• Anonym (...)

Ledsen över andras graviditet

Ser folk i min närhet bli gravida och jag kan inte känna lycka för dom! Blir bara ledsen! Försöker att bli gravid nu, har bara hållt på nu sen i maj men känns så hopplöst just nu, går runt och längtar efter att bli gravid! Och det enda som någonsin pratas om när jag är runt denne person eller närmsta familj är graviditeten! Var bortresta ett tag med dom och allt som pratades om under semestern var detta! Vet inte vad jag ska göra! Varje gång det tas upp vill jag bara spy och gråta för jag blir så oerhört ledsen! Kanske inte är en normal reaktion men har velat ha barn nu i 5 år och har äntligen träffat mannen jag ska älskar! Men jag klarar inte bara runt denna gravida person mår så dåligt! Vet inte vad jag ska ta mig till! Är en släkting med vill jag tillägga så inte nån jag kan ignorera eller så. Jag vet inte, nån mer som kan känna samma känsla? Att man inte kan glädjas åt en annan persons graviditet?

• Svar på tråden Ledsen över andras graviditet
  • Anonym (...)

Detta kanske gör mig till en dålig människa att jag tänker såhär, vet inte! Försöker att vara glad för hennes skull men samtidigt så har denna person pratat illa om mig till andra och det gör allt ännu värre...

• Anonym (Hej)

Man måste inte umgås med släkt om det får en må dåligt.
    Vet de om att ni försöker få barn? 
    Förstår att graviditet och kommande barn pratas om mycket. Det är en stor händelse. Men förstår dig också. Jag fick missfall och i samma veva var en gravid men jag var öppen med dem. De pratade såklart om kommande bebis men tonade ner 

• Anonym (been there)

Det är en ganska vanlig känsla för personer som försöker, men ännu inte hunnit bli gravida. Däremot hoppas jag du är så vettig så att du förstår att du måste hålla två tankar/känslor i huvudet samtidigt.

Livet fortsätter runtom dig, andra kommer bli gravida, det sker liksom varje dygn. Till slut blir du också gravid och jag är ledsen att säga det, men ni har bara försökt några månader och det är "inget" i de här sammanhangen.

För mig tog det 3 år innan först barnet kom, med ett MA under tiden samt stod på kö för utredning till slut, men plötsligt tog det sig. Klart att jag under den tiden hade många tankar, frustration och var ibland ledsen. Dock tänkte jag inte att jag var avundsjuk på andra för att de var gravida. Det är det jag menar med att man behöver hålla två tankar i huvudet samtidigt. 
    Du får vara bekymrad och ledsen för egen skull, man behöver få gå igenom de där olika faserna men koppla aldrig ihop det med andra människors graviditet. Det blir en outhärdlig situation. 

Den person du skriver om i TS är ju en enskild person och ni känner varann. Det är logiskt och normalt att släkt runt en gravid person frågar om det, är nyfikna etc. Det kommer de vara när du blir gravid också. Kan du kanske tänka så just nu? 
    Eller så tar du upp det med någon/några vettiga släktingar du hur, att det är lite tufft för dig just nu och ber dem om lite stöd? 

Att vara den som är gravid och så har man någon nära sig som blir ledsen av det är heller inte någon rolig känsla, så du kan fundera på vad du vill förmedla till den som är gravid, och hur. 

• Anonym (...)
    Anonym (Hej) skrev 2023-09-06 06:31:39 följande:

Man måste inte umgås med släkt om det får en må dåligt.
    Vet de om att ni försöker få barn? 
    Förstår att graviditet och kommande barn pratas om mycket. Det är en stor händelse. Men förstår dig också. Jag fick missfall och i samma veva var en gravid men jag var öppen med dem. De pratade såklart om kommande bebis men tonade ner 

Ingen vet än att vi försöker! Men vi har väl typ "hintat" om det! Vi vill väl inte säga något förens det faktiskt händer är väl hur vi tänkt hittils.
Svar på tråden Ledsen över andras graviditet