• Anonym (Hur)

Få igång amning INNAN mjölken kommit?

Tips sökes på hur ni fick igång en amning innan mjölken runnit till för er?

Bebis har bra sugtag på finger och får tag om bröst ibland men när det inte kommer mjölk blir bebisen bara skogstokigt arg och släpper och vägrar försöka vidare.

Hur gjorde ni? Testat några olika grepp men det är nej på alla när det bara är den här första råmjölken.  Har handmjölkat  till sked med och det är ju bra för bebis men det kommer ju då lite åt gåmgen och det känns inte nog för riktig mättnad. 

• Svar på tråden Få igång amning INNAN mjölken kommit?
  • Anonym (S)

Du kan använda en bröstpump. Är du helt säker på att bebisen suger rätt? Bröstvårtan kanske måste vinklas annorlunda.

• Anonym (Hur)
    Anonym (S) skrev 2023-08-31 22:25:08 följande:

Du kan använda en bröstpump. Är du helt säker på att bebisen suger rätt? Bröstvårtan kanske måste vinklas annorlunda.

Fast det måste ju likväl finnas mjölk att pumpa. Har testat en mekanisk och en automatisk och det kommer helt enkelt bara några ml. Mjölkproduktionen har alltså inte kommit igång än hos mig, fick bebis igår.

Det är inte mitt första barn så ja, jag är säker. Ägnade massor av månader åt förra barnet för att få till amningsproblematik så jag har både varit stammis på amningsmottagning och läst för många sidor på nätet, plus såklart kollat in hjälpmammagruppen på FB, alla tipsen jag fick senast. 

Ett problem hos mig är att jag har stora rätt slappa bröst med platta vårtor, så när det inte kommer lite mjölk ?gratis? som barnen får och som triggar dem att suga så är det som att stoppa in en lös deg i munnen på dem. Det blir liksom inget som peppar sugreflexen.

• Anonym (S)
    Anonym (Hur) skrev 2023-08-31 22:34:36 följande:

Fast det måste ju likväl finnas mjölk att pumpa. Har testat en mekanisk och en automatisk och det kommer helt enkelt bara några ml. Mjölkproduktionen har alltså inte kommit igång än hos mig, fick bebis igår.

Det är inte mitt första barn så ja, jag är säker. Ägnade massor av månader åt förra barnet för att få till amningsproblematik så jag har både varit stammis på amningsmottagning och läst för många sidor på nätet, plus såklart kollat in hjälpmammagruppen på FB, alla tipsen jag fick senast. 

Ett problem hos mig är att jag har stora rätt slappa bröst med platta vårtor, så när det inte kommer lite mjölk ?gratis? som barnen får och som triggar dem att suga så är det som att stoppa in en lös deg i munnen på dem. Det blir liksom inget som peppar sugreflexen.

Nej, du får igång mjölken genom att pumpa. Det är inte säkert det finns något sedan innan. Det är långt från alla som får igång mjölken automatiskt. Du behöver pumpa regelbundet, flera gånger om dagen, lika ofta som du skulle amma.

För att spetsa till vårtorna kanske du kan testa en isbit? Bara på ett litet område så klart.
  • Anonym (Pjuh)

Utav det som du beskriver, så har jag likadana bröst. Och båda mina barn behövde vårtnappar ca 3-4 veckor och sakta avvänja den. Det gav det liksom något ordentligt att suga på (även om mjölken kommer långsammare). Att man inte släpper på pump handlar inte direkt om mjölken egentligen av egen erfarenhet, jag släpper dåligt till vissa pumpar (men släppte asbra från den från neonatalen, och hade förmodligen massor med mjölk med första barnet bara att jag inte släppte till pumpen). Har du provat höja styrkan på suget på den automatiska?

Sen brukar det ta typ 3-4 dagar innan mjölken rinner till, innan dess är det väldigt seg råmjölk (i alla fall för min del). Jag pumpade typ 15 ml per omgång i åtminstone 2-3 dagar och de på neonatalen var lika lyckliga för det. Ett tips är att fortsätta handmjölka efter att du har försökt få bebisen att äta så du fortsätter stimulera brösten för mer mjölk.

Ska också poängteras att jag gav upp amningen båda barnen efter ca 6 veckor för att jag inte orkade med allt, och det är okej det också.
  • Anonym (Hur)
    Anonym (S) skrev 2023-08-31 22:47:16 följande:
    Nej, du får igång mjölken genom att pumpa. Det är inte säkert det finns något sedan innan. Det är långt från alla som får igång mjölken automatiskt. Du behöver pumpa regelbundet, flera gånger om dagen, lika ofta som du skulle amma.

För att spetsa till vårtorna kanske du kan testa en isbit? Bara på ett litet område så klart.
    Ok. Senast kom mjölken dag 4 efter att jag dag 3 testat en pump en gång. Men jag kan absolut pumpa mer nu redan. Handmjölkar ju ofta redan.

Hm, inte säker på att det lockar att iskyla dem, också för att mjölken ju runmit enklare när brösten är varma?
  • Emiz

Stimulerar man inte mjölkproduktionen när man pumpar? Att det kan komma igång på det sättet?
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Pjuh) skrev 2023-08-31 22:53:19 följande:
    Utav det som du beskriver, så har jag likadana bröst. Och båda mina barn behövde vårtnappar ca 3-4 veckor och sakta avvänja den. Det gav det liksom något ordentligt att suga på (även om mjölken kommer långsammare). Att man inte släpper på pump handlar inte direkt om mjölken egentligen av egen erfarenhet, jag släpper dåligt till vissa pumpar (men släppte asbra från den från neonatalen, och hade förmodligen massor med mjölk med första barnet bara att jag inte släppte till pumpen). Har du provat höja styrkan på suget på den automatiska?

Sen brukar det ta typ 3-4 dagar innan mjölken rinner till, innan dess är det väldigt seg råmjölk (i alla fall för min del). Jag pumpade typ 15 ml per omgång i åtminstone 2-3 dagar och de på neonatalen var lika lyckliga för det. Ett tips är att fortsätta handmjölka efter att du har försökt få bebisen att äta så du fortsätter stimulera brösten för mer mjölk.

Ska också poängteras att jag gav upp amningen båda barnen efter ca 6 veckor för att jag inte orkade med allt, och det är okej det också.
    Vill inte höja mer på den automatiska, då kommer jag få ont. Jag hyrde proffspump förra gången och pumpade i 9 mån, så jag har en rätt bra bild av pumpstyrka och när brösten gör ont, haha.

15 ml är nog i linje vad jag får ut nu med handmjölk till sked men den matningen tar ju LÅNG tid och 15 ml räcker inte för belåten (och viktbehållen) bebis, iaf inte med den erfarenhet jag hade senast. Tar ett litet tag innan jag får ut 15 nya ml råmjölk liksom.

vårtnapp hjälper för mina bröst med, gjorde också den resan med avvänjning senast (parallellt med pumpande) och det tog tid att vänja av dem helt. Men ja, de hjälpte verkligen för taget när man har bröst som mina som inte är enkla att ?forma till med en hand? liksom.
  • Anonym (Hur)
    Emiz skrev 2023-08-31 23:00:22 följande:
    Stimulerar man inte mjölkproduktionen när man pumpar? Att det kan komma igång på det sättet?
    Jo, och kanju testa det mer. Men det gör ont tycker jag innan msn har mer än råmjölk. 
  • Anonym (Pjuh)
    Anonym (Hur) skrev 2023-08-31 23:07:17 följande:
    Vill inte höja mer på den automatiska, då kommer jag få ont. Jag hyrde proffspump förra gången och pumpade i 9 mån, så jag har en rätt bra bild av pumpstyrka och när brösten gör ont, haha.

15 ml är nog i linje vad jag får ut nu med handmjölk till sked men den matningen tar ju LÅNG tid och 15 ml räcker inte för belåten (och viktbehållen) bebis, iaf inte med den erfarenhet jag hade senast. Tar ett litet tag innan jag får ut 15 nya ml råmjölk liksom.

vårtnapp hjälper för mina bröst med, gjorde också den resan med avvänjning senast (parallellt med pumpande) och det tog tid att vänja av dem helt. Men ja, de hjälpte verkligen för taget när man har bröst som mina som inte är enkla att ?forma till med en hand? liksom.
    Om du verkligen känner att du vill amma så kanske det är värt att använda vårtnapp igen? Varje närhet med bebis vid bröstet stimulerar ju även om det är en napp ivägen. Och dessutom att höja styrkan på pumpen första dagarna (känns som att det verkligen triggar igång mjölken, lite smärta men så är det ju att amma också) sedan sänka när den väl har kommit igång om du vill fortsätta pumpa. Minns att det kom en del blod för mig, det var bara att kassera mjölken enligt dem på avdelningen men det stimulerade ju ändå för att producera mer.

Jag födde sista barnet med ett akut kejsarsnitt alldeles för tidigt (vecka 33) så det här med att trigga igång mjölk fast att kroppen inte är redo känns som min specialitet nu haha. Jag hade barnet extremt lite hud mot hud första dagarna (pga att jag var tvungen att ligga på annan avdelning) men jag handmjölkade redan första dygnet, sedan bad om hjälp på neonatalen att få barnet vid bröstet även om han inte sög. Fick efter 1-2 dygn en pump (deras medela), pumpade minst var tredje timme även om det bara kom några droppar. Kan du få en sån medela pump där? De är ju asbra

Försök att ha is i magen som sagt om du födde igår, förstår precis din frustration angående mjölken. Men ge det två dagar till och fortsätt erbjuda bröstet om du vill! Låt barnet bara sova med läpparna på bröstet, det hjälper massor!
  • Anonym (Pjuh)

Sen vill jag även passa på att lätta på trycket lite, det är okej att inte amma! Ibland är det inte en lätt resa, och vill man ändå inte blicka tillbaka på det som en mysig sak att få barn? Och inte bara minnas stressen om pumpning, amning, mjölk osv.

Vet att jag själv mådde så dåligt av att sluta amma för att jag inte orkade med stressen kring allt, för det ser ju så mysigt ut att avslappnat kunna amma sitt barn. Men nu när barnen är större så inser jag att det var mysigt att flaska också. Man sitter lika avslappnat med barnet i famnen och barnet faller till ro och somnar intill dig precis som vid bröstet Drömmer

Svar på tråden Få igång amning INNAN mjölken kommit?