Anonym (S) skrev 2023-08-31 19:29:30 följande:
Fast man kan ju i alla fall kalla en spade för en spade?
Det är klart man "jobbar gratis" när man gör precis samma jobb som alla andra, men utan att få lön! Även om man går en utbildning så kan man omöjligt "lära" 8 timmar per dag i flera månader! Är man inte helt borta i planeten så går man som "vem som helst" största delen av dagen. Man gör samma jobb som alla andra. Man kan ju inte gärna bara sitta på häcken så fort det inte är nåt "nytt" i sikte! Barnen ser definitivt ingen skillnad på vem som läst 3,5 år på Universitet och vilka som gått Barn & Fritid på gymnasiet, om ens det!
Däremot så säger jag inte att det är fel! Det ingår i utbildningen, "Lärande i arbete", "Arbetsplatsförlagd utbildning" eller vad det nu heter denna månad. Lika väl som man sitter på lektioner, på föreläsningar, har självstudier och har CSN så får man ju CSN även på praktiken. Dock förstår jag om det är svårt att kombinera extraarbete och praktik!
Till slut; är det något som verkligen är obetalt jobb och utnyttjande av arbetskraft så är det dessa "praktiker" som Arbetsförmedlingen skickar ut 'en på! Företaget väljer vem de vill ha, tar givetvis inte den som är mest bakom flötet, sätter in den, antingen som vem som helst, eller för att utföra skitjobb som behövs göras men som ingen orkar/hinner, beroende på arbetsplats, och vederbörande går där heltid för några tusenlappar för att vinkas ajöken till när perioden är över, och sen ta in nästa "praktikant"!
APL är komvuxnivå, LIA är yrkeshögskolenivå och VFU är högskolenivå.
Jag håller med dig om att arbetsförmedlingens praktiker är utnyttjande, men INTE skolans.
Skolans praktiker är en KURS där man omsätter det teoretiska till praktik. Ser man det som en kurs som vilken som helst man läser så har man rätt inställning. Ser man det som obetalt arbete så förstår man inte hur man ska ta tillvara på tiden på praktiken på rätt sätt.