Jag blir gaslightad
Förstår han att han behöver sluta med det beteendet?
Utifrån det du skriver kommer jag inte på så mycket mer att göra än att separera. möjligtvis att bli särbo och se om det kan funka bättre.
Jag vet inte. Jag vill inte lämna äktenskapet, samtidigt som jag känner att han omöjligt kan ha någon ens uns av välvilja mot mig när han gör såhär. Han har vid flera tillfällen erkänt att han gör det, men nästa gång jag nämner att han erkänt det så har det AAAALDRIG hänt
Skriv ner det han gör, alla lögner allt som sårar dig. Det är svårt att minnas allt efter ett tag.
Har du någon du går och pratar med själv eller går ni bara ihop?
Kan den terapeut som ni har förstå vad han sysslar med? Säger Hen ifrån nånting?
Har du testat grey rock-metoden?
Nu var ditt exempel iofs mer att det var du som frågar ut honom och han då ljuger, och i det fallen kanske den inte funkar. men går ju att testa även där. Framför allt är det ju när han försöker provocera, börjar med sitt crazy making som du ska låta bli att bli provocerad, svar typ ok och visst och inte gå med honom in i ett gräl.
Om ni har gått hos familjeterapeut utan att det blivit bättre finns det nog tyvärr inget hopp, så jag håller med dem som tycker att du ska lämna.
Sen har jag svårt att förstå hur du kunde skaffa ett tredje barn med honom. Om barnet är en bebis måste väl hans beteende funnits där innan barnet blev till.
När man ser tillbaka i efterhand är det alltid lätt att säga att man borde märkt nåt borde tänkt på det. Men tyvärr blir det väldigt normaliserat. Människor med narcissistiska drag är ju dessutom ofta väldigt sociala och roliga också, och ofta bra på att få dig att känna dig fantastisk, utvald och speciell, samtidigt som de börjar få dig att tvivla på dig själv och då betyder deras bekräftelse ännu mer.
(skuldbeläggning av offer av psykiskt våld är nåt vi kan hålla oss ifrån)
Hmm kan det vara något som hände i samband med att ni fick barn? Kan man få typ förlossningsdepression som man? Kan det ha blivit för mycket hos honom? Han kanske behöver prata med nån professionell själv och reda ut det, om det verkar ha funnits en så tydlig trigger.
Det ursäktar ju inte hans beteende men då är kanske inte grey rock rätt väg utan snarare det andra förslaget du fick om att fråga rätt ut om han bara är taskig eller mår dåligt.
Har han varit bra på att prata känslor innan eller håller han det inom sig? Har han vänner han kan prata med?(män har ju sällan lika många vänner att prata på djupet med som vi kvinnor)
Ja att avbryta någon kan ju bli jobbigt i en relation. Så är ju jättebra om du jobbar med det.
Han behöver ju få förståelse för vad han ska jobba på också.
Man kan ju alltid ringa kvinnofridslinjen om det blir väldigt jobbigt, dels för att prata av sig men även kanske få lite tips och råd hur man ska bemöta det.
Jag förstår hur du menar, men håller inte riktigt med. Jag kan ta ett riktigt exempel.
jag - Tack för att du köpte hallon
han - jag har inte köpt hallon?
jag - men dom står ju i kylen. jag har inte köpt dom.
Han - varför skulle jag köpa hallon för?
Jag hittar ett kvitto i hallen med köp av hallon. Visar honom.
han - måste varit du som handlat och glömt.
kontrollerande kanske jag har blivit i den utsträckning att jag vill bevisa att det jag säger om hans beteende stämmer. Hur han behandlar mig, men han kan förneka en svart fluga på ett vitt papper. Allt är att jag lever i en fantasivärld, är delusional eller försöker manipulera honom säger han.
Det är lätt att bli vad som upplevs som kontrollerande i en sån sits. Ta alkoholister som exempel, de gömmer spriten eftersom anhöriga är så kontrollerande, och varför är de anhöriga kontrollerande? Jo för att alkoholisterna dricker för mycket och ofta i smyg....
men såna personer försöker skylla bort sitt egna beteende.
stod det inte kortnummer på kvittot?
Det där sista är något jag diskuterade med en vän senast idag! Någon annan förklaring kan jag inte hitta.
Hur får man då någon till läkaren? Att tvinga eller kräva blir sällan bra. Då sätter han sig på tvären ännu mer, som de flesta nog skulle gjort. Att prata lugnt har heller inte fungerat.