Anonym (Cattif) skrev 2023-08-28 19:17:59 följande:
Byter du alla smycken så att det passar med klockan du har på dig? Föredrar du en sort framför den andra eller gillar du både vitt guld och guld lika mycket?
Det du säger om rhodineringen är säkert en sak som bidrar till att jag inte gillar vitt guld. Jag tror att många personer man ser omkring sig med vitt guld inte lämnar in sina smycken som man bör och då ser det bara skabbigt ut och påminner mest om en gammal diskho.
Jag håller med om att 14 k är för lite guld och föredrar själv 18 k. Jag tycker också att för gult guld blir "arabguld" och att det inte passar människor som härstämmar från våra breddgrader. Det ser bra ut på mörkare människor men inte på ljushyade. Tom amerikanskt guld kan vara för gult för min smak.
Jag byter så att smyckena matchar. Kläderna avgör oftast färg- med svart/business dress har jag oftare vitguld/silver, med färg har jag oftare guld. Guldsmyckena är mer fantasifulla, vitguld/vitmetall oftast mer strikta.
Min vigselring är då i matt vitguld med inläggningar som kallas mokume gane, träådrat guld i tre färger, så att ringen kan matcha alla färger.