• molly50

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-28 20:49:43 följande:
    Ett äktenskap är ju så mycket mer än sex. Det är inte bra att vara otrogen men det är inte värre än att ljuga eller göra något annat grövre fel . Förstår inte att alla är så sexfixerade. Det viktiga i ett äktenskap är ju tryggheten och familjen.

En väldigt viktig sak är också att kunna känna tillit.
    Utan tillit är det svårt att få det att fungera.
    Och lögner och svek kan förstöra tilliten.
    Lögner och svek sårar mer än otroheten i sig.

• molly50
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 14:21:21 följande:
    Ja det är klart, men när man pratat klart och ingen förändring skett. Är det då lätt att lämna förhållandet?

"Jag lämnar dig för att du är så tråkig" Hur många tror du har sagt så?
    Det är ingen som har sagt att det ska vara lätt att lämna ett förhållande.
    Är det någonsin det?

Oavsett så är det väl ändå ärligare att lämna förhållandet om ens känslor eller attraktion har svalnat och ens partner inte vill försöka jobba på det, än att vara otrogen.
  • molly50
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 14:45:43 följande:
    varför skulle man inte kunna älska en person man inte längre känner fysisk attraktion till ?
    Det händer ju i de flesta långa förhållanden. En del ger upp den delen av livet och sköter sin sexualitet på egen hand, andra hittar den på annat håll. Men man älskar fortfarande den man lever med.
    Man kanske älskar sin partner.
    Men inte tillräckligt  mycket för att det ska vara värt att kämpa för förhållandet om man istället väljer att vara otrogen.
    Men respekterar sin partner gör man definitivt inte.
  • molly50
    molly50 skrev 2023-08-29 14:50:48 följande:
    Man kanske älskar sin partner.
    Men inte tillräckligt  mycket för att det ska vara värt att kämpa för förhållandet om man istället väljer att vara otrogen.
    Men respekterar sin partner gör man definitivt inte.
    Jag ska tillägga att om inte respekten finns kvar,vad finns det då att jobba på?
  • molly50
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 14:57:58 följande:
    Helt rätt! Det är väldigt svårt att ta initiativet att bryta upp, allra helst om anledningen bara är att man tappat attraktionen. Att prata om det är ju ganska fruktlöst eftersom partnern knappast kan göra sig attraktiv igen. 

Troligen är en del av otrogna ute efter få en riktig anledning till uppbrott.
    Men i så fall så handlar det ju bara om ren feghet om man hellre väljer otrohet som en utväg än att vara ärlig och göra slut direkt.
    Man behöver ju inte använda attrakjtionen hos partnern som en förevändning.
    Man kan ju t ex säga att man inte längre har de rätta känslorna kvar och att man inte vill tvinga partnern att stanna kvar i en sådan relation när h*n istället kan få chansen att hitta någon annan som kan älska henne/honom på det sättet h*n förtjänar.
    Det är i alla fall ärligare,även om det kanske inte är den raka sanningen.
  • molly50
    Anonym (rimligt) skrev 2023-08-29 15:31:19 följande:
    Håller med, och att dessutom använda sina barnen ursäkt/räddfärdigande är ju under all kritik. Hade min morsa eller farsa kommit och sagt att han/hon bedragit den andra under hela min uppväxt för min skull skull jag loska personen i fejset och säga åt den att ge fan i att använda mig som ursäkt för sin egen egoism och feghet.
    Ja,barnen lär ju inte må bättre av att växa upp i ett kärlekslöst förhållande än om föräldrarna skiljer sig som vänner.
    Snarare tvärtom.
  • molly50
    Anonym (rimligt) skrev 2023-08-29 15:48:12 följande:
    Ja speciellt inte när man springer runt och bedrar varandra och skyller det på "barnens bästa", så jäkla lågt. Och när skiten sen kommer fram så blir det 100 ggr värre för de stackars barnen man påstod sig vilja "rädda" och så får man en infekterad relation till den andra föräldern även som skilda...Tomte
    Ja,precis.

Risken är ju att barnen normaliserar det hela och själva växer upp och hamnar i liknande förhållanden när de blir vuxna.
    Och då bör man fråga sig själv om det är så man vill att ens barn ska växa upp,och lära sig att det är så ett förhållande ska fungera.
  • molly50
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 15:48:45 följande:
    Alla är inte så modiga.
    Då får man kanske jobba lite på det modet istället för att riskera att förstöra allt för sin partner om det kommer fram. 
    För den risken finns.
  • molly50
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 16:57:14 följande:
    Det här med mod är svårt, Det krävs mod för att tala om för sin partner att man inte längre vill fortsätta en relation. Allra helst när man inte har annan orsak än att man lessnat.  Det krävs stort mod för att tala om att man i och för sig fortfarande älskar sin partner men inte längre känner sig attraherad.

Det krävs absolut inget mod att ta tillfället till sexuellt umgänge med någon annan när tillfälle ges, allra minst om det är alkohol med i spelet
    Jag tänker att det måste krävas ett ganska stort mod för att våga riskera att krossa sin familj för ett meningslöst knull. 
  • molly50
    Anonym (Två typer) skrev 2023-09-01 07:06:09 följande:
    Fast det går ju också att förlåta och komma över. Jag tror faktiskt inte att man kan räkna med, att två människor som är hyfsat unga när de gifter sig och hyfsat attraktiva för det motsatta könet, ska kunna leva i ett långt äktenskap, utan att minst en av dom är otrogen vid minst något eller några tillfällen. Men det måste inte innebära jordens undergång. Häftigt uppblossande åtrå till någon annan går över; är äktenskapet stabilt annars så är det ändå den relationen som förbliver. Att lämna och gifta om sig är ett värre svek.
    Ja,det går att förlåta. Men det går också att stå emot åtrå,om man bara vill.
    Sen är det också skillnad på ett snedsteg på fyllan och på notorisk otrohet.
    Eller om man inleder ett förhållande med någon annan bakom ryggen på sin partner.
    Och det bygger också på att den otrogne är ärlig och berättar om sitt snedsteg och visar ånger och är beredd att kämpa för att återfå sin partners tillit.
    När detta inte sker så kan det vara svårt att förlåta.
    Sanningen riskerar att komma fram förr eller senare och då kan det bli än svårare att förlåta än om partnern berättar det direkt.
    Framförallt om det kommer fram från annat håll än från ens partner.
    Och om ens partner inte tycker att det är värt att berätta för att försöka reparera skadan,är det då värt att försöka hålla ihop det?
    Det är något man bör fråga sig.
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?