• Anonym (Cattif)

Guld eller vitt guld?

Jag är nyfiken på om du föredrar guld eller vitt guld på dig själv och varför?

Jag undrar även hur du ser på just guld eller vitt guld generellt också. Det är helt okej att generalisera och vara lite stereotyp om du känner för det. Cool 

• Svar på tråden Guld eller vitt guld?
  • sextiotalist

Jag har alltid föredragit rött eller gult guld.
    Gillar inte vitt guld eller silver. Gillar inte heller platina.
    Varför vet jag inte. 

• Anonym (blingeling)

Jag använder både och eftersom jag har klockor i guld/roséguld/vitguld/vitmetall.

Vitguld måste hålla hög kvalitet så att inte rhodieringen slits och det bara blir fult.

Jag köper inte smycken i 14 K, tycker det är för lite guld och kan få utslag om vissa metaller ingår.

Rödguld är okej upp till 19.2K (portugisiskt guld), men på 21K och över blir det mer "arabguld" och det är vad de gillar men det ser lätt lite fejk ut på en västeuropé tycker jag.

• Anonym (Bizz)

Använder bara vitt guld, eller alternativt silver någon gång även om det knappt är jämförbart.
    Jag passar helt enkelt bättre i det.

• Anonym (Cattif)
    sextiotalist skrev 2023-08-28 18:03:54 följande:

Jag har alltid föredragit rött eller gult guld.
    Gillar inte vitt guld eller silver. Gillar inte heller platina.
    Varför vet jag inte. 

Samma här. Jag tror att jag inte gillar vitt guld för att det ser ut som rostfritt stål eller något åt det hållet men jag är inte säker på varför egentligen. Jag dras inte till det bara.
    Anonym (Bizz) skrev 2023-08-28 18:56:59 följande:

Använder bara vitt guld, eller alternativt silver någon gång även om det knappt är jämförbart.
    Jag passar helt enkelt bättre i det.

Nyfiken på vilka färger du har?

• Anonym (Cattif)
    Anonym (blingeling) skrev 2023-08-28 18:09:58 följande:

Jag använder både och eftersom jag har klockor i guld/roséguld/vitguld/vitmetall.

Vitguld måste hålla hög kvalitet så att inte rhodieringen slits och det bara blir fult.

Jag köper inte smycken i 14 K, tycker det är för lite guld och kan få utslag om vissa metaller ingår.

Rödguld är okej upp till 19.2K (portugisiskt guld), men på 21K och över blir det mer "arabguld" och det är vad de gillar men det ser lätt lite fejk ut på en västeuropé tycker jag.

Byter du alla smycken så att det passar med klockan du har på dig? Föredrar du en sort framför den andra eller gillar du både vitt guld och guld lika mycket?

Det du säger om rhodineringen är säkert en sak som bidrar till att jag inte gillar vitt guld. Jag tror att många personer man ser omkring sig med vitt guld inte lämnar in sina smycken som man bör och då ser det bara skabbigt ut och påminner mest om en gammal diskho.

Jag håller med om att 14 k är för lite guld och föredrar själv 18 k. Jag tycker också att för gult guld blir "arabguld" och att det inte passar människor som härstämmar från våra breddgrader. Det ser bra ut på mörkare människor men inte på ljushyade. Tom amerikanskt guld kan vara för gult för min smak.

• sextiotalist
    Anonym (Cattif) skrev 2023-08-28 19:17:59 följande:
    Byter du alla smycken så att det passar med klockan du har på dig? Föredrar du en sort framför den andra eller gillar du både vitt guld och guld lika mycket?

Det du säger om rhodineringen är säkert en sak som bidrar till att jag inte gillar vitt guld. Jag tror att många personer man ser omkring sig med vitt guld inte lämnar in sina smycken som man bör och då ser det bara skabbigt ut och påminner mest om en gammal diskho.

Jag håller med om att 14 k är för lite guld och föredrar själv 18 k. Jag tycker också att för gult guld blir "arabguld" och att det inte passar människor som härstämmar från våra breddgrader. Det ser bra ut på mörkare människor men inte på ljushyade. Tom amerikanskt guld kan vara för gult för min smak.
    Gult guld kan vara väldigt snyggt om det är i kombination med rött guld. Ett smycke kan få mer liv om det är olika legeringar och självklart en vacker design 
  • Anonym (Cattif)
    sextiotalist skrev 2023-08-28 20:28:33 följande:
    Gult guld kan vara väldigt snyggt om det är i kombination med rött guld. Ett smycke kan få mer liv om det är olika legeringar och självklart en vacker design 
    Jag är kluven till smycken med blandade legeringar. Det är en sån sak som jag vill tycka om men inte riktigt gör ändå.

• Anonym (Not a rose)

Rött guld alla dagar på året. Men nuförtiden tror många att man menar rosé när man säger rött. Inte alla, så klart, men många jag känner under 30 i alla fall.

Fast jag har sällan guldsmycken på mig. Jag har inte så många så det jag har är inte vardagssmycken direkt. 

• sextiotalist
    Anonym (Not a rose) skrev 2023-08-30 01:00:10 följande:

Rött guld alla dagar på året. Men nuförtiden tror många att man menar rosé när man säger rött. Inte alla, så klart, men många jag känner under 30 i alla fall.

Fast jag har sällan guldsmycken på mig. Jag har inte så många så det jag har är inte vardagssmycken direkt. 

Jag är över 60 och rött guld började användas när vitt guld började komma.
  • Anonym (Cattif)
    Anonym (Not a rose) skrev 2023-08-30 01:00:10 följande:

När jag hör rött guld tänker jag på den klassiska svenska färgen på guld men det verkar som att ungdomar tänker rosé som du sa. Rosé kan vara fint om det är rätt färg men jag tycker inte om den där kopparfärgen som många smycken i rosé har.

För mig är också rött guld helt klart favoriten och i andra hand gult guld så länge det inte är för gult.
    sextiotalist skrev 2023-08-30 06:05:45 följande:
    Jag är över 60 och rött guld började användas när vitt guld började komma.
    Det var visserligen inte mig du svarade men hur menar du här?

• Anonym (blingeling)
    Anonym (Cattif) skrev 2023-08-28 19:17:59 följande:

Jag byter så att smyckena matchar. Kläderna avgör oftast färg- med svart/business dress har jag oftare vitguld/silver, med färg har jag oftare guld. Guldsmyckena är mer fantasifulla, vitguld/vitmetall oftast mer strikta.

Min vigselring är då i matt vitguld med inläggningar som kallas mokume gane, träådrat guld i tre färger, så att ringen kan matcha alla färger.
Svar på tråden Guld eller vitt guld?