Anonym (rimligt) skrev 2023-08-29 21:05:00 följande:
Ah du drar trådstarten genom ett väldigt snävt filter och ignorerar grova generaliseringar och rent irrrationella påståenden som TS kläcker ur sig i trådstarten där hon tex inte verkar kunna göra skillnad mellan känslor och handlingar som tex den här dyrgripen...
Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??
För alla vet ju att så fort man känner nåt så åker brallorna ner per automatik och otroheten är ett faktum. Finns inte en människa på planeten om klarar av att stå emot. Och det som kritiseras kring otrohet är ju såklart känslorna och inte handlingarna.
Eller vad sägs om denna pärla.
vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat?
Där TS utgår ifrån att enda sättet att vara realistisk är att börja prata öppna förhållanden med sin partner för det har minsann hon och hennes man gjort, då det så.
För att inte tala om att i stort hela TS trådstart handlar om just otrohet, och det du pratar om är varför man stigmatiserar otrohet men hävdar ändå att det inte handlar om otrohet?
Jag menar svaret på frågan om varför otrohet är stigmatiserat är ju superenkelt, för att det är svek, lögner och manipulation och väldigt få människor på planeten gillar att man behandlar dem på det sättet och det finns ingen kultur i världen är svek. lögner och manipulation är accepterat... det har påpekats många ggr i tråden... men då kontrar ju du med att det faktisk inte är otrohet du pratar om?
Jag utgick från frågan varför otrohet och öppna relationer är stigmatiserat i vårt samhälle?
Oavsett vad TS sen skriver så försöker jag svara på frågan
Jag börjar med att konstatera att det inte stigmatisering det är fråga om utan tabu
man vill inte prata med varandra om otrohet eller öppna relationer av någon anledning. Jag tror att detta beror på att man är rädda att man därmed "släpper anden ut ur flaskan" och uppmuntrar till otrohet.
När man är i början av ett förhållande pratar man mycket om framtiden men undviker viktiga ämnen som otrohet och död. Man borde tala om detta redan i början av förhållandet. Om inte annat så har man tagit första steget till att bryta ett onödigt tabu.
Öppet förhållande är något helt annat. Det är endera något paret kommer överens om redan i början av relationen eller så blir det aktuellt vid sjukdom eller förlorad lust till varandra, ofta tjänar det som en säkerhetsventil i relationen.
Otrohet är långt ifrån största orsaken till relationsproblem, det är andra former av våld, svek, lögner, ekonomi och bristande bekräftelse som står for de flesta problemen.
Jag har ingen annan åsikt om otrohet annat än att det förekommer och kan förorsaka problem i relationen.
Vid enstaka otrohet verkar paren kunna fortsätta relationen men vi upprepade eller långvariga otrohetsrelationer speciell om det är känslor med i bilden så är det mycket, mycket svårt kanske rent omöjligt att fortsätta.
I mina ögon är otrohet inte något stort relationsproblem, det finns större, dock är det ett problem för de som drabbats. Ett problem man inte hanterar på bästa sätt genom att stigmatisera sin partner och andra som varit otrogna, genom att göra detta fyller man bara på bitterheten man känner,
Detta är en sammanfattning av vad jag skrivit. Otrohet är ett av många problem vi kan drabbas av i relationer. Det är inte det största och vid enstaka otrohet finns goda möjligheter att hitta tillbaka till varandra,