Inlägg från: Anonym (Kosmopolit) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kosmopolit)

    Kan Sverige utvisa han som riskerar vår säkerhet genom koranbränningar?

    Om han inte har uppehållstillstånd borde det gå att utvisa honom. 
    Men, jag är ännu mera frustrerad över politiker som hejar på med "blir de arga bränn hundra till". Att moderaterna och kristdemokraterna mer eller mindre stödjer Jomshofs hatiska uttalande är för mig oacceptabelt. 

  • Anonym (Kosmopolit)

    De som är största hotet mot Sveriges säkerhet idag är SD med sin hatiska propaganda och alla löjliga uttalanden. De splittrar folket och gör att många idag känner sig rädda. De gör att man i andra länder ser Sverige som ett land som vill förnedra muslimer. Och vi vet att extremism föder bara mer extremism. Synd att det är så många som röstar på ett sådant parti som lever på att skapa motsättningar.

  • Anonym (Kosmopolit)
    Dimpen skrev 2023-09-04 17:04:18 följande:
    Varför bli frustrerad över det? Bättre bli frustrerad över orsaken till att koraner bränns. Men som så många andra så väljer du att retirera och vika ner dig.
    Bränn tills de slutar med sina sattyg. Låt koraner brinna sålänge oroligheter, kriminalitet och våld från dessa grupper pågår. Det är ju trots allt dom som väljet och tyvärr har de såna som dig på sin sida. Det gör INTE Sveriige till ett bättre land.
    Att du betraktar Jomshovs uttalande som hatiskt trots att det enbart skildrar den verklighet vi lever i kan bara försvaras av en svagsint......
    Du är en extremist och jag förstår att det är sådana som du som är största säkerhetsrisken tillsammans med islamister. Jag viker mig inte för extremism. Att nästan varje dag hålla på och bränna koraner i flera månader är inte yttrandefrihet utan ett sätt att förnedra och sprida motsättningar. Och vi vet vilket parti lever på at motsättningar finns och ökar. Det är just därför jag blir frustrerad över SD.
  • Anonym (Kosmopolit)
    AndreaBD skrev 2024-03-28 11:09:04 följande:
    Så kan man inte resonera, annars har vi snart en bananrepublik. Det ska vara yttrandefrihet. Men ett forum ägs av någon. Den personen - eller dess anställda/hjälpredor - får bestämma vem som får skriva här eller vad som får skrivas. 

    Yttrandefrihet gäller mot staten, mot statens organ (polisen osv. ). Du kan inte bli arresterad eller straffad av staten, av en domstol. Som privatperson har du då yttrandefrihet, så länge du inte bryter mot någon lag. Men så fort du skriver någonstans där någon äger stället, så blir det begränsningar. 

    Problemet med såna här personer som irakiern som bränner koraner är ju att han inte bryter mot någon lag. Kanske bör man skapa något lag som går att använda här, utan att inskränka yttrandefriheten. T.ex. skulle man ju kunna hävda att det inte är att yttra sig - att bränna något. Men man måste också ha en lag som förbjuder detta. Det enda jag kan tänka mig är en lite mer allmän lag mot att förstöra religiösa eller nationella symbol (flaggor) i syfte att förolämpa en religionsanhängare eller nationaliteter. Då är då syftet huvudgrejen. Ett problem är dock - hur bevisar man vad avsikten var?
    Det här forumet styrs egentligen också av lagar och yttrandefrihet är något som vi i Sverige anser vara nästan heligt. Jag tycker att det är ytterst beklagligt att man försöker kontrollera vår yttrandefrihet. Ett exempel är att man inte får kritisera Israel eftersom det räknas då som antisemitism. Alla andra länder får man kritisera men inte Israel. Det är väldigt märkligt. Man får  heller inte kritisera judar på samma sätt som tex muslimer eller kristna. Mycket märkligt. 
  • Anonym (Kosmopolit)
    Hysteri skrev 2024-03-29 14:43:49 följande:
    Skit snack 

    Man gör inget annat än att kritiserar Israel på vänsterextrema tidningar 

    Aftonbladet sprider hat och fejknews i en sån mån som gör att Gobbles ser ut att vara judevänligt i jämförelse

    Tycker faktiskt att det är ganska beklagligt hur mycket hat mot Judar som tillåts, men så länge folk röstar på S V och liknade partier så förvånas man inte direkt 
    Du tycker att yttrandefrihet är ett smörgåsbord för högerextremister och sionister och att det är fritt fram att bränna Koran, skriva islamofobiska kommentarer men att det ska vara förbjudet att kritisera Israel. Vilken konstig koppling. Men det är väl så extremisterna samlas runt gemensamma hatobjekt som i det här fallet är muslimer. 
  • Anonym (Kosmopolit)
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-29 19:26:42 följande:
    Får man inte kritisera Israel? Tycker det står kritik överallt om Israels bombningar och att de är orsaken till att barnen svälter. Jag vet nog inte många andra länder, som får så mycket obefogad, och befogad kritik som Israel. 
    Då har du missat att folk som befogat kritiserar Israel även nästan automatiskt anklagas för att hata judar. Artister och kånda personer blir automatiskt anklagade för antisemitism och förlorar både jobb och nya uppdrag. Inget annat land har skapat så mycket elände som Israel och kritiken är obefintlig med tanke hur det borde vara. Det känns som att främmande makter allt oftare inskränker våra rättigheter gällande yttrandefrihet. När det handlade om Koranbränningar var det islamister som ville förbjuda det och nu när det gäller kritik mot läget i Gaza är det andra extremister som tycker att yttrandefrihet har gått för långt. Kan de inte bara låta oss vara i fred.
  • Anonym (Kosmopolit)
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-29 19:58:48 följande:

    Om kändisar blir anklagade för antisemitism, måste de väl först och främst ha sagt något som inkluderas i lagen om hets mot folkgrupp? Kritik per se, ska man kunna rikta mot vem som helst och vad som helst, så länge man inte bryter mot lagen.


    Ett dilemma är att arbetsgivare kan ha olika krav på moralisk värdegrund på arbetet. Du menar att kändisar har blivit sparkade, och blivit av med sina uppdrag på samma sätt som en del arbetare blev av med sina arbeten när det kom fram att de röstade på SD? 


    Så är det inte. Det behöver inte alls vara antisemitism utan det räcker med att bara kritisera Israel eller att uttrycka sitt stöd till palestinier. Ett exempel är när Zara Larsson skrev "Oh, då det är "Stå upp för Ukraina " när Ryssland atackerar Ukraina men inte Palestina". Hon blev genast atackerad för att vara antisemit och stödja terrorister.

    Många kändisar har sagt att de inte vågar säga något negativt om Israel eftersom de är rädda att de skulle då förlora sitt jobb. Det är hemskt. Yttrandefrihet ser ut att gälla endast när det gäller att hetsa mot och hata muslimer, bränna Koraner och hetsa till att man ska riva moskéer.
  • Anonym (Kosmopolit)
    AndreaBD skrev 2024-03-30 11:45:12 följande:
    Tyvärr, jag håller inte alls med när det gäller kritik mot Israel. Har just haft problemet i en tråd att folk får vräka ur sig hur mycket antisemitism som helst, medan all kritik mot palestinierna resulterar i att man blir avstängd i ett dygn. Nu vet jag inte om du har varit antisemitisk i det du skrev och inte är medveten om det, eller vad det beror på. Men självklart ska man få kritisera vilken regering som helst, och vilket krig som helst, om man gör det sakligt.
    Det tror jag inte på. Att man blivit avstängd bara för att man skrivit kritik mot palestinier. Jsg har aldrig sett eller hört något sådant. I så fall har man nog skrivit något rasistisk eller något som räknas som hatbrott mot en folkgrupp. Oftast är det tex högerextremister och rasister som hävdar att det är yttrandefrihet att skriva hatiska och rasistiska kommentarer och smutskasta tex en hel folkgrupp. Det är hatbrott.

    Nej man behöver inte skriva något antisemitisk för att bli anklagad för antisemitism. Det räcker bara med att tycka att det är hemskt att så många civila dödas av israelisk militär för att stämplas som någon som hatar judar. Jag tycker att det är fel. Vi kritiserar Ryssland för det som händer i Ukraina men det betyder inte att vi hatar ryssar. 
  • Anonym (Kosmopolit)
    AndreaBD skrev 2024-03-31 16:06:34 följande:
    Tyvärr så verkar inte alla moderatorer vara så säkra på vad som är diskriminerade eller rasistisk. Jag har anmält såna saker, och de höll inte med.(trots att jag länkade till europeiska kommissions regler).  Och något jag skrev tyckte de var ... kränkande eller nåt. Trots att det var ren fakta och helt sakligt.  Kanske har de för mycket att läsa... 
    Så kan det vara. Det gäller även kritik mot Israel. Även om det handlar om ren fakta och även om kritiken är saklig tas den bort. Vi i Sverige har vår yttrandefrihet och borde inte låta några främmande makter att inskränka den. Vi lät inte Turkiet eller Iran påverka den och borde inte låta Israel göra det heller.
  • Anonym (Kosmopolit)
    AndreaBD skrev 2024-03-31 18:31:06 följande:
    Det har inte med "främmande makter" att göra utan det hänger endast på de som modererar i forumet. 
    Jo då. Om du inte märkt det pratar jag om alla sfärer i Sverige och inte bara det här forumet. Exempelvis är Israel med i eurovision men det är inte Ryssland. Allt är politik. Varför ska Israel vara med när man begår folkmord i Gaza? 
  • Anonym (Kosmopolit)
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-31 20:46:56 följande:

    Ryssland attackerade Ukraina utan anledning, Israel attackerade inte Gaza utan anledning. Skillnad vettu.👀


    För enkelhetens skull säger att Israel hade velat ta över Gaza, och startat oprovocerat krig. Då hade Israel blivit utesluten precis som Ryssland. Eller va trodde du förklaringen var?


    Ingen skillnad alls. Både Israel och Ryssland atackerade eller utan "med anledning". Det beror på vem du frågar. Väldigt skillda åsikter om det. Samma sak men behandlas så olika.

    Att vi inte vågar kritisera Israel påverkar vår yttrandefrihet och vi vet alla varför man inte vågar göra det.
  • Anonym (Kosmopolit)
    Hysteri skrev 2024-04-05 20:46:24 följande:
    Men det är inte hets mot folkgrupp att vilja utrota alla judar och stödja Hamas? 
    Det är det absolut och är ett vidrigt brott. Tänker du tvärtom? 
  • Anonym (Kosmopolit)
    AndreaBD skrev 2024-04-22 11:05:22 följande:
    Det är sånt som är svårt att komma åt. På ena sidan vill man ju ha ett liberalt demokratiskt samhälle, men det händer att folk sprider hat och att man inte kan göra något tills detta övergår till handling. Fast... egentligen skulle man kunna åtala såna personer för hets mot folkgrupp. Kanske inte i det här fallet. Om någon blir frågat och bara svarar, så är det svårt. Men om någon går och sprider såna hatbudskap, då borde de bli straffade direkt. Samtidigt så lär de inte alls lägga av efter det, utan bara se till att bara yttra sånt i sammanhang där ingen anmäler det. 

    Men oavsett. Enda vägen är nog att konsekvent straffa folk som sprider hatbudskap. Och ifall de jobbar med människor, eller i någon positioner där de egentligen bör vara lojala till demokrati, så ska man ju dra konsekvenser där också.
    Dina kommentarer skulle kunna tolkas innehålla hatbudskap. Det är paradoxalt att du tycker att andra gör det men att du inte ser allt det extrema i dina kommentarer.
Svar på tråden Kan Sverige utvisa han som riskerar vår säkerhet genom koranbränningar?