Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Ta hål i örat - Ålder?

Jag håller inte med om att det inte fungerar eller inte är accepterat tidigare än 13. Själv fick jag vänta tills jag var 12. Då hade många jämnåriga redan hål i öronen. Inte dog jag av det, men inte de andra heller.

Vår dotter tog hål i öronen när hon var 7 år, fick det i 7-årspresent. Det har aldrig varit några större problem. Några av hennes klasskamrater hade redan hål då.

En bra grundregel är att det ska vara deras eget önskemål, dvs de ska vara gamla nog att vilja själva samt förstå vad det innebär. Kunna hålla rent osv. Det kan fungera vid 6-7 år, men troligen inte tidigare. Sen får man ju hjälpa dem att hålla efter hålen i den åldern. Det behövs kanske inte med en tonåring.

Det ser tacky ut när bebisar eller småbarn har hål i öronen ja. Eftersom det då är så uppenbart att det var föräldrarnas beslut och HELT onödigt. Men äldre barn kan mycket väl klara av det, även om det givetvis är individuellt.

Gullvivor, fantastiskt brådmogna barn du har, som redan som bebisar kunde säga att de ville ha hål i öronen?

Fast egentligen är det väl inte värre än att skära i småpojkars snoppar. 

Till TS:

Som du ser är meningarna delade, men jag tycker att din dotter är tillräckligt gammal. Håller med andra om att du bör gå till en piercing-studio, inte göra det med pistol. De flesta seriösa piercade har 7 år eller 6 år som åldersgräns. De skulle aldrig göra det på småbarn. 

Vår dotter var 6 år när hon sade att hon ville ha hål i öronen. Då började det dyka upp jämnåriga som hade det. (Vi bor inte i ett område där många tar hål på småbarn, så det var inte vanligt innan). 

Vi sade till vår dotter att du får vänta tills du fyller 7. Det accepterade hon. 

Gullvivor skrev 2023-08-29 08:59:37 följande:
    "Alltid", har diskuterat det 1 gång. Du kan väl knappast kalla denna tråd för en diskussion. 

Du få gärna förklara en gång till eftersom jag har så svårt att förstå. Vad kan hända och varför är det fel att trådskaparens 8-åring skaffar hål i öronen?
    Inget fel alls eftersom en 8-åring kan välja själv om h*n vill ha hål i öronen eller ej. Det kunde inte dina barn.

Man kan ha olika åsikter om vid vilken ålder det är lämpligt. Men barnen ska åtminstone vara gamla nog att kunna bestämma själva, samt någorlunda förstå vad det innebär.

Hål i öronen kan tas om barnen själva vill. (Vid lämplig ålder och mognad).

Inte för att föräldrarna vill.

Barn är inga dockor att pynta. Man gör inte hål i sina barns kroppar i onödan.

Gullvivor skrev 2023-08-29 09:14:33 följande:
    Uppenbarligen tycker ju anonym (a) att det är fel att en 8-åring får hål i öronen, därav min fråga.
    Som sagt, man kan ha olika åsikter om när barn är tillräckligt gamla för att ta ett sådant beslut.

Vissa tycker 7 år. Andra tycker 12 år. Åter andra tycker 18 år. Fast det sistnämnda är nog inte så vanligt.

Man bör göra det med nål hos kunnig yrkesutövare, för att minska risken för infektioner. Seriösa piercingstudios har oftast minst 6-årsgräns.

Mrs Moneybags, ingen har väl skrivit att 8-åringar är småbarn? Ska vi hålla oss till TS, är det inte relevant varför vissa tar hål i öronen på bebisar, som om de vore dockor som ska pyntas. Utan om barn är tillräckligt gamla när de själva förstår och ber om det.

Jag tycker att TS dotter är tillräckligt gammal. Många i tråden håller med, men inte alla.

Det finns mycket man gör i ?andra kulturer?, som inte nödvändigtvis är bra eller önskvärt. Aga, barnäktenskap, könsstympning. Att ta hål i öronen på småbarn är inte lika illa eller skadligt som ovanstående nej, men jäkligt onödigt. 

Och nej, allt i andra kulturer är inte trashigt eller dåligt, så rasse-diskussioner kan lämnas därhän. 

Det finns en aldrig till att seriösa piercing-studios har en nedre åldersgräns på minst 6 år för hål i örsnibbarna. (Högre för annat).

Det är inte för att vara taskiga eller för att de ser ner på ?andra kulturer.? Inte heller att örhängen skulle vara fel eller fult i sig, vem har påstått det? Inte på personer som själva har valt det, dvs vuxna och äldre barn.

RaYzLeR skrev 2023-08-29 20:38:35 följande:
    Jag tänkte, det var ju någon här i tråden som hade tagit hål i öronen på sin bäbis och 1-åring, men hon kanske hade gjort det själv.
    Barnmisshandel.
    Anonym (a) skrev 2023-08-29 20:47:44 följande:
    De tar hos frisörer/liknande med metod som är betydligt sämre och kan orsaka problem.
    Accepterar frisörer och skönhetssalonger att man kommer knallande med en bebis eller ett småbarn och vill ta?

Seriösa piercare gör det ju inte.

Jag fattar att det görs på något sätt, eftersom man ibland ser blöjbarn med örhängen, men jag känner inte själv någon som har gjort det eller skulle göra det på ett så litet barn.

Hål i örsnibbarna är mindre riskfyllt än annan piercing, så det går inte att jämföra.

Men det ska fortfarande vara barnens egen önskan och vilja. Och de ska någorlunda förstå vad det innebär. Därför har seriösa piercingstudios en nedre åldersgräns på minst 6 år. En del har 7 år eller högre.

Vi bor i en mindre stad med 80-90 procent svensk medelklass. Många flickor har hål i öronen i lågstadiet, men bara några få innan.

Det ses bara som trashigt om barnen är små och inte kan välja själva, eftersom det säger så mycket om föräldrarna.

Det är pga de olika infektionsriskerna som seriösa piercare har 6-årsgräns eller 7-årsgräns för örsnibbar, men 15-årsgräns eller 18-årsgräns för piercing på andra ställen.

Svar på tråden Ta hål i örat - Ålder?