Inlägg från: Anonym (Out of bounds) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Out of bounds)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Anonym (Hilda) skrev 2023-08-26 20:19:55 följande:

Vi sätter alla våra gränser, så även du, då du inte accepterar "aktiv otrohet". Sedan blandar du ihop förälskelse och att faktiskt agera på det. Jag fattar att vi alla kan bli förälskade under livet, men att agera på det är något man i högsta grad kan styra.

Du kanske kan.

Alla kan helt säkert inte, för då hade vi väl inte haft några pyromaner, kleptomaner, lånetorskar, speltorskar eller personer med olika tvångssyndrom heller? 

Det är ju bara för dem att välja att låta bli och slippa det sociala stigmat vid upptäckt. Eller?

Alltså: Under ca halva livet tyckte jag som du, men baserat på det jag själv upplevt skulle jag säga dels att olika förälskelser hos samma person kan vara olika starka, och dels att det finns en liten andel personer som kan bli så förälskade (alltså deras hjärna blir så påverkad) att de blir funktionellt sinnesförvirrade och inte kan låta bli sin kärlek om den vill ha dem.

De är höga på den starkaste drog som naturen kan frambringa, för att vi säkert ska föröka oss och sprida våra gener. Om bara föremålet för attraktionen är villigt så finns det i vissa fall inget som kan hindra dem.

Så tror jag.
  • Anonym (Out of bounds)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-08-27 13:19:08 följande:

Jag vet de som varit i långvariga äktenskap som blivit förälskade i andra över 10 gånger. Men de har inte agerat på känslorna. 

Nej, Men varje gång är olika.

En dag kanske personen står där med byxorna nere, i dubbel bemärkelse.

Jag tror inte det kan hända alla, men jag tror definitivt att det kan hända några.
  • Anonym (Out of bounds)
    Anonym (Hilda) skrev 2023-08-27 15:08:22 följande:
    Du skrev att man inte kan styra över känslor. Då skrev jag att man kan styra över sina handlingar. Jag tror absolut att de allra flesta av oss kan styra sina handlingar. Tror inte att folk är otrogna för att de inte har något val. Och du pratar om att "råka". Om din man skulle råka vara otrogen. Man råkar inte sätta på någon. Du resonerar som att vi inte har något val.
    Och du lyckas vara både svartvit och fyrkantig på en gång. 

Jag skriver inte "man" som du gör, för alla är inte likadana, funkar inte likadant, har inte samma hjärnkemi, har inte samma impulskontroll. Impulskontroll är också delvis genetiskt.

Förstår man inte ens det lilla blir all diskussion om mänskligt beteende omöjlig.
  • Anonym (Out of bounds)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-08-30 18:27:19 följande:
    Det kan man ju lika väl säga om den som varit otrogen, jag menar om man bevisligen tyckte förhållandet var värt att riskera för något eller några knull så kan man ju fråga sig vad för slags inställning till att "jobba i ett förhållande" personen har. Det kan ju kännas lite märkligt att det inte är förrän man blev påkommen som det blev viktigt att "jobba på relationen" och inte före Flört
    Eller så har man försökt jobba på relationen och vara öppen med vad man behöver i flera år innan, men den andre var inte mottaglig för detta.

Varför ska man göra slut när allt annat funkar bra utom att vissa delar saknas i sexlivet?  Och där någonstans börjar de som har långvariga affärer, skulle jag tro.
  • Anonym (Out of bounds)
    Anonym (Sätter allt på spel) skrev 2023-09-01 19:11:53 följande:
    Att vara oförlåtande för otrohet är nästan lika dåligt som att vara otrogen själv.
    Det är det väl knappast om man har stått i en kyrka och lovat varandra exklusivitet för livet?

Sen kan man också förlåta otroheten i biblisk mening utan att för den delen tycka att man behöver fortsätta leva med personen som inte håller vad den lovat, det är en annan variant.
  • Anonym (Out of bounds)
    Anonym (Felfri) skrev 2023-09-01 19:26:17 följande:

Nu hoppar jag in i getingboet här men... 
    Att säga det är ok efter 20+ år är ju som att säga det är ok att köra ihjäl lite folk när man varit bilförare i 20+ år.
    Folk blir sårade i båda fallen, en del kanske till och med dör i båda fallen. 

Finns ingen anledning att vara otrogen, då lämnar man först och inte efter. 
    Man behöver inte agera på känslor som många tycks tro, ska man i så fall agera på vrede, ilska och annat också? 

Är det så att människor aldrig agerar av ilska eller gör saker utan att tänka sig för, menar du?
  • Anonym (Out of bounds)
    Anonym (Sätter allt på spel) skrev 2023-09-01 19:31:59 följande:
    Fokusera på resultatet och resultatet blir bättre om man förlåter enstaka otrohet. En gång är ingen gång som det heter.

De som ger upp en hel familj när partnern dessutom ångrar sig för otrohet är mest lättkränkta, och sedan får alla inklusive dem själva och barnen lida för det.
    Jag skulle inte kalla någon lättkränkt för att den väljer att skilja sig vid otrohet, det tycker jag vore ett helt orimligt uttalande.
  • Anonym (Out of bounds)
    Anonym (Felfri) skrev 2023-09-01 19:53:14 följande:
    Behöver man inte göra, förstår att du vill ha en anledning till att bedra men det det får stå för dig. 
    Har aldrig agerar på sådana känslor, jag använder huvudet före. Man slipper en massa problem då... 
    Jag tänkte efter nu och kom på att jag har sex olika anledningar:

- för lite sex hemma
    - för mycket lust vilket faktiskt ett tag hotade mitt jobb, och mitt jobb är viktigare för mig än det mesta
    - ålderskris "is this all there is?"
    - bekräftelse från en person som tycker att jag är fantastisk 
    - glädjen i att ge personen det som hen drömt om under lång tid
    - den rena fysiska njutningen av extremt bra sex
  • Anonym (Out of bounds)
    Anonym (Felfri) skrev 2023-09-01 22:35:32 följande:
    Då har du valt fel partner... 
    Efter 25+ år har jag extremt bra sex som få lär uppleva, en partner jag kan lita på, en partner som ger mig vad jag vill ha och som får det den vill ha på samtliga plan. 
    Detta i kombination med ett extremt resurskrävande diagnosbarn. Ändå sneglar vi inte utanför, så se över dina val före du bedrar. 

Så fortfarande bara ett svepskäl att få lite vid sidan av. Att du misslyckats i ditt val av partner ska väl inte straffa partnern? 
    Jag har inte haft fel partner, men jag utvecklade delvis nya preferenser i samband med hormonella förändringar. Har man inte upplevt det själv kan man knappast veta vad man skulle känna eller göra. 

Jag har pratat, inget händer för min partner är nöjd som det är och jag nekar honom inget. Han varken kan eller vill ge det jag nu känner behov av men är väldigt tydlig med att han vill fortsätta leva livet ut med mig. Det finns inget tvivel om att det hade varit värst straff för honom att förlora mig.
  • Anonym (Out of bounds)
    ClumsySmurf skrev 2023-09-02 16:29:58 följande:
    Varför skulle någon som inte är narcissistisk bekräftelsehora få för sej att tröstknulla för att han är osäker i papparollen?
    För att rent faktamässigt är det mångdubbelt fler som är otrogna än de som har narcissistisk personlighetsstörning.
  • Anonym (Out of bounds)
    Anonym (Bob) skrev 2023-09-02 16:36:09 följande:
    Konstigt att män inte propagerar för det.
    Det finns det faktiskt de som gör.

Jag har suttit vid lunchbordet och hört när gubbar har haft ett bra samtal med yngre män om att söka hjälp när man mår dåligt, och man har varit öppen med att man behövt antidepressiva i samband med separation med mera. Det var så fint så jag blev rörd faktiskt, och satt tyst som en mus för att inte störa.
  • Anonym (Out of bounds)
    ClumsySmurf skrev 2023-09-02 18:08:35 följande:
    Rent faktamässigt är det mångdubbelt fler som är otrogna än de som har den långsökta ursäkten. Rent faktamässigt är inte narcissism en diagnos. Rent faktamässigt finns det fler narcissistiska bekräftelsehoror än folk som har NPD.
    Hur många som har NPD är inte relevant, rent faktamässigt.
    Narcissistisk störning är helt tydligt en diagnos, om man vet något om något.
    Narcissistisk personlighetsstörning enligt DSM-5

Narcissistisk personlighetsstörning fördes i ICD-10 till gruppen "andra specificerade personlighetsstörningar", dit också räknades bland andra omogen personlighet, excentrisk, histrionisk och passiv-aggressiv personlighetsstörning.

DSM-5 förs narcissistisk personlighetsstörning till grupp B som omfattar:

antisocial personlighetsstörning (aggressiv, oansvarig),

emotionellt instabil personlighetsstörning/borderline personlighetsstörning (labil, impulsiv, osäker på sin identitet),

histrionisk personlighetsstörning (dramatiserande, manipulerande) och

narcissistisk personlighetsstörning (egocentrisk, självöverskattande).
  • Anonym (Out of bounds)
    ClumsySmurf skrev 2023-09-02 18:41:13 följande:
    Rent faktamässigt är inte narcissism en diagnos.
    400 Bad Request
  • Anonym (Out of bounds)

Sen finns även möjligheten att man missar det bästa sexet man kunde haft i sitt liv genom att välja bort en partner som är mycket intresserad av sex.

• Anonym (Out of bounds)
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-15 20:49:22 följande:
    Sex är inte allt-
    Det där är faktiskt lite som att säga att "mat är inte allt".

Den som bara ätit McDonalds och färdigrätter har säkert vant sig vid det men vi som vet vad en bra middag kan ge vill ha andra saker.

Sen finns det absolut personer som inte har någon särskild glädje av mat utan bara ser det som bränsle, och de får naturligtvis tycka så. Jag vill dock inte leva med- eller planera matsedel med-  en sådan person.
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?