• Nmg

    Mitt barn gör ingenting på dagar a

    min dotter som är 19 år gick ut gymnasiet i somras (utan examen) då hon struntade i skolan i månader. 


    hon har sommarjobbat och haft extrajobb men nu har hon ingenting. Hon vägrar plugga, hon söker lite jobb men utöver det sover hon till 13 på dagarna. 


    träffar kompisar, fixar naglar och fransar (med den sista lönen hon nu fått) hon har skulder till mig som hon inte betalar.

    jag har panik, hur ska man göra, det är omöjligt att prata med henne. Hon säger att hon är vuxen så hon får göra som hon vill. AF har hänvisat henne till kommunen, så hon är under 20. Hon själv säger att hon inte tänker gå på någon praktikplats. Det känns som vi nått vägens ände. hjälp!

  • Svar på tråden Mitt barn gör ingenting på dagar a
  • Fjäril kär

    Helt ärligt,  hon är myndig och det är dags att börja ta vuxet ansvar. Sätt en deadline.  1 mars ska hon ha hittar ett jobb och flyttat hemifrån.  Du har inga skyldigheter att försörja henne . Om hon anser sig kunna göra vad hon vill får hon helt enkelt lära sig ta konsekvenserna av den inställningen också. 

  • Lodjursungen
    Fjäril kär skrev 2023-09-05 14:26:08 följande:

    Helt ärligt,  hon är myndig och det är dags att börja ta vuxet ansvar. Sätt en deadline.  1 mars ska hon ha hittar ett jobb och flyttat hemifrån.  Du har inga skyldigheter att försörja henne . Om hon anser sig kunna göra vad hon vill får hon helt enkelt lära sig ta konsekvenserna av den inställningen också. 


    Och vad menar du att man gör sedan då när hon ändå inte bryr sig? 


    kastar ut henne på gatan?

  • Daisy28
    Nmg skrev 2023-09-05 14:08:37 följande:
    Mitt barn gör ingenting på dagar a

    min dotter som är 19 år gick ut gymnasiet i somras (utan examen) då hon struntade i skolan i månader. 


    hon har sommarjobbat och haft extrajobb men nu har hon ingenting. Hon vägrar plugga, hon söker lite jobb men utöver det sover hon till 13 på dagarna. 


    träffar kompisar, fixar naglar och fransar (med den sista lönen hon nu fått) hon har skulder till mig som hon inte betalar.

    jag har panik, hur ska man göra, det är omöjligt att prata med henne. Hon säger att hon är vuxen så hon får göra som hon vill. AF har hänvisat henne till kommunen, så hon är under 20. Hon själv säger att hon inte tänker gå på någon praktikplats. Det känns som vi nått vägens ände. hjälp!


    Börja med att dra in på pengar. Dvs ge henne inga. Köp inte heller saker till henne som kläder, mobil, smink mm

    Börja ställa krav på att bidra hemma som städa, tvätt och laga mat. I första hand sitt eget-

    Var alltid extermt hjälpsam och uppmuntrande om hon börjar se på pluggmöjligheter, komvux, söka jobb.
  • Nmg
    Fjäril kär skrev 2023-09-05 14:26:08 följande:

    Helt ärligt,  hon är myndig och det är dags att börja ta vuxet ansvar. Sätt en deadline.  1 mars ska hon ha hittar ett jobb och flyttat hemifrån.  Du har inga skyldigheter att försörja henne . Om hon anser sig kunna göra vad hon vill får hon helt enkelt lära sig ta konsekvenserna av den inställningen också. 


    Vi har pratat om att hon behlver flytta ut för att ta ansvar för sin egen ekonomi men vi vågar inte ?kasta ut?henne då vi är oroliga att hon kommer hamna helt när hon inte har pengar.
    hon har själv pratat om att flytta hemifrån, hon vill gärna flytta. 
  • Daisy28
    Nmg skrev 2023-09-05 15:09:44 följande:
    Vi har pratat om att hon behlver flytta ut för att ta ansvar för sin egen ekonomi men vi vågar inte ?kasta ut?henne då vi är oroliga att hon kommer hamna helt när hon inte har pengar.
    hon har själv pratat om att flytta hemifrån, hon vill gärna flytta. 
    Hjälp henne flytta! Som att göra en budget, stå i kö, leta bostad
  • fornminne

    Självklart ska TS inte kasta ut henne, men inte försörja henne mer än nödvändigt. Inga pengar till lyx eller nöjen. Då lär det bli fart på tösen att hitta jobb eller i alla fall någon form av extrainkomst. Har hon inga slutbetyg från gymnasiet, bör hon även läsa in det.

    Dottern bör självklart även hjälpa till hemma.

    Är hon skoltrött eller bara lat? Eller mår hon dåligt av andra skäl? Man kan stötta utan att curla eller skämma bort henne.

  • fornminne

    Har hon sommarjobbat och haft extrajobb, visar det också att hon kan om hon vill. Hon låter inte helt oförmögen.

    Ställ inte ultimatum än TS, men dra in alla bekvämligheter du kan. Tycker hon att hon är vuxen och bestämmer själv, kan hon försörja sig själv också.

    Du skriver att hon vill flytta. Hur har hon tänkt att det ska gå till utan inkomst?

    Förhoppningsvis mognar hon och vaknar upp. Hon är trots allt bara tonåring, men inte så länge till.

  • Nmg
    fornminne skrev 2023-09-05 15:19:52 följande:

    Har hon sommarjobbat och haft extrajobb, visar det också att hon kan om hon vill. Hon låter inte helt oförmögen.

    Ställ inte ultimatum än TS, men dra in alla bekvämligheter du kan. Tycker hon att hon är vuxen och bestämmer själv, kan hon försörja sig själv också.

    Du skriver att hon vill flytta. Hur har hon tänkt att det ska gå till utan inkomst?

    Förhoppningsvis mognar hon och vaknar upp. Hon är trots allt bara tonåring, men inte så länge till.


    allt Började första året på gymnasiet då de hade distansstudier från andra veckan in på terminen pga cpvid. Då passade hon på att sova så mycket så hon kunde. Hon hamnade efter hur mycket som helst, hel familjen hjälpte henne att komma på banan inför andra året och då hade hon bara 1 ämne som hon hade som rest, när hon fyllde 18 så sa hon att jag inte fick vara med på utvecklingssamtalen längre. när jag frågade ehur det gick, om hon hade prov osv sa hon bara att hon hade allt under kontroll. 
    fornminne skrev 2023-09-05 15:13:18 följande:

    Självklart ska TS inte kasta ut henne, men inte försörja henne mer än nödvändigt. Inga pengar till lyx eller nöjen. Då lär det bli fart på tösen att hitta jobb eller i alla fall någon form av extrainkomst. Har hon inga slutbetyg från gymnasiet, bör hon även läsa in det.

    Dottern bör självklart även hjälpa till hemma.

    Är hon skoltrött eller bara lat? Eller mår hon dåligt av andra skäl? Man kan stötta utan att curla eller skämma bort henne.



    har jobbat på många jobb men slutar upp med att hon inte får så bra referenser.
    hon pratar ofta om att flytta till eget och önskar sig ?flytta hemifrån presenter? när hon fyller år osv. Men hon har ingen plan. jag har sagt att hon behlver ha inkomst för att försörja sig, hon söker jobb men där emellan händer det inget.
    vi peppar henne att hon behlver gå till arbetsplatser fysiskt och visa upp sig presentera sig och berätta att hon söker jobb tex butiker. men hon säger bara att de inte söker personal så hon tänker inte gå in spontant. 
  • OlgaElvira
    Nmg skrev 2023-09-05 14:08:37 följande:
    Mitt barn gör ingenting på dagar a

    min dotter som är 19 år gick ut gymnasiet i somras (utan examen) då hon struntade i skolan i månader. 


    hon har sommarjobbat och haft extrajobb men nu har hon ingenting. Hon vägrar plugga, hon söker lite jobb men utöver det sover hon till 13 på dagarna. 


    träffar kompisar, fixar naglar och fransar (med den sista lönen hon nu fått) hon har skulder till mig som hon inte betalar.

    jag har panik, hur ska man göra, det är omöjligt att prata med henne. Hon säger att hon är vuxen så hon får göra som hon vill. AF har hänvisat henne till kommunen, så hon är under 20. Hon själv säger att hon inte tänker gå på någon praktikplats. Det känns som vi nått vägens ände. hjälp!


    Tung och svårt när det gäller ens barn. Man vill ju deras bästa och man vill att de ska må bra. 
    De pengar hon har kvar från senaste lönen tar snart slut. Du kan ställa upp med en säng att sova i och att hon får mat hemma. Inga pengar till fika med kompisar, smink, naglar, bio. Ingenting! 
    Tala om för henne vad som kommer att gälla framöver, se också till att förankra det hela hos den andra föräldern och andra av hennes släktingar så att de inte ställer upp och lånar ut. När hon fått ett arbete så får hon vänta på första lönen, du ger henne ingenting. 
  • Ocdmänniska

    Du ska inte kasta ut henne eller ge henne en deadline tycker jag, det är ju ditt barn. 
    Du ska dock inte försörja henne, ge henne inga pengar till nöjen eller något. Hon får äta maten som finns hemma. Nog väl när hon får slut på pengar och inte kan leva som hon vill så kommer hon nog ändra sig.
    Dock tänker jag lite med att hon sover så mycket om hon kanske är deprimerad?

Svar på tråden Mitt barn gör ingenting på dagar a