Inlägg från: Anonym (kvinna50+) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kvinna50+)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

molly50 skrev 2023-09-02 11:38:18 följande:
    Men då är det väl bättre att gå och prata med någon om sin osäkerhet istället för att gå ut på krogen och supa sig full när man har en nyfödd hemma?
    Helst så borde pappan i detta fallet prata med någon INNAN barnet är fött om han känner sig så osäker.
    Att vara otrogen i ett läge där man har en partner som nyss fött barn är,om möjligt,ännu lägre än om man är otrogen mot någon utan att några barn finns inblandade.
    Han hade säkert inte planerat detta, men det hände och han blev förtvivlad. Jag ser det inte som att han ursäktar sitt beteende utan mer som ett konstaterande att det hände.  

För övrigt tror jag inte att speciellt många planerar att vara otrogna, Visst finns dom, men vanligast är nog oplanerat tillsammans med alkohol och kanske någon form av personlig kris.
  • Anonym (kvinna50+)

till Molly 50  
    Glömde 

Naturligtvis vore det bättre att ha talat med någon om sin osäkerheten i papparollen men det är tyvärr inte så vanligt bland män att ta hjälp med sådant. Det finns pappagrupper men inte överallt i Sverige. 

• Anonym (kvinna50+)
    molly50 skrev 2023-09-02 17:22:38 följande:
    Jag vet inte. Jag tycker mest det låter som en dålig ursäkt.
    Det är ingen ursäkt utan en FÖRKLARING,,, Lite skillnad tycker jag allt.....Glad

Att kommer hem och är bedrövad räknas väl också tycker jag.  Men det är ju upp till var och en.  Den berömda VÅGSKÅLEN   För/Mot  

• Anonym (kvinna50+)
    molly50 skrev 2023-09-03 12:24:56 följande:
    Ja,jag vet att det är skillnad.
    Men vad är det,om inte en ursäkt,när man förklarar sin otrohet med att man känner sig osäker i sin papparoll,tycker du?
    Det är ett sätt att försöka förklara för någon som vill ha en förklaring. I detta fall var det i verkligheten så att mannen i fråga sa till sin partner att han inte visste varför. Svaret på frågan fick de båda under terapin.
  • Anonym (kvinna50+)

Man ursäktar sällan ett dåliga beteende. En ursäkt är ofta inget motparten önskar utan man vii få en förklaring till partnerns handlande och sina egna känslor. 

Man tar på sig skulden för sitt beteende, man ber inte om ursäkt. 

Man ber om ursäkt om man oavsiktligt råkat trampa någon på foten, har man varit otrogen tar man på sig skulden och om motparten vill ha en förklaring, något som är väldigt vanligt, så försöker man ge en så sanningsenlig förklaring man kan.

Det är inte alltid man själv vet varför, då kan man tillsammans i terapisamtal, som par eller enskilt,  försöka komma fram till detta.

• Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Bob) skrev 2023-09-03 15:02:19 följande:
    Om min partner var osäker i sin roll som mamma, på jobbet eller liknande, och istället för att prata med mig söp sig så full att hon inte klarade att stå emot impulserna skulle jag ha väldigt svårt att lita på henne igen.
    Ja, allt är individuellt. En del klarar det andra inte. Det måste finnas en genuin vilja också
  • Anonym (kvinna50+)
    ClumsySmurf skrev 2023-09-03 15:18:37 följande:
    ja, det verkar som vissa går in för att försöka normalisera skitbeende.
    Alla människor gör fel och misstag men att dessa fel och misstag skulle vara likvärdiga och att de medvetna fel man gör skulle vara misstag...men det det är ju de som förstår människor på riktigt medan andra tänker svartvitt

"Tydligen verkar kraven moget beteende barar gälla den som blir bedragen..."
    Det är som att ha ett överbeskyddat småsyskon där man alltid ska vara mogen och hantera konflikter vuxet även om man själv inte är mer än människa, och det är småsyskonet som bestämt spelreglerna. Det luktar offermentalitet.

Får nog aldrig en vettig kommentar på detta:
    A recent (2022) study from Germany sought to provide answers. The researchers used a nationally representative sample of over 12,000 German adults, followed for up to 12 years (between 2008 and 2020) to examine the relationship dynamics around infidelity. The researchers documented over 1,000 infidelity events in their sample.
    [...]
    Fourth, with few exceptions, relationship recovery post-infidelity is difficult. "Neither victims nor perpetrators seemed to bounce back to their initial levels of relationship well-being. However, a more consistent socialization pattern emerged with respect to personal well-being: Both victims and perpetrators experienced a gradual increase in life satisfaction and self-esteem in the years following the event."

In other words, individuals may recover more easily from infidelity than do relationships. Sometimes, the real victim of infidelity is not any of the individuals involved, but the union between them.

Fifth, the authors used their data to test competing theories of post-infidelity behavior. On one hand, the "investment model" predicts that high-commitment partners will be more likely to forgive their partners, as they are more willing to invest in relationship maintenance. On the other, expectancy violation theory argues that highly committed individuals will be less likely to forget and forgive, because their disappointment at their partner's violation would be stronger than that of less committed individuals.

The authors' data provide support for the latter. They note: "Consistent with the expectancy violation theory, higher (vs. lower) levels of commitment were associated with worse adjustment (for both partners)... following infidelity."

www.psychologytoday.com/ca/blog/insight-therapy/202212/why-women-may-not-always-feel-so-bad-about-cheating
    Det är knappast tal om att normalisera något beteende, det handlar om att beskriva hur verkligheten ser ut för många.

Det handlar inte heller om att förringa någons känslor.  

Om man med offer mentalitet avser de som i första hand tänker på att rädda äktenskapet/relationen och i andra han på sina sårade egon så är det ett vuxet beteende.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Bob) skrev 2023-09-03 16:22:28 följande:
    Och här förminskar du den bedragna igen. Det är inte vuxet att acceptera allt för äktenskapets skull.
    Gäller det vid missbruk och misshandel också, bara personen ångrar sig?
    Jag ser inte var förminskningen skulle vara. Det är väl ingen som påstår att inte den som hen är otrogen är ett offer ?  Alla betraktar sig inte som det men det är individuellt. 

Att det är vuxet att i förstahand tänka på barn och familj tror jag de flesta är överens om.  Du kanske sätter dig själv före familjens bästa, det är ditt val men de flesta gör inte det.
  • Anonym (kvinna50+)
    ClumsySmurf skrev 2023-09-03 17:34:39 följande:
    menar du den som var osäker i sitt föräldraskap, söp sej full, var otrogen och sen visade ånger är den som i första hand tänker på att rädda äktenskapet/relationen och som sätter sitt sårade ego i andra hand och har ett vuxet beteende?

rättfärdiga
    Det gör väl båda, eller hur? Det måste ju vara ett gemensamt beslut att fortsätta och att göra allt man kan. 

Om han ber om förlåtelse och partnern är beredd att försöka förlåta för att rädda relationen så är det ett vuxet beteende

Nu tycker jag nog att diskussionen bara går i cirklar så detta blir mitt sista inlägg i tråden
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Sätter allt på spel) skrev 2023-09-12 05:45:23 följande:
    Det du förespråkar är det bästa för alla parter. En tyst överenskommelse där man lever trevligt tillsammans men där det kan få förekomma  snedsteg.

Om ett par kommer dragandes och pratar bland andra om öppet förhållande eller dylikt drar folk öronen åt sig. För egen del skulle jag aldrig fortsätta umgänge med ett par med uttalat öppet förhållande för att jag inte vill att de ska påverka barnens syn negativt på vad som är normalt. 

Ska dock tilläggas att jag för egen del om jag levt i ett sexlöst förhållande hellre hade levt utan sex än att hålla på med älskarinnor. Men jag är över 40 nu. Om jag vore 20 hade jag haft annan inställning. När man redan har knullat runt blir det betydligt mindre intressant.
    Troligen är problem med sexlöshet mindre än problem med kärlekslöshet. Det är många din ålder som hellre sköter sexet på egenhand än med sin partner. Det är de som inte nöjer sig med detta som har mer eller mindre öppnarelationer. Vanligtvis är det inget man pratar med släkt och vänner om då det uppfattas som provocerande av de flesta.

Att i 40-årsåldern redan anse sig kommit över sin sexuella peak är väldigt ovanligt. Männen brukar ha sin lust kvar långt upp i åren. Du borde kanske kontrollera hur din testosteronnivå ligger. 
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?