• Anonym (.)

Falsk ryktesspridning- Anmäla för förtal

Hej
    Jag har fått veta att en granne pratat illa om mig och min familj och spridit falska rykten. Kan jag anmäla grannen för förtal? En person som grannen sagt alla osanningar till lovar att ställa upp som vittne

• Svar på tråden Falsk ryktesspridning- Anmäla för förtal
  • Anonym (J)
    Anonym (.) skrev 2023-08-30 20:12:13 följande:

Hej
    Jag har fått veta att en granne pratat illa om mig och min familj och spridit falska rykten. Kan jag anmäla grannen för förtal? En person som grannen sagt alla osanningar till lovar att ställa upp som vittne

Ja. Skicka en stämning till tingsrätten 
  • Anonym

Varför skulle du inte kunna det?

• Anonym (.)
    Anonym (J) skrev 2023-08-30 20:14:43 följande:
    Tack. Hur stor är chansen att dom blir fällda om jag har ett vittne? Risken är att det blir ord mot ord då jag knappast tror grannen skulle erkänna
  • Anonym (J)
    Anonym (.) skrev 2023-08-30 20:36:11 följande:
    Tack. Hur stor är chansen att dom blir fällda om jag har ett vittne? Risken är att det blir ord mot ord då jag knappast tror grannen skulle erkänna
    Går inta att säga.  Prata med en jurist
  • Anonym (.)
    Anonym (J) skrev 2023-08-30 20:14:43 följande:
    Åtalade menar jag
  • Anonym (nyfiken)

Får man fråga vad det är för rykten den där grannen spridit om er? Hoppas allt löser sig för er! 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-08-31 03:30:26 följande:

Får man fråga vad det är för rykten den där grannen spridit om er? Hoppas allt löser sig för er! 

Skulle jag också vilja veta. Att sprida falska rykten om någon är ju inte nödvändigtvis något olagligt, beroende på vad det är man skvallrar om då.
  • Pixie99
    Anonym (.) skrev 2023-08-30 20:12:13 följande:

Hej

Ja det kan du. Du ska inte gå till jurist eller till tingsrätten, utan du måste börja med att göra en polisanmälan. 

Är förtalet enbart muntligt och via hörsägen, så kan det förstås vara svårt att få till en fällande dom, men finns det material i form av t ex skärmdumpar av samtal på sociala medier, så kan det fungera som bevis.

Oavsett vad, så tycker jag att man ska bevaka sin integritet, särskilt om det är tal om saker som exemplvis sexuellt brott och liknande som kan få stora sociala konsekvenser.
  • Dr Nail

Slöseri med tid, tror jag tyvärr. Mer effektivt att gå till grannen och slå honom på käften, då händer åtminstone något.

• Anonym (O)
    Pixie99 skrev 2023-08-31 06:52:54 följande:
    Ja det kan du. Du ska inte gå till jurist eller till tingsrätten, utan du måste börja med att göra en polisanmälan. 

Är förtalet enbart muntligt och via hörsägen, så kan det förstås vara svårt att få till en fällande dom, men finns det material i form av t ex skärmdumpar av samtal på sociala medier, så kan det fungera som bevis.

Oavsett vad, så tycker jag att man ska bevaka sin integritet, särskilt om det är tal om saker som exemplvis sexuellt brott och liknande som kan få stora sociala konsekvenser.
    Involvera polisen till såna här fjanterier?
  • Pixie99
    Anonym (O) skrev 2023-08-31 12:58:21 följande:
    Involvera polisen till såna här fjanterier?
    Det beror helt och hållet på vad det gäller, vilket vi inte vet någonting om.

Det kan vara "fjanterier" om att TS har beskurit en avenbokshäck fel. Men kan också vara att grannen sprider rykten på sociala medier om att TS begått övergrepp mot barn. Det senare exemplet kan få långtgående konsekvenser på hur TS bemöts av andra, samt även påverka det framtida yrkeslivet högst avsevärt. 
  • Anonym (Ui)

Hur har ryktesspridningen drabbat dig, vad har det fått för konsekvenser?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Ui) skrev 2023-08-31 19:12:53 följande:

Hur har ryktesspridningen drabbat dig, vad har det fått för konsekvenser?

Tycker det hela låter uppdiktat efter trådskaparens beskrivning. Hur kan det ses som ett brott att denna granne skvallrat om något till en annan granne mellan fyra ögon i det privata? 

Och om grannen skvallrat till ännu fler personer så borde ju även dessa kunna ställa upp som vittnen och därmed stärka misstanke om brott?

Sorry men det är nåt som inte stämmer riktigt med denna historia. Osar lite troll rentav om den här tråden.
Svar på tråden Falsk ryktesspridning- Anmäla för förtal