• MollyA06

    Vilket namn är finast?

    Vi väntar en flicka i november och har beslutsångest ang namn. Önskar därför lite input.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn är finast?
  • Anonym (Onödigt mvh Gotland)

    Juni, utan e.

    Bonnie, tänker på bunny.
    Bianca... Ingrosso.
    Chloé, när ska ungen lära sig att skriva sitt namn korrekt? Dessutom, om hon åker till Gotland så betyder hennes (uttalade) namn "klon". Alltså den bestämda formen på klo.

    Ännu värre med Zoey, som på vår dialekt betyder "son", den bestämda formen på so. (Sugga.)

  • Aliona

    Juni möjligtvis, jag gillar månadsnamn - men varför e på slutet? Det tillför inget på svenska och ser bara onödigt ut. 

  • Anonym (Stina)

    Bonnie - låter som ponny, fast du är nästäppt 
    Bianca - ingrosso? Nej tack
    Chloe- nä
    Juni utan e på slutet. Kort och fint!

  • MollyA06

    För förtydligande: jag undrar alltså vilket av de namn jag föreslagit som ni tycker är finast. Vad ni tycker om stavningen är jag mindre brydd om, likaså vad ?zoey? betyder på gotländska.

  • Anonym (Lis)

    Bonnie finast. Bonnie lass😊
    Juni ok(håller med andra om att en extrabokstav är konstigt)
    bianca och Chloe gillar jag minst. chloe är svårt med uttalet i Sverige.

  • flygrl

    Bonnie är det enda av dom namnen jag gillar. Egentligen är Bianca helt ok men associationen till Bianca Ingrosso gör att jag inte själv skulle välja det.

  • Anonym (xxx)

    Röstade på Junie, det är flickaktigt, ljuvt och fint. Drar tankarna till juni, den finaste månaden: försommarmånaden, med 6 juni + midsommarafton!

    I andra hand Chloë, men då tycker att det ska stavas precis så och inte Chloé. Ett stiligt namn från den klassiska litteraturen - men frågan är om det inte blir för svårstavat och svåruttalat i Sverige? Särskilt bland barnen?

    Bonnie är hemskt, det är ett simpelt smeknamn, inte ett riktigt namn. 

    Bianca drar tankarna till den trashiga Bianca Wahlgren som talar ut om sitt sexliv i detalj överallt. Det vill du väl inte? Det är dessutom ett italienskt namn, så det blir konstigt om ni inte har något italienst ursprung eller anknytning. Jag tycker dessutom personligen att det är fult även på en italiensk flicka. Det finns finare italienska namn i så fall, t.ex. Francesca, Benedicte...

  • Anonym (xxx)
    Aliona skrev 2023-08-30 20:37:56 följande:

    Juni möjligtvis, jag gillar månadsnamn - men varför e på slutet? Det tillför inget på svenska och ser bara onödigt ut. 


    Där håller jag inte med. Utan i blir det ju månadens namn, och inte ett människonamn. Ser avhugget och konstigt ut. 
  • trollhona
    MollyA06 skrev 2023-08-30 18:45:56 följande:
    Vilket namn är finast?

    Vi väntar en flicka i november och har beslutsångest ang namn. Önskar därför lite input.


    Min röst för på Bianca, för att det är klassiskt och etablerat.
    Även Junie är väldigt fint och har en sorts romantisk klang över sig.
    Bonnie är för mig ett smeknamn och känns inte riktigt, om du förstår hur jag menar. Namn som Ellie, Nellie, Sally etc var smeknamn från början så jag har svårt för dem som personnamn även om de är etablerade, men det är min personliga åsikt.
    Chloé är ett namn som är svårt i Sverige, ska det uttalas "Klo-e" eller engelskans "Chlou-i" eller svenskvarianten "Klå-äh". För barnets skull att slippa rätta och förklara sitt namn halva livet skulle jag inte välja det.
  • Anonym (Anonym)

    Men herregud, kan ni inte bara skriva vilket namn ni tycker är finast eller inte svara alls? Det är ju inte direkt som att TS tänker döpa sitt barn till Satan him self?
    Man borde få veta vad en del av er heter så man inte döper barnet till det och riskerar att påminnas om besserwissermorsor på nätforum som beter sig illa.

    Till TS: jag tycker Junie är finast och att barnet förmodligen inte kommer få livslånga men om du stavar med e på slutet 😉

  • Anonym (xxx)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-01 11:18:53 följande:

    Men herregud, kan ni inte bara skriva vilket namn ni tycker är finast eller inte svara alls? Det är ju inte direkt som att TS tänker döpa sitt barn till Satan him self?
    Man borde få veta vad en del av er heter så man inte döper barnet till det och riskerar att påminnas om besserwissermorsor på nätforum som beter sig illa.

    Till TS: jag tycker Junie är finast och att barnet förmodligen inte kommer få livslånga men om du stavar med e på slutet 😉


    Då blir det ju meningslöst. Om jag var den som frågade, skulle jag vilja veta VARFÖR folk har något emot ett visst namn. Om de tycker illa om det för att det är deras jobbiga svärmor som heter så, så kan jag bortse från den personens åsikt. Men om folk säger att väldigt många förknippar namnet med en otrevlig känd person, som jag själv har missat, så är den åsikten relevant. Förstår du då?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (xxx) skrev 2023-09-01 11:27:33 följande:
    Då blir det ju meningslöst. Om jag var den som frågade, skulle jag vilja veta VARFÖR folk har något emot ett visst namn. Om de tycker illa om det för att det är deras jobbiga svärmor som heter så, så kan jag bortse från den personens åsikt. Men om folk säger att väldigt många förknippar namnet med en otrevlig känd person, som jag själv har missat, så är den åsikten relevant. Förstår du då?
    Nu är det ju inte du som ställde frågan så vad du hade velat få för svar är väl ändå helt irrelevant. TS har dessutom förtydligat i ett svar att hon inte är intresserad av folks åsikter av stavningen eller vad ett visst namn betyder på gotländska.
    Hon vill bara veta vilket namn andra tycker är finast och jag antar (kan ha helt fel) att hon inte räknat upp de namn som hon själv aldrig skulle vilja döpa sitt barn till utan att det är namn som hon tycker är fina. Kan man inte bara respektera att hon kanske tycker det då? Och svara på frågan?
Svar på tråden Vilket namn är finast?