• Core

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag upplever inte otrohet så stigmatiserat, det har ändå blivit så vanligt. Däremot bryter man ju ofta upp efteråt, och det är för att man inte vet vem man är tillsammans med längre, man får en annan bild av denne och kanske till och med känner äckel i längden - det tar slut, helt naturligt.

Öppet förhållande är ju ömsesidigt där båda har en syn på sex som helt fristående från resten av relationen, man är helt enkelt två människor med samma syn på saken och därför är det inte ett problem.

Så skulle frun vara otrogen skulle jag säkert inte vara dömande, som du säger är livet långt, men inte hade jag stannat. Det skulle för mig signalera att hon inte hade den integritet och respekt för vårat förhållande jag hela tiden trott, och förmodligen hade jag som sagt bara känt äckel.

De flesta är i behov av en trygghet att komma hem till, man vet vart man har varandra, ett element som i slut saknas om det ska spontanknullas med okända personer när andan faller in

Jag är verkligen inte en konservativ moralist, det är bara inte min kopp te, visst är sex viktigt och underbart, men behovet att knulla runt försvann kring mina 20

• Core
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-27 11:44:25 följande:
    Jag tror att stigmatiseringen beror på den förutfattade meningen att otrohet leder till uppbrott. Det handlar också om osäkerhet i en ny relation. Det har forskats en del om otrohet i relationer och ju  längre relationer desto mer överseende är man över den andres felsteg.

Med detta vill jag säga att otrohet är mer skadligt i ett relativt nytt förhållande när man ännu inte är så säkra i förhållandet medan otrohet i ett långt förhållande är något man ofta  kan hantera. 

De som har levt i ett långt förhållande vet att förälskelser kommer och går men att det man byggt upp under lång tid kommer att väga tyngre än en tillfällig attraktion.

Kanske är man också något förberedd på att det kan vara dags att börja på nytt.

Så summa summarum otrohet tidigt i ett förhållande är mer destruktivt än i det långa förhållandet.
    Jo du har rätt i att ju längre relation desto större benägenhet att stanna. Tyvärr!

Jag har flera såna i min omgivning, bland annat morsan. När de var strax över 50 var hennes gubbe otrogen, och tyvärr stannade hon för tryggheten. Förhållandet är ju tryggt, men dött. Livsgnistan försvinner alldeles för ofta i dessa relationer, just pga gammal trygghet och brist på ork att riva upp livet
  • Core
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-27 12:06:52 följande:
    Du ska inte förakta trygghet. För många är detta det viktigaste i ett förhållande och ofta behöver även den otrogne tryggheten att falla tillbaka på. Man ska nog inte lägga för mycket vikt vid otroheten om förhållandet i övrigt är bra. 

Att bryta upp från ett förhållande kräver en hel del, både mod och ork. Ibland finns inte orken.  Som anhörig kan man försöka att hjälpa till genom att försöka stärka personen och uppmuntra till sociala aktiviteter på egen hand.
    Jag tycker bara att ju längre man har levt sitt liv, desto mer bör man vara benägen att ta tillvara på det istället för att fastna u en död lunk framåt, om så är fallet. Känner man sig fortfarande förälskad och fylld av kärlek efter otrohet, go on, du spiller ingen tid? men om inte, riv och bygg om.

Det här gäller f.ö förhållanden utan otrohet också, men det kan man använda som ett Wake up Call 
  • Core
    Anonym (Suck) skrev 2023-08-28 12:39:55 följande:

Många dömande personer här (både kvinnor och män) har aldrig varit med om riktigt stark attraktion utanför äktenskapet. Så stark att många inte kan stå emot. Nu kommer det säkert inlägg ylandes "-det har jag visst". Ni kan bespara er, vi fattar. Otrohetsaffärer ser väldigt olika ut.

Att påstå att det finns attraktion man inte kan stå emot är att legitimera våldtäkt. Och jo, så är det, för finner du en person oemotståndligt attraktiv har du fortfarande ett val att respektera den du lever med, bryta den relationen om du tycker att du vill ha nån annan mer än den nuvarande.

Att inte kunna stå emot är väl alla våldtäktsmäns ursäkt, så det var ett otroligt korkat argument. Kanske funkar det om du har en funktionsnedsättning eller är alkis
  • Core
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-28 15:09:29 följande:
    Man kan inte jämföra otrohet med våldtäkt.

Vid våldtäkt är det helt andra drifter som styr och de har inget med attraktion att göra. Det handlar om maktbegär

De flesta våldtäkterna  sker i hemmet i parrelationer och har inget med attraktion att göra 

Jag jämför inte otrohet och våldtäkt, utan ursäkt om att det inte går att stå emot.

Kan man inte stå emot kan man fortfarande göra det i rätt ordning, ta det hemma först och eventuellt bryta upp innan man knullar annat. Klarar man inte av det har man väl alkoholproblem eller intellektuell nedsättning?

Eller, som är vanligast delad etta med alkoholproblem, man är grovt respektlös och skiter i vad man känslomässigt gör med den man lever sitt liv med. 

• Core
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-28 16:26:58 följande:

Man kan drabbas av en passion och då är det inte säkert att det bästa är att förstöra sitt äktenskap och familj och barnens trygghet för det. Man kan älska flera personer på olika sätt. Men man kan bara vara gift med en. 

Jag tycker att tex fransmännen har en bättre syn på detta än vi svenskar. Jag tycker inte att den svenska modellen med massor av separationer och barn som lever i varannan vecka liv och bonusföräldrar är eftersträvansvärd. Familjen är grunden för barnen och en trygghet för livet. 

Du har inte tänkt på att det beror på att svenskar är mer otrogna än andra ? 

https://www.victoriamilan.se/blog/topp-5-lander-dar-flest-otrogna-kvinnor-ar-otrogna-tidigast/

E
    nligt Victoria Milan (otrohetssida) är svenskarna näst värst med otrohet i världen. Där har du orsaken till varför svenska familjer splittras

• Core
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-28 16:50:43 följande:

Det visste jag inte, men irländskor är visst ännu värre?
    Men vi är inte gjorda för att leva i livslånga parförhållanden tror jag och vi är inte gjorda att leva i små kärnfamiljer, det är onaturligt. Man kan titta på hur man lever i vissa samhällen som lever på ursprungligt sätt. I flera av dessa samhällen  är det en morbror som är ansvarig man för barnen .  Kvinnorna hjälps åt att ta hand om barnen och äldre kvinnor hjälper till. Barnen ammas till fyra år. Vid sju år får pojkarna börja vara med männen för att lära sig vara man.

Det är inte naturligt som vi lever. Men det är kanske ändå bäst just nu. 

Intressant tex att Schimpanshonor ofta är otrogna trots att hannarna bevakar dem och sitt territorium noga. Men de smiter ut på natten och träffar andra yngre hannar. Der är antagligen bra för genpoolen med lite otrohet. Jag tror att det är naturligt. 

Alltså menar du att vissla ta den maskulina och femenina rollen till sitt ursprung tror jag inte att dagens kvinna skulle frodas i direkt?. Och hanarna bland schimpanser misshandlar, om vi skulle ta det i mänsklig rätt. Det är den dominanta hanen i flocken som sätter på honorna efter sitt tycke. Är det så vi ska ha det? Eller vill du vara plocka det russin ur kakan som innebär att kvinnor får knulla runt, och behålla resten?
  • Core
    Anonym (Två typer) skrev 2023-09-01 01:00:24 följande:
    Håller inte med, eftersom det finns statistik på att skilsmässobarn har en hel del problem. T.ex. går de mer sällan ut gymnasiet, och de går mer sällan ett teoretiskt gymnasieprogram. De bryter också oftare upp sina egna förhållanden. 

Och det jag skrev om att det finns stor risk för övergrepp av olika slag i styvfamiljer, är sant. Styvföräldrar blir ofta svartsjuika på barnen, och vill hämnas för att deras partner bryr sig mer om barnet än om dem. De tar ut det hatet på olika sätt. Jag skulle till varje pris försöka undvika risken, att mina barn skulle vara tvungna att bo tillsammans med en styvförälder - ens delar av tiden. 
    Stor risk, nu drar du ändå källor ur röven. Jag är uppvuxen med en otrogen förälder, när det uppdagades kring tolvårsåldern förklarade hela livet, varför de verkade så döda och passivt aggressiva i sin relation.

När jag vart kring tonåren valde både jag och min syster att bryta relationen med den otrogne. Skilsmässan var en välsignelse, helt plötsligt mådde vi bra.

Om den där fittskallen hade tagit ut skiljsmässa i tid hade hen besparat sig själv mycket lidande. Idag är relationen skaplig, men att hen splittrade familjen i förmån till att knulla, kommer för alltid ligga som en skam över hen
  • Core
    Anonym (Två typer) skrev 2023-09-01 01:15:26 följande:
    Är det din far du kallar alla dessa fula ord? Då tycker jag att du bör växa upp, och inse att föräldrar också är människor, med drifter. De är inte BARA föräldrar. Om din far har älskat en annan kvinna än din mor - eller bara råkat hamna i säng med någon attraktiv kvinna, efter en firmafest kanske - så betyder det inte att han älskar dig och din syster mindre. Det är olika saker, olika sorters kärlek. Och ingen av oss är mer än en människa. Om du aldrig har varit otrogen, så har du säkert gjort något annat omoraliskt - eller rentav olagligt - i stället.

Åh fan, du drar det gamla vi är bara människor kortet?

Patetiskt, är det någon som ska växa upp är det du, familjen går före drifter, och även om du tycker sig ha rätt att knulla runt som människa kan du ju ha självrespekten att bryta med din respektive först, istället för att bli sedd som en jävla syltrygg av din omgivning. 
    Ingen tvingar dig att vara kvar i en otillräcklig relation.

Så stoppar man inte in kuken i nån på en firmafest måste man ha andra skrupler menar du? Jag kan inte riktigt se hur det resonemanget fungerar.

• Core
    ClumsySmurf skrev 2023-09-02 18:32:45 följande:
    "Åh fan, du drar det gamla vi är bara människor kortet?"
    kryddat med moral relativism så fisa vid matbordet blir lika dåligt som att skita där man äter även om den som städar upplever det ena som värre än det andra.

Har någon dragit det dåliga "man ska inte kasta sten" argumentet?
    Du kan ju iallafall googla ord du slänger dig med innan du klistrat in dem i tråden. Ska du anklaga mig för relativism får du peka ut vad i mitt resonemang som är relativt, jag menar att det är konsekvent.

Moral relativism my ass, har du tagit en kvällskurs i moralfilosofi eller 🤣
  • Core
    ClumsySmurf skrev 2023-09-02 21:58:49 följande:
    Inte in your ass men i inlägget du citerade hade någon dragit det ur sitt...
    Och ingen av oss är mer än en människa. Om du aldrig har varit otrogen, så har du säkert gjort något annat omoraliskt - eller rentav olagligt - i stället.
    Oj ursäkta?.. ????
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?