Inlägg från: Anonym (rimligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rimligt)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 14:21:21 följande:
    Ja det är klart, men när man pratat klart och ingen förändring skett. Är det då lätt att lämna förhållandet?

"Jag lämnar dig för att du är så tråkig" Hur många tror du har sagt så?
    Är att något är jobbigt en giltigt anledning att svika, ljuga och manipulera andra?

Hur gör du i alla andra sammanhang när folk inte beter sig som du vill att de ska göra? Pratar och ser om det blir som du vill men om det inte blir det så går du bakom ryggen på personen och gör som du vill ändå fast i smyg för att det är enklast så?

Hur gör du i andra sammanhang när det blir jobbigt?
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 14:32:17 följande:
    Vi är alla olika, om något fungerar för dem och deras familj, ska vi väl inte ta det personligt. 
    Ingen relation är den andra lik, det finns inget rätt och fel så länge det fungerar.
    Vi har för många dåliga relationer som resulterar i ständiga uppbrott, vilket är skadligt för barn att växa upp i. 

Det var någon som sa till mig att det borde finnas en tidsgräns för äktenskap. De får inte vara kortare än 7 år och inte längre än 10. Det kanske inte är en så dum tanke att man vart tionde år måste gifta om sig. Då får man ju verkligen möjlighet att välja
    Ja alla relationer är olika och alla är fria att hitta vilken lösning de vill så länge man är ÖPPEN och ÄRLIG med det. Så jo det finns absolut rätt och fel när det gäller relationer, det är absolut inte ok att svika. ljuga och manipulera sin partner och rättfärdiga det med att man bara "räddar relationen" för det är ju ren lögn eftersom det är något man beslutat själv utan att ge sin partner ett val.

TS blandar ihop öppna relationer med otrohet lite hejvillt som om det vore samma sak, när de är totalt skilda saker. Öppna relationer bygger även de på ömsesidig respekt och ärlighet där BÅDA kommer överens om att det är ok att ligga med andra vilket är något HELT annat än att skita i vad sin partner tycker och springa runt och ligga med andra lite som man känner för. 

Du skriver att vi har för många DÅLIGA relationer som resulterar i ständiga uppbrott vilket är dåligt för barnen, men om relationen är dålig vad är som säger att barnen kommer må bättre av att leva en dålig relation under hela sin uppväxt? Barn mår väl inte bra av att växa upp i dåliga relationer? de mår bra av att växa upp i BRA relationer.
  • Anonym (rimligt)
    molly50 skrev 2023-08-29 15:21:08 följande:
    Men i så fall så handlar det ju bara om ren feghet om man hellre väljer otrohet som en utväg än att vara ärlig och göra slut direkt.
    Man behöver ju inte använda attrakjtionen hos partnern som en förevändning.
    Man kan ju t ex säga att man inte längre har de rätta känslorna kvar och att man inte vill tvinga partnern att stanna kvar i en sådan relation när h*n istället kan få chansen att hitta någon annan som kan älska henne/honom på det sättet h*n förtjänar.
    Det är i alla fall ärligare,även om det kanske inte är den raka sanningen.
    Håller med, och att dessutom använda sina barnen ursäkt/räddfärdigande är ju under all kritik. Hade min morsa eller farsa kommit och sagt att han/hon bedragit den andra under hela min uppväxt för min skull skull jag loska personen i fejset och säga åt den att ge fan i att använda mig som ursäkt för sin egen egoism och feghet.
  • Anonym (rimligt)
    molly50 skrev 2023-08-29 15:42:58 följande:
    Ja,barnen lär ju inte må bättre av att växa upp i ett kärlekslöst förhållande än om föräldrarna skiljer sig som vänner.
    Snarare tvärtom.
    Ja speciellt inte när man springer runt och bedrar varandra och skyller det på "barnens bästa", så jäkla lågt. Och när skiten sen kommer fram så blir det 100 ggr värre för de stackars barnen man påstod sig vilja "rädda" och så får man en infekterad relation till den andra föräldern även som skilda...Tomte
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 15:46:17 följande:
    Vi har väl inte diskuterat, lögnare, svikare eller manipulatörer, dessa kan ju sabba förhållanden helt utan att vara otrogna. 
    Och du menar alltså att en person som sviker, ljuger och manipulerar sin partner genom att vara otrogen inte är en svikare, lögnare och manipulatör?

Ja det finns svikare, lögnare och manipulatörer i många sammanhang men just DENNA tråda handlar ju trotts allt om otrohet, eller hur?
    Skillnaden mellan otrohet och öppna förhållanden är att har man ett öppet förhållande har man kommit överens om att en eller båda parter är fria att ha sexuella förhållanden med andra.  Detta är inget man berättar för vänner och bekanta eller familj.  Alltså är de i samhällets ögon otrogna.  Skribenten vi diskuterar anses i våra ögon vara otrogen oavsett om hon lever i ett öppet förhållande eller ej.

Om vänner , bekanta och familj inte vet att de ligger med andra hur ska de då kunna klassa dem som otrogna?

De som ligger med andra med sin partners medgivande är ju relativt få jämfört med de som gör det utan sin partners medgivande så då är det ju kanske inte så konstigt om allmänheten tror att personer som ligger med andra är otrogna, folk utgår ju oftast ifrån det som är vanligast och inte undantagen.

Möjligen är det så DU ser skribenten , personligen gör jag STOR skillnad mellan öppna relationer och otrohet, de är två helt skilda saker och jag tror faktisk att det är så de allra flesta resonerar OM man vet om att är en öppen relation dvs. Folk kan ju inte läsa andras tankar. 
    Med dåliga relationer menar jag relationer som inte håller under längre tid. 
    Som jag ser det är relationerna i första hand för barnens skull. Vuxna måste kunna hålla ihop en relation fastän de har problem sinsemellan. Det här med att barnen ska fara illa om föräldrarna inte alltid är överens är en myt. Det är så dessa små lär sig att lita på att man kan vara oense men ändå älska och respektera varandra.

Jag tycker du har en väldigt skev syn på relationer.

Jag tycker att relationer har man både för sin egen och sina barns skull och inte som nån slags plikt där det kvittar om man älskar och respekterar varandra eller hur man behandlar varandra och ska hålla ihop till varje pris oavsett hur barnen mår av det. Det känns mer som att använda barnen som ursäkt för sin egen feghet.

Jag tror dessutom att barn lär sig av sina föräldrars relationer och tar med sig det i sina egna relationer som vuxna och barn som växer upp i döda relationer där föräldrarna antingen ignorerar varandra eller behandlar varandra som skit tenderar att göra likadant i sina egna relationer. Så man gör ju inte dem en tjänst genom att hålla ihop till varje pris utan snarare riskerar att ha sönder deras psyken och egna framtida relationer och nej det är ingen myt det är fakta. 

Ingen har sagt att man måste vara överens om allt och ja att hantera konflikter är en del i mognadsprocessen men att inte vara överens om allt är ju inte riktigt samma sak som att vara kvar i döda relationer för barnens skull, och definitivt inte samma sak som svek, lögner och manipulation eller hur?
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 15:48:45 följande:
    Alla är inte så modiga.
    Och feghet är då en giltig ursäkt för att svika, ljuga och manipulera?
  • Anonym (rimligt)
    Tyra myra skrev 2023-08-29 16:41:42 följande:
    Det är ingen ursäkt utan ett faktum
    Du menar att det är ett faktum att människor som sviker, ljuger och manipulerar andra är fega? 

Jo det kan jag iof hålla med om Flört
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 16:57:14 följande:
    Det här med mod är svårt, Det krävs mod för att tala om för sin partner att man inte längre vill fortsätta en relation. Allra helst när man inte har annan orsak än att man lessnat.  Det krävs stort mod för att tala om att man i och för sig fortfarande älskar sin partner men inte längre känner sig attraherad.

Det krävs absolut inget mod att ta tillfället till sexuellt umgänge med någon annan när tillfälle ges, allra minst om det är alkohol med i spelet
    Absolut och det är ju därför man brukar säga att otrogna människor är fega eftersom de hellre ljuger och går bakom ryggen än konfronterar problemen eller avslutar relationen. Men bara för att man själv är feg så betyder ju inte det att det helt plötsligt bli ok ett svika, ljuga och manipulera sin partner speciellt inte om man ser det från partners sida.

Tror du din partner kommer tycka det är ok att du ligger med andra bara för att du säger att du är för feg för att göra slut?
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-29 16:59:41 följande:

Men får man inte dåligt samvete så skiter man väl i vilket. 

Och samvetet kan man ju alltid döva med diverse dåliga ursäkter som att man bara gör det för barnens skull, man är bara mänsklig, det man inte vet...etc, etc... alla de vanliga bortförklaringarna.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 17:47:43 följande:
    Nu handlar det knappast om mig.  Är nog så långtifrån den beskrivningen man kan komma men jag är intresserad av människor och har stor del av mitt liv arbetat med människor som på olika sätt har problem i sina relationer. 

Vad jag skriver är utifrån mina erfarenheter av många pars relationer.

Det finns inga svar bara en mängd olika människor som reagerar på olika sätt, 
    Det finns ingen perfekt relation som passar alla. Ingen relation är bättre än andra. 

Men något har jag lärt och det är att i de fall man i relationer eftersträvar perfektion på alla plan är det väldigt svårt att leva upp till kraven. 
    Samt att det är ganska vanligt att man målar upp en idealbild av partnern och att när den sen rämnar är katastrofen nära.
    Ok, du eller vem som helst som är eller vill vara otrogen.

Men kom igen nu, menar på fullt allvar att du tror att det är jämt skägg mellan de som tycker att det är helt ok att partnern knullar runt pga feghet och de som inte gör det?

Vad har perfekta relationer med svek, lögner och manipulation att göra, blir det helt plötsligt ok att göra så bara för att man inte har en perfekt relation?

Och du menar alltså att sträva efter att låta bli att svika. ljuga och manipulera andra är detsamma som att sträva efter perfektion?

Och att kräva trohet från sin partner är då detsamma som att måla upp en idealbild?

Jag tror snarare att om man springer runt och rationaliserar, normaliserar och gör sitt bästa för att få sjuka saker att låta bra så är det ganska stor risk att man då till slut beter sig väldigt illa mot andra för man har ju intalat sig själv att det är ok. Dessutom blir man sen gruvligt besviken när ens partner drar och även andra tycker man är en skithög och grämer sig över deras dömande och oförståelse.

Och om man då fortsätter intala sig själv att man inte alls gjort något fel utan det är bara alla andra som inte fattar så är risken rätt stor att man fortsätter vara en skithög livet ut och aldrig mognar.
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?