Vad avgör om ett barn vill avancera inom sport?
Jag undrar om det finns några saker en förälder kan göra som styr att ens barn blir målmedvetet och tävlingsinriktat inom sport eller är det bara genetiskt/slumpen?
För min del har tåget gått för mina barn är för gamla nu, men jag är ändå nyfiken om en förälder kan påverka. Jag har två barn och dom har under sin uppväxt fått prova på en mängd olika sporter. Dom har alltid fått skjuts till träningar och vi har även tränat extra med dom på fritiden om dom velat men ingen av dom har haft det där riktiga mördardrivet och båda slutade sporta vid 14-15 årsåldern. Kan det bero på att ingen av dom var jätteduktig tidigt och var sen inte envisa nog att träna sig till toppen?
Min sons tränare hade sin egen son i laget (Kalle). Kalle hade så höga krav på sig att prestera och se till att laget vann att han mådde illa och t o m spydde ibland innan matcher då han varbi tidiga tonåren. Den killen misstänker jag kommer spela i högsta ligan om några år.
Har en kompis vars dotter är ganska duktig inom sin sport. Dottern kommer mest troligt aldrig nå riktiga SM/VM/OS med tanke på dom resultat hon presterar men hon lever ändå på drömmen och fortsätter harva på. Jag trorninte hennes föräldrar satt nån jättepress på henne.
Så vad tror ni andra? Hur mycket kan man som förälder styra/uppmuntra sitt barn att bli riktigt duktig inom idrott? Inte alls? Delvis?