• victuysz32

Min flickvän har sagt att hon vill "Hitta sig själv"

Hej

Jag är 22 år gamma och har haft ett underbart förhållande med en tjej i ungefär 5 år nu. Vi har haft våra ups and downs, men det har fungerat väl i slutändan. För dagar sedan sa min tjej att hon ville prata, och då berättade hon hur hon funderat på förhållandet och hur hon kanske ville göra slut. Den största anledning till detta var att hon ville hitta sig själv och arbeta på sig själv som person, hon ville ha sitt eget space med andra ord. Värt att tilläga att jag verkligen älskar denna tjej och kanske varit lite väl klängig i vissa perioder.

Jag blev väldigt ledsen av detta och även hon, hon säger att hon verkligen älskar mig och att jag är en superfin människa, men det är någon som nånstans tar emot på nåt sätt sa hon, hon vet dock inte 100% vad. Jag föreslog då att jag ger henne space i 1 vecka utan någon som helst kontakt med varandra så hon verkligen får tid att grubbla över besvären hon har. Jag åker hem den kvällen och hinner knappt öppna ytterdörren till min lägenhet förän jag får ett samtal, ett samtal från henne. Hon har gråten i halsen och hulkar fram orden hur hon vill leva ett liv med mig och hur hon älskar mig egentligen.

Jag blir glad av detta men samtidigt får jag känslan av att hon bollar med mig, men jag bestämmer mig ändå för att åka tillbaka till henne och sova över. Vi tillbringar natten och dagen efter tillsammans och njuter av tiden och det känns jättebra, tills kvällen kommer då jag börjar ifrågasätta allt som precis hänt under de 2 senaste dagarna. Hon säger då återigen att hon är osäker på relationen. Denna gång känner jag mig väldigt besviken och vi pratar länge om hur detta kan lösas utan att vi lämnar varandra. Hon velar otroligt mycket fram och tillbaka men tar tillslut beslutet jag föreslog att jag endast ger henne space, men att inte bryta kontakten. Kvällen då jag kommer hem känner jag mig extremt ledsen, vet inte vad jag ska känna. Känns knappt som att jag kan lita på den tjej jag en gång träffade för 5 år sedan. Hon skriver dock att detta är en bra ide den kvällen ochg att allt kommer lösa sig enligt henne.

Dagen efter låter jag bli att kontakta henne, hon skriver dock till mig på eftermiddagen och frågar hur jag mår, jag försöker vara artig och berättar att jag mår bra och vi har en liten konversation. Efter detta har det inte varit så mycket mer. Vi skrev alltid godnatt och godmorgon till varandra förut och det sker inte nu heller. Jag undrar vad fan jag ska göra åt denna situation? Det är tredje dagen nu och vi pratar knappt alls, är det såhär hon ville ha det? hur länge ska jag ge henne denna typ av space? jag går ju bara runt här hemma och väntar känns det som vilket förstör mig. Allt kom så plötsligt och jag har svårt att se hur detta ska lösas. Enligt mig beter man sig inte såhär i ett förhållande

• Svar på tråden Min flickvän har sagt att hon vill "Hitta sig själv"
  • Anonym (Mini)

Ge henne utrymme säger jag. Det sämsta du kan göra är att "lösa det" som du skriver. Håll dig sysselsatt så att du tänker mindre på henne, fyll ditt liv med annat än henne. Allt i ett förhållande är frivilligt, om du tycker att man inte beter sig som hon gör så ska du kanske fundera lite på det? Vad du behöver.

• Tecum

Du ska inte göra någonting! Ge henne space, hon har bollen nu. Antingen inser hon vad hon kan mista och kommer tillbaka, eller så tar det slut. Ni träffades som unga och oddsen för ett långt förhållande är inte goda då ni bägge mognar och utvecklas, kanske åt olika håll.

Det du INTE ska göra är att vara klängig och påstridig. Och akta dig noga för att hamna i ett av-påförhållande där hon kommer tillbaka men ångrar sig igen, vill ha en paus men kommer igen osv. Då är det bättre att göra slut på riktigt och mena det, annars låser ni upp varann och fastnar i den onda cirkeln.

• Ascendere

Vilken fin liten tonårsnovell du skrivit. 

Så vad är din plan framåt nu?

• victuysz32

Tack för alla svar, ska absolut ge henne tid, det är dock henne velande fram och tillbaka som jag känner blir tärande på mitt mående. Hoppas det hon säger framöver blir slutgiltigt

• Anonym (Mini)
    victuysz32 skrev 2023-09-04 19:31:28 följande:

Tack för alla svar, ska absolut ge henne tid, det är dock henne velande fram och tillbaka som jag känner blir tärande på mitt mående. Hoppas det hon säger framöver blir slutgiltigt

Vet en del som sätter en tid för att få besked som för dig. Och när den tiden är nådd så går dom. Om man märker att det velas så är det klokt att bryta ja. Det gör ont men det kommer det att göra ändå om du inte vet var ni står.
  • Anonym (origo)

Folk som säger att dom vill ha någon slags paus för att 'hitta sig själva' gör det aldrig. Dom hittar bara någon annan, och glömmer därefter allt om vad det var dom ville hitta omkring sig själva.

Dags att säga till dig själv att det är slut med henne och dig efter 5 goda år och att det också för dig är dags att hitta någon annan.

• victuysz32

Håller med er alla, det är så jäkla jobbigt just nu bara. Allt kom så plötsligt och jag trodde vi var lyckliga. Jag förstår inte vad som riktigt hänt och hon vet inte heller. Dock så sa vi senast att vi älskade varandra och ville vara med varandra men att jag skulle trappa ned på just att ringa varje dag då det har upplevts för henne som att hon måste finnas där när hon egentligen mår dåligt själv just nu. Är det då konstigt om jag helt avstår från att skriva? för vi är ju liksom fortfarande tillsammans ändå.

• Anonym (Set her free)

För att veta om kärleken är på riktigt måste man ibland släppa någon fri. Om hon kommer tillbaka så vet du att kärleken är på riktigt. 
    Ibland kan man bli förblindad av känslor och det kan även vara så att du själv kommer fram till att det inte är rätt under den tiden.
    Ge henne space. Låt henne höra av sig.

• olof 45

Chansen är hyfsat stor att detta inte är din blivande fru. Ni är så unga, och det låter som att hon insett att hon vill uppleva.... tja, olika upplevelser och itne binda upp sig. Detta kan hon vilja utan att det innebär att alla hennes känslor för dig försvunnit.... Men den känslan kommer fortsätta växa för henne, misstänker jag.

Vill ha ha henne tillbaka? Gör dig själv mer attraktiv!

Vill du så småningom ha en annan partner, om detta går i stöpet? Gör dig själv mer attraktiv!

Vill du leva ett gott liv? Gör dig själv mer attraktiv!

Attraktiv i detta sammanhang kan inttebära vad som helst - bli snyggare, bli mer intressant, tjäna bättre pengar, bli mer världsvan... 

Gör en lista på vad en "perfekt du" skulle innebära, som hon och andra garanterat skulle gilla. För varje grej - finns det något konkret steg du kan ta för att komma närmare målet? Du behöver bara ett konkret steg per mål. Som man säger till deprimerade - första steget att dusha är att gå till badrummet! Första steget till att bli mer muskulös är att googla vilka gym som finns i närheten, eventuellt beställa vikter på Amazon... Finns det böcker du kan läsa? Kan du bli en mer central figur i dina vänners liv genom att ta initiativ till nån kul utflykt eller aktivitet?

På ett eller annat sätt kan denna tjej - eller något annan - få nys om att här finns en kille med mål! Som aktivt gör saker! Tro mig, ditt framtida jag kommer tacka dig!

Att bara "vänta" på den här tjejen gör dig mindre attraktiv... Värt att tänka på?

• victuysz32

Tack för alla bra svar. Hon gjorde slut med mig igår. Hon kände att det inte var schyst att vela så mycket fram och tillbaka och vi kom överens att det är bättre att vi går isär. Jag ska försöka att fokusera på annat än henne och även mig själv från och med nu. Kommer hon tillbaka så får hon göra det, det får tiden avgöra. Jag har fortfarande känslor för henne men vet inte om jag skulle vilja ge henne en chans igen då hon även velat förut i vårat förhållande men då känt att hon ändrat sig efter.

• Anonym (K)

Jag tycker så här. Personligen hade jag gjort slut direkt, men ok, det är inte mitt liv. Det du kan göra är att stå för det som ni sa från början: en vecka med NOLL kontakt. Läs inte ens hennes meddelanden, svara inte på samtal. Blocka henne om du måste (men förvarna isf). Efter en vecka träffas ni på neutral plats, t ex ett café, för att prata igenom relationen. Antingen står hon på samma ställe som nu och då är det lika bra ni gör slut eller så satsar hon helhjärtat på relationen. Min gissning är tyvärr att hon inte kommer att ha mer svar inom sig om en vecka än hon har nu. Ett gott råd då om ni gör slut, bryt all kontakt. Annars kommer ingen av er vidare och du kan inte sätta ditt liv på paus medan hon "hittar sig själv" och kanske, kanske inte återkommer. Min gissning är tyvärr att hon inte kommer tillbaka, men en del hittar tillbaka till varandra.

• Anonym (K)

Oj! Såg din kommentar först nu, men ok, lika bra att ni går isär även om det är svårt. Men snälla snälla snälla sätt inte ditt liv på paus under tiden och tänk att hon kanske kommer tillbaka! Antagligen gör hon inte det. Lycka till nu.

• Anonym (breaking up is hard to do)

Jag tror tyvärr att hon håller på att "hitta någon annan" men vill försöka göra slut snällt med dig.

Inte minst för att en del killar psykar ur och blir jävligt aggressiva eller våldsamma när tjejer gör slut.

Svar på tråden Min flickvän har sagt att hon vill "Hitta sig själv"