av att partnern avstått från otrohet. 

Tänk dig in i konversationerna vid middagsbordet när maken berättar att han blivit över öronen förälskad i den nya konsulten, men att han visst kunnat stå emot frestelsen att vara otrogen.

Nej, man kan inte dela in mänskligheten i trogna mot otrogna.  
    Den mest otrogna människan kan samtidigt vara den mest underbara och den trognaste kan vara ett odjur
    Vilka konstiga exempel du drar. Varför?

Otrohet är ett svek, hur man sen väljer att bearbeta det är upp till individ och par.
  • Fiona M
    Anonym (Knappast_stigmatiserat) skrev 2023-08-27 14:45:53 följande:

Det är väl knappast stigmatiserat idag, förutom hos en del av befolkningen som forfarande håller monogamin och tvåsamheten/ äktenskapet högt. Snarare håller öppna förhållanden och att vänstra att bli norm. Vem bryr sig om moral eller andras känslor idag liksom? Sådant verkar de flesta anse är utdaterat.

Öppna förhållanden och att vara otrogen är diametralt motsatta saker.
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?