Inlägg från: Anonym (Ann) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ann)

Söner som fostras till mansgrisar

Efter att ha dejtat otaliga män uppvuxna 70-80-tal som kan sättas in under begreppen bortklemade och/eller mansbebisar, så har jag insett vad jag vill undvika nu när jag själv uppfostrar söner.

Senaste exet var så tydligt att det var en kombination av en pappa som jobbade och sen sysslade med sin hobby och inte tog ansvar för vardagssysslorna i kombination med en mamma som då lämnades med allt ansvar för hem och barn och som dessutom ursäktade sin son i allt och aldrig lade något ansvar på honom. 

• Anonym (Ann)
    Mimosa86 skrev 2023-08-28 18:47:33 följande:

Så varför tar inte fäderna det uppfostringsansvaret då?

Barn identifierar sig med föräldern av samma kön. Om pojken ser att hans pappa inte tar likvärdigt ansvar k hemmet och över familjen så kommer han omedvetet att göra det samma. Ta efter då pappan är förebilden. Så vad spelare det då för roll i vad mamman säger om pappan urholkar upplägget?

Jämställda söner fostras i jämställda relationer.

Så sant!
    En son som ser hur pappan inte gör något blir själv likadan, ser han att pappa tar ansvar så lär han sig lättare att ta ansvar också.
    Barn gör inte som vi säger de gör som vi gör. Så precis som du säger spelar det ingen roll om mamman försöker få sonen att städa, laga mat mm om han sen ser att pappa inte gör sånt så är det ju oftast det han tar efter...
  • Anonym (Ann)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-29 07:45:57 följande:
    Min man är jämställd och lagar mat, handlar och fixar mycket i hushållet. Det har inte påverkat min son till att bli huslig. Tvärtom önskar han sig en flickvän som är riktigt bra på att laga mat och baka. 

Utifrån ditt andra inlägg låter det som att ni inte bjudit in barnen att vara med och lära sig hushållsarbete, eller låtit dem ha vissa ansvarsområden, t.o.m. curlat dem enligt dig själv. Då är det klart att det förtar effekten av att se att alla hjälper till hemma om de aldrig är med på det och det inte är naturligt att alla ska hjälpa till.

Känns som en tydlig förklaring till att din son är singel om han förväntar sig att det ska komma en kvinna och göra allt.

• Anonym (Ann)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-29 08:38:04 följande:
    Sonen är inte singel. 
    Ok. Det lät så iom att du skrev att han önskar sig en flickvän som bakar och lagar mat. 😊
  • Anonym (Ann)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-29 09:12:13 följande:
    Han har hittat henne. 
    Hoppas hon tänker efter ordentligt innan hon väljer att skaffa barn med honom.
Svar på tråden Söner som fostras till mansgrisar