Inlägg från: Anonym (Is) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Is)

Praktik 4 månader är det normalt?

Utbildningar brukar vara på heltid så då är det ju rätt självklart att praktik är på heltid.

Du är inte gratis arbetskraft utan du är där för att lära.

Om utbildningen är CSN-berättigad kan du givetvis söka lån och bidrag som alla andra.

Att ingen har sagt något beror på att du pluggar en vuxenutbildning och då förväntas man ta reda på allt själv. Läste du inte kursplanen tex?

• Anonym (Is)

Anonym H

Man får givetvis CSN-lån under tiden man har praktik eftersom det ingår i ens utbildning. Så det är ju inte så att man inte har en inkomst under tiden.

Praktik är heller inte arbete, man är där för att LÄRA. Även om man gör mycket samma som personalen ska man ha tid för frågor, reflektion, prova på osv.
    Man får ta tillfället i akt och se alla delar av yrket genom att både iakkta och delta själv.

En praktikant ska ha en handledare och även vissa uppgifter som ska utföras och ofta utvärderas.

Det är också möjligt att det inte är 8 h aktiv praktik/dag som avses utan kan vara att man har praktik vi säger 7 h och så 1 h för reflektion/utvärdering/planering osv.

• Anonym (Is)
    Anonym (H) skrev 2023-08-30 21:38:24 följande:
    Jag vet vad praktik betyder . Förstår du skillnaden mellan att inte veta / förstå och att inte tycka att systemet är bra som det är ?

Vet du vad ordet LÅN betyder ? 
    Ska jag förklara kanske vad ordet betyder?

Om du nu anser att har man inte samma åsikt som du måste innebära att man inte förstår vad olika ord betyder?
    Det om praktik var inte till dig, var otydlig där.

Du skrev att man inte hade inkomst under praktik.
    Alla som studerar, eller de flesta, tar studielån för att ha en inkomst under studietiden. Se praktik som en kurs, det ÄR en kurs kan man säga. Den ingår i utbildningen och ska ses på samma sätt som allt annat man läser. Teori/praktik finns i de flesta utbildningar.

Så det är ju inte konstigt att läsa 1 år och ta CSN under tiden. Vill man inte det får man försöka jobba eller klara sig på sparade pengar Eller om man har en partner som går med på att stå för allt.
  • Anonym (Is)
    Anonym (H) skrev 2023-08-31 16:52:55 följande:
    Vem betalar outbildade vikarier i barnomsorgen  tror du?

Tycker du att man ska få betalt för alla kurser man läser eller varför är praktik undantaget?

En praktikant är inte en extra personal utan en praktikant. Om praktikanten jobbar precis som en personal gör handledaren fel. Handledaren ska lägga mycket tid på sin praktikants lärande, så denne kommer inte själv kunna göra sitt jobb till 100%.

Kommunerna drar ner massa på vanlig personal och har inte råd att betala.

Jag pluggar till ett bristyrke och vi har 20 veckors praktik uppdelat på 4, det finns INGEN på min utbildning som tycker att vi ska ha betalt. Vi har CSN-lån under dessa kurser precis som under de andra kurserna.

• Anonym (Is)
    Anonym (S) skrev 2023-08-31 19:29:30 följande:
    Fast man kan ju i alla fall kalla en spade för en spade?
    Det är klart man "jobbar gratis" när man gör precis samma jobb som alla andra, men utan att få lön! Även om man går en utbildning så kan man omöjligt "lära" 8 timmar per dag i flera månader! Är man inte helt borta i planeten så går man som "vem som helst" största delen av dagen. Man gör samma jobb som alla andra. Man kan ju inte gärna bara sitta på häcken så fort det inte är nåt "nytt" i sikte! Barnen ser definitivt ingen skillnad på vem som läst 3,5 år på Universitet och vilka som gått Barn & Fritid på gymnasiet, om ens det!

Däremot så säger jag inte att det är fel! Det ingår i utbildningen, "Lärande i arbete", "Arbetsplatsförlagd utbildning" eller vad det nu heter denna månad. Lika väl som man sitter på lektioner, på föreläsningar, har självstudier och har CSN så får man ju CSN även på praktiken. Dock förstår jag om det är svårt att kombinera extraarbete och praktik!

Till slut; är det något som verkligen är obetalt jobb och utnyttjande av arbetskraft så är det dessa "praktiker" som Arbetsförmedlingen skickar ut 'en på! Företaget väljer vem de vill ha, tar givetvis inte den som är mest bakom flötet, sätter in den, antingen som vem som helst, eller för att utföra skitjobb som behövs göras men som ingen orkar/hinner, beroende på arbetsplats, och vederbörande går där heltid för några tusenlappar för att vinkas ajöken till när perioden är över, och sen ta in nästa "praktikant"!

APL är komvuxnivå, LIA är yrkeshögskolenivå och VFU är högskolenivå. 

Jag håller med dig om att arbetsförmedlingens praktiker är utnyttjande, men INTE skolans.

Skolans praktiker är en KURS där man omsätter det teoretiska till praktik. Ser man det som en kurs som vilken som helst man läser så har man rätt inställning. Ser man det som obetalt arbete så förstår man inte hur man ska ta tillvara på tiden på praktiken på rätt sätt.

Svar på tråden Praktik 4 månader är det normalt?