Anonym (Hur) skrev 2023-08-31 23:07:17 följande:
Vill inte höja mer på den automatiska, då kommer jag få ont. Jag hyrde proffspump förra gången och pumpade i 9 mån, så jag har en rätt bra bild av pumpstyrka och när brösten gör ont, haha.
15 ml är nog i linje vad jag får ut nu med handmjölk till sked men den matningen tar ju LÅNG tid och 15 ml räcker inte för belåten (och viktbehållen) bebis, iaf inte med den erfarenhet jag hade senast. Tar ett litet tag innan jag får ut 15 nya ml råmjölk liksom.
vårtnapp hjälper för mina bröst med, gjorde också den resan med avvänjning senast (parallellt med pumpande) och det tog tid att vänja av dem helt. Men ja, de hjälpte verkligen för taget när man har bröst som mina som inte är enkla att ?forma till med en hand? liksom.
Om du verkligen känner att du vill amma så kanske det är värt att använda vårtnapp igen? Varje närhet med bebis vid bröstet stimulerar ju även om det är en napp ivägen. Och dessutom att höja styrkan på pumpen första dagarna (känns som att det verkligen triggar igång mjölken, lite smärta men så är det ju att amma också) sedan sänka när den väl har kommit igång om du vill fortsätta pumpa. Minns att det kom en del blod för mig, det var bara att kassera mjölken enligt dem på avdelningen men det stimulerade ju ändå för att producera mer.
Jag födde sista barnet med ett akut kejsarsnitt alldeles för tidigt (vecka 33) så det här med att trigga igång mjölk fast att kroppen inte är redo känns som min specialitet nu haha. Jag hade barnet extremt lite hud mot hud första dagarna (pga att jag var tvungen att ligga på annan avdelning) men jag handmjölkade redan första dygnet, sedan bad om hjälp på neonatalen att få barnet vid bröstet även om han inte sög. Fick efter 1-2 dygn en pump (deras medela), pumpade minst var tredje timme även om det bara kom några droppar. Kan du få en sån medela pump där? De är ju asbra
Försök att ha is i magen som sagt om du födde igår, förstår precis din frustration angående mjölken. Men ge det två dagar till och fortsätt erbjuda bröstet om du vill! Låt barnet bara sova med läpparna på bröstet, det hjälper massor!