• Aina03

Kan ej träffa barnbarnen

Jag har ett problem som håller på att slita sönder mig i bitar och ingen kan hjälpa mig. Har även gått hos psykolog men de kan inte hjälpa i detta.
    Problemet är att min son som är 30 år har två barn på fyra och sju, vilka jag inte kan träffa vad jag än gör. Träffade barnen senast för ett år sedan. Jag blir inte bjuden på deras födelsedagar, men min sons tjejs släkt blir alltid bjuden.
    Till saken hör också att sen han fick barn med min svärdotter har han tagit avstånd mer och mer.  Hans pappa bedrog mig med sin kollega när mina barn var tre och fem och min mamma låg döende i cancer. (Min pappa hade dött tre år innan och pappa blev 63 och min mamma 61). Min mamma dog efter ett halvår och jag var tvungen att flytta ett halvår efter detta då barnens pappa gjorde slut med mig. Han tyckte synd om SIG för att jag var lefsen?! Barnens nya flyttade in samma helg jag flyttade ut. Barnens pappa hjälpte inte till med nånting vad gällde flytten och brydde sig inte ett dugg om var jag och våra barn skulle bo. Vi hade barnen varannan vecka. Jag lyckades ordna bostad nära pappan, så att barnen skulle ha det lättare. Det underlättade ju för alla så klart.
    Allt detta har tagit mig otroligt hårt och är en sorg jag burit i mig sedan dess. Det värsta av allt är att barnens pappa och hans ?nya? träffar barnbarnen, fast de svek vår familj, men jag kan inte träffa barnbarnen. Var finns logiken och rättvisan? 

Vad säger ni om detta? 

• Svar på tråden Kan ej träffa barnbarnen
  • Anonym (Sök kuratorsstöd)

TS, jag tror att din son blir stressad av att umgås med dig. Jag gissar att din svärdotter inte vill umgås med dig och att din son i dagsläget inte tycker att det är värt att ta striden med sin fru om att träffa dig.

Du verkar vara bitter över mycket i livet och även om du själv anstränger dig för att vara trevlig så tror jag din son, svärdotter och övrig släkt känner av det. För att kunna släppa på den bitterheten behöver du prata med någon, förslagsvis en kurator på vårdcentralen. När du bearbetat alla upplevda oförrätter kan du förhoppningsvis få förnyad kontakt med sonen och barnbarnen. 

• Aina03

Till #20
    Tyvärr kan jag inte rå för att du inte kan se någon röd tråd i vad jag skriver. Det krävs en hel del livserfarenhet för att förstå sig på sånt här.
    Vad jag tycker är väldigt märkligt är att sonens pappa med sin kvinna splittrade vår familj, gjorde så att mina söner och givetvis även jag, mådde otroligt dåligt pga deras pappas och hans nya tjejs svek i en fruktansvärt sorglig situation med sjukdom och dödsfall. De är hjärtligt välkomna att fira barnbarnen men inte jag. Jag som fött barnen och varit på väg att dö ett par gånger innan. Jag har inte fött barn för att en barnlös bedragerska ska leva med mina barn och träffa barnbarnen. Varför skulle jag unna henne den glädjen? Är det verkligen svårt att förstå? Jag bar mina barn, födde dom och gjorde grovjobbet med barnen och sen kommer denna ?kvinna? och ska leva med mina barn?
    Hur är det möjligt att min son och hans tjej tycker det är helt självklart att de ska träffa barnbarnen, men inte jag?
    Jag tror inte att någon som inte varit i en sådan här situation kan någonsin förstå. 
    Och sen att saker jag av kärlek köpt till min svärdotter och barnbarnen behandlas som nåt slags skräp. 

• Aina03

Skriv inte att jag ska prata med någon kurator eller psykolog. Det har jag gjort, men de kan inte hjälpa mig med att få träffa min son och mina barnbarn. 
    Mina söners pappa har också sagt att svärdottens familj tagit över allt, vilket dom gjort. Det går inte att komma in där. De är som en sekt.
    Jag varken orkar eller har lust att skriva allt. 
    Nu är det som det är och det är bara att acceptera. Det är deras förlust och farmödrar växer inte på trän precis. Alla barn har varken far- eller morföräldrar, vilket är otroligt sorgligt. 

• Anonym (Bitterhet)
    Aina03 skrev 2023-09-11 23:50:03 följande:

Till #20
    Tyvärr kan jag inte rå för att du inte kan se någon röd tråd i vad jag skriver. Det krävs en hel del livserfarenhet för att förstå sig på sånt här.
    Vad jag tycker är väldigt märkligt är att sonens pappa med sin kvinna splittrade vår familj, gjorde så att mina söner och givetvis även jag, mådde otroligt dåligt pga deras pappas och hans nya tjejs svek i en fruktansvärt sorglig situation med sjukdom och dödsfall. De är hjärtligt välkomna att fira barnbarnen men inte jag. Jag som fött barnen och varit på väg att dö ett par gånger innan. Jag har inte fött barn för att en barnlös bedragerska ska leva med mina barn och träffa barnbarnen. Varför skulle jag unna henne den glädjen? Är det verkligen svårt att förstå? Jag bar mina barn, födde dom och gjorde grovjobbet med barnen och sen kommer denna ?kvinna? och ska leva med mina barn?
    Hur är det möjligt att min son och hans tjej tycker det är helt självklart att de ska träffa barnbarnen, men inte jag?
    Jag tror inte att någon som inte varit i en sådan här situation kan någonsin förstå. 
    Och sen att saker jag av kärlek köpt till min svärdotter och barnbarnen behandlas som nåt slags skräp. 

Alla människor gör val här i livet och det är tämligen uppenbart att du inbillar dig att du har rätt till att träffa dina barnbarn och att det "inte finns någon anledning" till att du inte har kontakt med dem.

Tyvärr har du inte insett att andra ju ser på situationen på annat sätt än dig och gör andra tolkningar av situationen. Det är tämligen uppenbart att du har massor av tankar om situationen som gör att såväl din son, som hans hustru snappar upp hur du känner och tänker.

Barnen vi eventuellt får gör som de vill och hur mycket du än vill något annat så gör de sina val. 
  • Aina03

Till #24
    Den största anledningen till varför jag inte kan träffa barnbarnen är att svärdotterns familj ända från början la beslag på barnbarnen. Svärdotterns mamma var med på båda förlossningarna, hade nyckel hem till dom, rände där stup i kvarten med sin mamma och syster och svärdotterns pappa dök upp titt som tätt. Jag kunde nästan aldrig få träffa mitt/mina barnbarn för mig själv. 
    Och barnen var inte planerade. Mamman älskade att sitta och titta på Teenage Mom på TV och var besatt av att få barn tidigt. Sen märkte man ju att hon behövde himla mycket hjälp av sin mamma pga att hon var lite för ung när hon fick barnen. Jag var glad när de fick barn men blev mer och mer ledsen med tiden, när jag inte fick plats där. Känns inte kul. Jag kommer från en stor familj med många syskon och syskonbarn, så jag har mycket erfarenhet av barn.

• Anonym (Bitterhet)
    Aina03 skrev 2023-09-12 04:00:04 följande:

Till #24
    Den största anledningen till varför jag inte kan träffa barnbarnen är att svärdotterns familj ända från början la beslag på barnbarnen. Svärdotterns mamma var med på båda förlossningarna, hade nyckel hem till dom, rände där stup i kvarten med sin mamma och syster och svärdotterns pappa dök upp titt som tätt. Jag kunde nästan aldrig få träffa mitt/mina barnbarn för mig själv. 
    Och barnen var inte planerade. Mamman älskade att sitta och titta på Teenage Mom på TV och var besatt av att få barn tidigt. Sen märkte man ju att hon behövde himla mycket hjälp av sin mamma pga att hon var lite för ung när hon fick barnen. Jag var glad när de fick barn men blev mer och mer ledsen med tiden, när jag inte fick plats där. Känns inte kul. Jag kommer från en stor familj med många syskon och syskonbarn, så jag har mycket erfarenhet av barn.

Det finns naturligtvis förklaringar till att det blivit som det blivit, men jag köper inte riktigt att det bara handlar om moderns familj.

Det låter ju som att du är tämligen dömande, och att du faktiskt inte riktigt klarar av situationen. Allt är någon annans fel och du verkar inte missa en chans att försöka döma någon.

Det finns ingen plats för människor som osar bitterhet hos familjer som vill ha något annat. 
  • Aina03

Jag är helt uppriktig när jag talar om att jag inte vet varför det är på det här sättet. Min son sa senast vi sågs för några månader sen att det är bara att komma över, jag kan vara med barnbarnen och deras hund. Sen när jag frågar när det skulle passa är det bara helt knäpptyst och jag får inget svar. Om jag föreslagit dag är de alltid upptagna.
    Så - nej jag köper inte att det skulle vara mitt fel att inte vi ses. Har frågat varför de beter sig som de gör, men får inget svar. Jag är ingen tankeläsare. 

• Anonym (Sök kuratorsstöd)
    Aina03 skrev 2023-09-12 04:19:52 följande:

Jag är helt uppriktig när jag talar om att jag inte vet varför det är på det här sättet. Min son sa senast vi sågs för några månader sen att det är bara att komma över, jag kan vara med barnbarnen och deras hund. Sen när jag frågar när det skulle passa är det bara helt knäpptyst och jag får inget svar. Om jag föreslagit dag är de alltid upptagna.
    Så - nej jag köper inte att det skulle vara mitt fel att inte vi ses. Har frågat varför de beter sig som de gör, men får inget svar. Jag är ingen tankeläsare. 

Det är just därför som du behöver ändra ditt sätt att vara runt sonen om du vill ha kontakt. Den enda du kan ändra på är dig själv. Men om du inte vill ändra på dig så behöver du som sagt inte ha någon kontakt med barnbarnen. Men det känns som att ditt liv är fattigare utan dem. 
  • Anonym (du)
    Aina03 skrev 2023-09-05 15:42:29 följande:

#10 Jag har verkligen försökt allt. Ringt, messat långa meddelanden, bett om svar men det är bara tyst. Min son sa en gång att han är så stressad för att alla drar och rycker i honom. Vet att hans tjejs familj är på jättemycket och hans tjej planerar allt möjligt hela tiden. Hon har adhd, hennes pappa och bror har också adhd och det är väl inte så lätt kanske att vara med adhd-människor alla gånger. Jag har absolut inget emot människor med diagnoser. Har jobbat med många med olika typer av diagnoser. 

Jag är självklart orolig för att deras barn ska få adhd också. Risken är stor när ens förälder har det och så många i nära släkten.

Sen vill jag inte gärna träffa mina barns pappa och hans tjej, då de gick bakom ryggen på mig när min mamma var döemde i cancer och mina barn var små. De splittrade familjen, men DE träffar barnbarnen m m. Mitt ex? tjej kan inte själv få barn, så det känns extradjävligt att hon umgås med min son och mina barnbarn. Vi behöver inte träffas samtidigt och det vet min son mycket väl om och det bör inte vara några problem. 

Tack och lov har jag mycket fin kontakt med min äldre son. Han är mycket mer förståndig, fast han inte har några barn än. Man kunde tro att när människor får barn växer förståndet, men det verkar tyvärr inte alltid vara så.

Dina inlägg ger intrycket att du är väldigt självcentrerad och dessutom har en ganska rejäl offerkofta på dig. Du återkommer till sveket från din exman, som egentligen inte alls har med nuet och relationen med dina barn att göra. Och det att du inte vill träffa dina barns pappa, det är säkerligen förståeligt utifrån din synvinkel, men visar återigen att du fokuserar först och främst på dina egna behov, och att barnen ska tillgodose dem genom att ordna träffa med dig när pappan inte är där osv. 

Och dessutom går du på om hur synd det är om dig för att du inte ges tillgång till barn och barnbarn som du ser som en rättighet. Du har ingen rättighet till andra människor eller deras liv, du kan bara göra ditt bästa för att vara en person de vill ha i sitt liv.

Det är kanske här du har förklaringen till varför dina barn inte vill träffa dig så ofta?

Dessutom, det du skriver om ADHD, och dina tankar kring det. Såklart lyser det igenom både i ditt inlägg och säkert i verkliga livet också att du tycker att det är ett problem. Och det påverkar såklart deras lust att ha dig omkring sig. Och att du anser att din son är omogen och oförståndig som inte vill umgås med dig - det är kanske just därför han inte vill umgås med dig, för att du tycker så om honom och hans val i livet.  
  • Aina03

Till #29

Det är tröttsamt att lyssna på människor som troligtvis definitivt inte varit med om den situation jag varit med om. Eller har du det? Bli övergiven av sin partner när ens mamma ligger för döden i cancer, blir utslängd ut ur huset efter detta, pappan till barnen bryr sig inte ett dugg om var hans barn skulle bo efter detta, en ny kvinna flyttar in med mina barn. De som bedrog mig och splittade familjen. Och sen väljer ändå sonen att umgås med pappan och hans nya, de som förstört nåt helt otroligt.
    Om du varit med om liknande skulle jag nog lyssna mer på dina råd. Och jag säger dig att vi har ALDRIG pratat om de här sakerna när vi umgåtts. Vi har alltid haft det trevligt när vi umgåtts, förutom när barnens pappas tjej betett sig väldigt klumpigt, okänsligt och egoistiskt. Och det är inte bara jag som tycker det. Det är inte ok att komma och rycka barnet ur min sons famn när vi satt med henne efter dopet och hade det mysigt. Otroligt fräckt gjort.
    Hur i helsike skulle du fråga eller göra om du ville träffa ditt barn och barnbarn? Man kan väl för helvete inte göra fel om man frågar helt normalt när vi kunde ses och ger förslag på dag. Och - ja, det känns inte kul att mina barns pappa och hans tjej träffar barnen med tanke på vad de gjort. Jag kommer ALDRIG förlåta dom för på vilket sätt de splittrade familjen på. Kom igen om du varit med om något liknande själv. Då hade det varit intressant att höra hur du hade upplevt allting. Människor som känner mig och vet hur allt gick till tycker det är för djävligt, så jag är inte den enda att tycka det. 
    Jag känner ingen som varit med om liknande, dvs blivit bedragen och övergiven av sina barns pappa när man mist sina föräldrar. 

Svar på tråden Kan ej träffa barnbarnen