• Anonym (F)

    Flickor med autism

    Min dotter står inför en bred npf-utredning. För tillfället har hon mest problem med att hon alltid känner sig utanför. Blir lätt irriterad o arg. Hon vill ha kompisar men är extremt känslig och tolkar allt negativt. Och tackar hellre nej till kompisar som hon inte känner sig 100% trygg med. Känner att  det kan bara social fobi också.

    Hur har ni med erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Flickor med autism
  • Anonym (tau)

     Det är nog bättre att du söker på sidor som handlar om flickor och autism, samt sidor om social fobi. 
    Oavsett hur vi som svarar kan ha det, så är varje persons sits unik och tror inte det "ger" så mycket om folk ska beskriva sitt eget. 

    Jag hoppas utredningen sker snart så att nu slipper vänta mer än nödvändigt. 

  • Anonym (F)

    Jo absolut det har säker rätt i. Och tro mig jag har läst på alla sidor jag hittat. Men blir inte kloka för det:( 
    Därför vill jag höra från andra i samma situation

    Hoppas också utredning blir kvar, men lä ta ett år minst 


    Anonym (tau) skrev 2023-09-02 19:55:38 följande:

     Det är nog bättre att du söker på sidor som handlar om flickor och autism, samt sidor om social fobi. 
    Oavsett hur vi som svarar kan ha det, så är varje persons sits unik och tror inte det "ger" så mycket om folk ska beskriva sitt eget. 

    Jag hoppas utredningen sker snart så att nu slipper vänta mer än nödvändigt. 


  • Anonym (Soraya)

    Låter som jag när jag var liten. Tur att man inte sprang till bup så lättvindigt då. Jag var sån pga att jag växte upp med en mor med psykisk ohälsa. Hon "lärde mig" att vara negativ, hata folk och känna sig kränkt av allt nån sa. Det växte bort när jag flyttade hemifrån. 

    Många får felaktigt npf diagnos när deras beteende beror på att de växer upp i dysfunktionella hem. 

  • Anonym (Nja)

    Det dottern behöver är att lära sig kontrollera sina känslor och reaktioner.

  • Anonym (F)

    Det låter fruktansvärt:( 
    Vi har dock inget dysfunktionellt hem, så det kan inte bero på det iaf


    Anonym (Soraya) skrev 2023-09-02 20:48:13 följande:

    Låter som jag när jag var liten. Tur att man inte sprang till bup så lättvindigt då. Jag var sån pga att jag växte upp med en mor med psykisk ohälsa. Hon "lärde mig" att vara negativ, hata folk och känna sig kränkt av allt nån sa. Det växte bort när jag flyttade hemifrån. 

    Många får felaktigt npf diagnos när deras beteende beror på att de växer upp i dysfunktionella hem. 


  • Anonym (Autistisk tjej)

    Det finns väldigt lite information om flickor med NPF. Jag tycker Lotta Borg Skoglund är bra hon har bland annat skrivit boken ADHD: Från duktig flicka till utbränd kvinna men hon har varit med i poddar och har en del på YouTube också. Svenny Kopp forskar om NPF (framförallt autism) hos tjejer och kvinnor Googlar du kommer du hitta massor. Jag rekommenderar också boken Konsten att feja arabiska av Linda Liman, det är en självbiografi. 


    Sen har vi Paula Tillis blogg, hon håller föreläsningar och har skrivit en bok också. https://paulatilli.se/blogg/


    Känner du dig bekväm engelska utan undertext rekommenderar jag Paige Layles YouTube kanal, hon har själv autism. https://youtube.com/@realpaigelayle?si=kV9NKiqGar0ry1oo

  • Anonym (F)

    Ja men hur?


    Anonym (Nja) skrev 2023-09-02 20:54:00 följande:

    Det dottern behöver är att lära sig kontrollera sina känslor och reaktioner.


  • Anonym (F)

    Tack för tipsen har läst lite där också


    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-09-02 22:02:28 följande:

    Det finns väldigt lite information om flickor med NPF. Jag tycker Lotta Borg Skoglund är bra hon har bland annat skrivit boken ADHD: Från duktig flicka till utbränd kvinna men hon har varit med i poddar och har en del på YouTube också. Svenny Kopp forskar om NPF (framförallt autism) hos tjejer och kvinnor Googlar du kommer du hitta massor. Jag rekommenderar också boken Konsten att feja arabiska av Linda Liman, det är en självbiografi. 


    Sen har vi Paula Tillis blogg, hon håller föreläsningar och har skrivit en bok också. https://paulatilli.se/blogg/


    Känner du dig bekväm engelska utan undertext rekommenderar jag Paige Layles YouTube kanal, hon har själv autism. https://youtube.com/@realpaigelayle?si=kV9NKiqGar0ry1oo


  • Anonym (fsihs)
    Anonym (Soraya) skrev 2023-09-02 20:48:13 följande:

    Låter som jag när jag var liten. Tur att man inte sprang till bup så lättvindigt då. Jag var sån pga att jag växte upp med en mor med psykisk ohälsa. Hon "lärde mig" att vara negativ, hata folk och känna sig kränkt av allt nån sa. Det växte bort när jag flyttade hemifrån. 

    Många får felaktigt npf diagnos när deras beteende beror på att de växer upp i dysfunktionella hem. 


    Vilket jävla skitsnack. 

    Har du någon källa för ditt påstående, eller fabulerar du vilt? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (F) skrev 2023-09-03 07:55:27 följande:

    Ja men hur?


    Ni föräldrar kan hjälpa henne genom att spegla hennes känslor och hjälpa henne att lära sig att klä  sina känslor i ord. När man kan beskriva sina känslor i ord är det lättare att förstå dem och kommunikationen med andra underlättas. 


     

Svar på tråden Flickor med autism