Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Ta hål i örat - Ålder?

Vi har låtit barnen bestämma, men själv har jag tänkt "tidigast vid 7 år". Äldsta ville när hon var 9 år. Vi gick till en piercingstudio och gjorde hål med nål, inte pistol. Det var daglig rengöring i ett par månader som jag hjälpte till med. Hon är 11 nu och sköter dem själv.

Vi fick råd om att bara använda titan och kirurgiskt stål. Det har vi kört med nu i början, men hon kommer få använda guld och rent silver när hon blir äldre, omkring 15 tänker jag.

Yngsta dottern är 8 år nu och hon har inte sagt att hon vill än, så jag vet inte hur det blir.

Själv tog jag hål när jag var 8.

• Anonym (.)

Jag växte upp i ett fint villaområde. Det fanns bara en elev i klassen med utländskt påbrå (ena föräldern svensk). Alla tjejer i klassen hade hål i öronen under lågstadiet utom en som fick vänta till hon var 12. Jag tog hål när jag var 8.

Vi bor nu på en rätt dyr ort nära Göteborg. Omkring hälften av tjejerna i mina döttrars klasser har hål i öronen. Det går i 5an och 2an.

Nej, jag tycker inte hål i öronen är samma sak som piercing i andra kroppsdelar. Här blir det ingen annan piercing på många år (inget önskemål har heller kommit upp om det).
    Piercingstudios har också mycket högre åldersgräns för allt annat än hål i örsnibbarna.

• Anonym (.)

Jag förstår inte argumentet att barnen måste kunna tvätta rent själva innan de får ta hål.

När min 9-åringa dotter tog hål var det självklart jag som förälder som hjälpte henne att rengöra noggrant morgon och kväll i 2-3 månaders tid. 

• Anonym (.)
    Anonym (12 år) skrev 2023-08-30 09:01:32 följande:
    Som om man inte hade nog att göra ändå i en barnfamilj? Bara för något så onödigt?
    Jag som 2-barnsmamma har inga som helst problem med att ägna 5 minuter morgon och kväll åt min dotters örontvätt. Förut lade jag ju den tiden på tandborstning, men nu borstar hon själv.
Svar på tråden Ta hål i örat - Ålder?