Inlägg från: Anonym (Sätter allt på spel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sätter allt på spel)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Anonym (Bella) skrev 2023-08-26 19:54:35 följande:
    Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

Är riktigt vidrigt beteende.

Dels är det en lögn.
    Dessutom riskerar man trygghet för alla.

Det är snarare konstigt att det inte är mer stigmatiserat. Tycker för gene del att det är betydligt värre än t e.x. sexköp.
    Anonym (Jessica) skrev 2023-09-01 19:07:10 följande:
    Fast otrohet och andra vidriga beteenden ska man inte acceptera rent allmänt och det är väl Skitbra att folk tycker man ska dumpa en sådan. 
    Att vara oförlåtande för otrohet är nästan lika dåligt som att vara otrogen själv.
    Anonym (Out of bounds) skrev 2023-09-01 19:18:29 följande:
    Det är det väl knappast om man har stått i en kyrka och lovat varandra exklusivitet för livet?

Sen kan man också förlåta otroheten i biblisk mening utan att för den delen tycka att man behöver fortsätta leva med personen som inte håller vad den lovat, det är en annan variant.
    Fokusera på resultatet och resultatet blir bättre om man förlåter enstaka otrohet. En gång är ingen gång som det heter.

De som ger upp en hel familj när partnern dessutom ångrar sig för otrohet är mest lättkränkta, och sedan får alla inklusive dem själva och barnen lida för det.

Anonym (Sätter allt på spel) skrev 2023-09-01 19:31:59 följande:
    Fokusera på resultatet och resultatet blir bättre om man förlåter enstaka otrohet. En gång är ingen gång som det heter.

De som ger upp en hel familj när partnern dessutom ångrar sig för otrohet är mest lättkränkta, och sedan får alla inklusive dem själva och barnen lida för det.
    Om man inte har barn ska man däremot inte förlåta otrohet. För att göra det är att hota sin framtida familj.
    Anonym (Jessica) skrev 2023-09-01 20:11:10 följande:
    Det där spelar ingen roll. Den familj den redan har då? Det kanske han/hon borde tänkt på före den var otrogen.
    Man kan bara påverka sitt eget beteende. Att någon annan agerar fel är ett dåligt argument för att man själv ska göra det.
    Anonym (Jessica) skrev 2023-09-01 20:24:46 följande:
    Vad pratar du om nu? Ja, man kan bara påverka sitt eget beteende. Det var ju det jag sa, man ska tänka sig för innan man ligger med någon annan. Man kan inte skylla på ilska eller att man inte trivs. Prata då. 
    Fast det är fortfarande ointressant för det egna beslutet. Du fokuserar på din partner när du borde fokusera på dig. Hur når jag bäst möjliga resultat.

Är det att följa principer in i absurdum eller att analysera situationen och fatta ett klokt beslut efter vad som ger den bästa framtiden?
    Anonym (Bob) skrev 2023-09-01 21:00:41 följande:
    Är det ett samspel så bör man dock skydda sig själv om den andre behandlar en illa; man fortsätter inte en vänskap där man blir sviken, man stannar inte hos arbetsgivaren som utnyttjar en, man har all rätt att ta avstånd från en partner som varit otrogen.

Hur kommer det sig att så många försöker få det att verka värre att inte vilja bortse från otrohet än själva otroheten i sig?
    För att personen kan vara en bra person och ångra sig. Och då är det bara korkat att lämna.

Du pratar om någon som behandlar den andra illa på löpande band och då blir det en helt annan fråga.
    Anonym (Två typer) skrev 2023-09-12 05:23:18 följande:
    De lider ju inte av det eftersom de inte vet om det. Vidare tycker jag att i alla fall en kvinna borde fatta, att får inte hennes man sex hemma så kommer han förr eller senare att skaffa sig det någon annanstans. Antingen genom att ta en älskarinna eller genom att gå till professionella kvinnor.

Kvinnor förutsätts klara sig utan sex, eller bara vilja ha det när de är kära i en bestämd man - men det är kanske inte så lätt för alla kvinnor heller. Så även män som aldrig har sex med sina fruar, borde ha i bakhuvudet att det KAN bli så att frun söker det någon annanstans.

Jag tror att det väldigt ofta finns en slags outtalad överenskommelse, i sådana fall. Att maken/hustrun egentligen förstår, men inte vill veta. Tittar bort. För han/hon vill inte förstöra allt det andra, fina dom har tillsammans. Att öppet uttala orden "öppet förhållande" går inte, för det är inget som finns inom referensramarna i deras samhällsklass, som de har blivit uppfostrade. Man pratar inte om sådant.
    Det du förespråkar är det bästa för alla parter. En tyst överenskommelse där man lever trevligt tillsammans men där det kan få förekomma  snedsteg.

Om ett par kommer dragandes och pratar bland andra om öppet förhållande eller dylikt drar folk öronen åt sig. För egen del skulle jag aldrig fortsätta umgänge med ett par med uttalat öppet förhållande för att jag inte vill att de ska påverka barnens syn negativt på vad som är normalt. 

Ska dock tilläggas att jag för egen del om jag levt i ett sexlöst förhållande hellre hade levt utan sex än att hålla på med älskarinnor. Men jag är över 40 nu. Om jag vore 20 hade jag haft annan inställning. När man redan har knullat runt blir det betydligt mindre intressant.
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?