Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Praktik 4 månader är det normalt?

Har du inte missuppfattat det hela? Har man praktik hela dagarna så brukar man inte samtidigt ha stora inlämningsuppgifter och behöva läsa massor inför slutprov. Tanken är att en utbildning på heltid ska omfatta ca 40 timmar per vecka. Det innebär att om praktiken är på 40 timmar så brukar det tex finnas en inläsningvecka eller liknande. Det kan också vara så att man har en inlämningsuppgift som man har lång tid på sig att göra, och då kan man göra lite här och lite där när det finns tid över på praktiken. 

När det gäller finansiering så är det ju oftast CSN som gäller när man pluggar. Man jobbar gratis på praktiken, ja, och så är det på i stort sett alla yrkesutbildningar. Jag som har läkarexamen hade tex praktik i stort sett på heltid i 3,5 år (!!) och det fanns inte en chans att jag (som hade småbarn, för övrigt) hade klarat att dessutom jobba för att försörja mig under den tiden, utan jag fick leva knapert på studiemedel och tänka på att det kommer bättre tider. Pluggar du till bilmekaniker, elektriker, sjuksköterska eller vad som helst där praktisk erfarenhet krävs, så är det samma sak. 

Svar på tråden Praktik 4 månader är det normalt?