Inlägg från: Anonym (Annat yrke) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Annat yrke)

Praktik 4 månader är det normalt?

Yrkesutbildning innebär ju vanligtvis att man har mycket praktik och om 4 månader är mycket eller lite är ju svårt att svara på utifrån att många ju har en arbetsgivare som är redo att bekosta denna typ av utbildning.

Bara att du tror att lite erfarenhet från högstadiet, privatlivet och gymnasiet betyder någonting säger något om att du inte alls har koll på vad skolan kräver av er.

Tyvärr är det så att många utbildningar bygger på praktik och det är verkligen på gott och ont. Att faktiskt ha en realistisk bild av att du inte kommer komma undan detta moment är tämligen viktigt.

Det är jättejobbigt att ha en praktikant som inbillar sig att den inte behöver praktiken och att dom jobbar gratis. För det gör inte praktikanter.... Hur duktiga de än är.....

Sök merkostnad från CSN p.g.a dina barn, eller hoppa av!

• Anonym (Annat yrke)
    Jojohanna99 skrev 2023-08-30 18:08:29 följande:
    Fast jo? Jag utbildade mig till förskolelärare och hade lång praktik. jag jobbade gratis. Gjrode alla arbetsuppgif som vilken pedagog som helst. lekte med barnen, klädde på, hjälpte till att städa upp efter dom, höll koll på dom ute på gården, tröstade när dom var ledsna, hjälpte vid toabesök osv osv. Så visst suger Det att jobba gratis sålänge då det inte är nåt avancerat som man gör. 
    Eftersom jag inte är förskollärare, eller barnskötare så kan jag naturligtvis inte veta hur lätt/svårt just det jobbet är. Ts verkar ju dock inte ens klarat få rätt kompetens på gymnasiet för yrket, eller förstått att just heltidsstudier ibland innebär att man faktiskt inte kan arbeta parallellt. Så hen har kanske andra förutsättningar än dig.

Rätt märkligt att jämföra förskollärare med barnskötare. De flesta inser ju att det är rätt stor skillnad.

Vissa yrken kan man inte bli utan praktik och då får man antingen gilla läget, eller utbilda sig till något annat. 

Praktik är inte att jobba. Trots att du gjort alla arbetsuppgifter. Kraven på en praktikant och en anställd är stora. Har du missat det, har du missat en viktig del av praktiken. 
  • Anonym (Annat yrke)
    Anonym (I) skrev 2023-08-30 20:08:13 följande:

Utbildningen är bara på 1 år så därför jag tycker 4 månaders praktik 40  veckan känns mycket. När jah dessutom har prov och inlämningar. När ska jag hinna med dom när jag har så mycket praktik? Önska det framgick från början hur mycket praktik det faktiskt var. Andra komvux utbildningar har varit på 4-5 veckor praktik , så kunde inte drömma om att det skulle vara 4 månader just på hermods. har vänner som utbildat sig till barnskötare på komvux och där var det endast 5 veckor Praktik.. att det kan skilja så mycket, trots att det också var heltid 

Jag tänker att det naturligtvis är mycket, men att yrkeshögskolor oftast leder till jobb, just för att människor som genomgått dem har fått praktisk erfarenhet av yrket och god koll på vad yrket kräver och går ut på.

Jag förutsätter att du ska göra proven och inlämningsuppgifter under din praktikperiod. På arbetstid, eller helt enkelt den tid som skolan skrivit att ni ska göra den i schemat!

Vilken utbildning du än läser, var du än läser den kommer du inse att andra utbildningar hade haft bättre (fyll i valfri bra grej) och mindre (fyll i valfri trist sak)!
  • Anonym (Annat yrke)
    Anonym (H) skrev 2023-08-31 08:37:05 följande:

Jag är medveten om detta. Dock man kan i många yrken få lön medan man lär sig som är bättre .
    Det är redan brist på barnskötare.
    Man måste ta in outbildade människor för att få in personal.

Alla kan eller vill inte ta CSN lån. 

Alla har inte en partner som vill eller kan betala allt.
    Jag vet hur det fungerar , jag tycker bara inte att det är ett bra system när jag gäller bristyrken där man redan har svårt att få tillräckligt med personal.

Själva grejen med yrkeshögskolor är möjligheten att just snabbt utbilda till bristyrken och att behöva låna 4 månader är inte särskilt märkligt i sammanhanget.

Speciellt inte som man faktiskt får en utbildning som är eftertraktad.

Rent krasst så vill väl arbetsgivaren ha personal som klarar läsa vad som ingick i utbildningen. 

Men TS är fri att skita i studier och försörja sig på annat sätt.
  • Anonym (Annat yrke)
    Anonym (H) skrev 2023-08-31 12:13:43 följande:

Att man klarar av att läsa vad som ingår i utbildningen beror inte på att man inte får betalt.

Men det gör att färre söker utbildningen.
    Jag lär ut och handleder människor i ett annat yrke och gissa vad  , de lär sig trots att de får lön?
    Jag har också en pedagogisk utbildning och jobbat på förskola och skola , så jag tycker absolut att man borde se till att utbildingen blir mer populär. 

Men det är såklart märkligt att man / TS inte kollar upp innan vad som gäller.

Men vi får tycka olika helt enkelt gällande att praktik ska vara med eller utan lön.

Det  är en diskussionforum. 

Självklart kan man tycka att praktik borde vara med lön... Men som set ser ut i många yrken är det inte det. 

Jag har också en termins lån för min praktik och naturligtvis var det trist, men i mitt yrke finns inga betalda praktikplatser och trots detta arbetar högskolor aktivt för att få fler platser.

Jag tänker praktiken är väldigt värdefull och att man naturligtvis kan önska att den också faktiskt var betald. Så är dock inte verkligheten för TS, utan hon har nu ett rätt rejält problem med att få in perioden i sitt vardagsliv med 3 små barn och extrajobb.

Rent krasst hinner man kanske inte med 3 små barn och extrajobb samtidigt som man studerar på heltid.
  • Anonym (Annat yrke)
    Anonym (Alice) skrev 2023-08-31 16:28:54 följande:
    Arbetsplatsen. Jag hade en obetald praktik på ett företag som hade ca 200 miljoner kronor  i omsättning. Jag tycker att dom gott hade kunnat betala för min tid där. Nu bjussade dom på resekostnader, men de hade haft råd att lägga till en extra slant eftersom jag faktiskt gjorde jobb åt dem.

Enda anledningen jag ens kunde ta den praktikplatsen var för att jag hade en partner som jobbade heltid så att hushållet kunde gå runt ändå.
    Eftersom TS skulle praktisera i kommunen skulle de alltså betala för att TS skulle komma och eventuellt bidra. 
    Anledningen till att verksamheter redan nu har svårt att ta emot praktikanter är många gånger att det kostar tid och energi att ha med en "nybörjare" som faktiskt praktiserar och just ännu inte är en vanlig anställd.

Man kan tycka att ALLA skulle få pengar, för allt, men just nu fungerar det ju så att olika verksamheter har olika förutsättningar och olika yrken har olika praktik.

Grejen med praktikanter och examensarbeten är att man inte på förhand vet om praktiken blir som man hoppats, eller ej.

Jag har exempelvis varit handledare ett par gånger åt studenter som valt att avbryta. Och då har man lagt ner mycket tid på planering, handledning och introduktion och inte fått ut mer än merjobbet att skriva rapport till skolan! 
  • Anonym (Annat yrke)
    Anonym (H) skrev 2023-08-31 16:52:55 följande:
    Vem betalar outbildade vikarier i barnomsorgen  tror du?
    En outbildad vikarie förbinder man inte sig att ta emot varje arbetsdag under en period, utan den kan man behovsanställa, flytta runt, betala de timmar den faktiskt behövs.

En praktikant är ett extra huvud, som ska lära sig, som ska få ordentlig förutsättning att klara sin praktik oavsett vad som händer för övrigt.

Ibland kan man slippa praktik, utifrån att man har just arbetslivserfarenhet, men då går man oftast en utbildning som är riktad just till dem som arbetat och behöver lite formell utbildning för att kunna få en fast tjänst. 

Ts har ju liksom sökt till en utbildning med ett upplägg och naturligtvis kan man kritisera den. Men vad hjälper det? 

Antingen så "gillar man läget", eller så får man försöka hitta en annan utbildning/sysselsättning som passar bättre in i vardagen.
  • Anonym (Annat yrke)
    Anonym (student) skrev 2023-09-01 08:58:28 följande:
    Även om man har betalat tillbaks hela sitt studielån får man inte fler veckor än potten (6 år på högskolenivå och 2 år på gymnasienivå, givet att man har gymnasieutbildning i grunden).
    Fast om man lånat upp all sin CSN behöver man väl knappast ett år på yrkeshögskola, utan just att arbeta.
Svar på tråden Praktik 4 månader är det normalt?