• Anonym (X)

    Ni som inte kunnat amma hur löste ni utflykter?

    Har en nyfödd på en vecka där amningen bråkar. Bebis tar inte bröstet och jag har fått sår (också av pumpen jag använt). Vi ska få hjälp, men det är ju inte säkert att det kommer lösa sig så bra.

    Ni som varit i denna sits, hur gör ni med utflykter och liknande för att ha med mat? Hemma pumpar och koppar jag och ger ersättning vid behov - men ute? 


    Vi ska ge amningen rejäla försök att förbättras men jag kommer inte att dra det hur långt som helst (då jag har fler barn som behöver tid) och jag tror helamning kommer bli svårt att nå oavsett. Så hur löser man detta på bästa vis?

  • Svar på tråden Ni som inte kunnat amma hur löste ni utflykter?
  • Mrs Moneybags

    Nu var det länge sedan jag hade bebis, men min kompis brukade ha såna där små engångsförpackningar med ersättning med sig. Det gick utmärkt. Drickfärdig, alltså. 

  • Guldnovan

    Färdiga tetror ibland men de kostar ju en del. Oftast hade jag med ersättning, termos med varmt vatten, en flaska med kallt vatten och så blandade jag i nappflaskan. Stökigt men det var ju det enda sättet. 

  • LFF

    Färdig tetra. De drack rumstempererad vilket underlättade enormt när man var ute. 

  • Anonym (X)
    Mrs Moneybags skrev 2023-09-06 09:28:22 följande:

    Nu var det länge sedan jag hade bebis, men min kompis brukade ha såna där små engångsförpackningar med ersättning med sig. Det gick utmärkt. Drickfärdig, alltså. 


    De kanske funkar i rumstemp ja, har ljummat dem när jag använt dem nån gång.
  • Anonym (X)
    LFF skrev 2023-09-06 09:37:25 följande:

    Färdig tetra. De drack rumstempererad vilket underlättade enormt när man var ute. 


    Kan tro. Får testa innan. Vore bra att ha en lösning om amningen inte bli hundraprocentig.
  • Anonym (Planering)

    Alltså, jag tänker att man "löser" utflykter på precis samma sätt om man ammar, eller inte och att det handlar om att planera så att det fungerar för både barn och en själv.

    Jag hade en app för att lägga in matning och pumpning absolut första tiden och loggade så att jag pumpade tillräckligt ofta, och matade lagom.

    Min erfarenhet var att mata först och pumpa sen, vilket i princip innebar att jag tog med mig en portion om jag skulle iväg. I en liten kylvätska och värmde den i "vattenbad" innan jag skulle mata. Pumpa gjorde jag antingen efter matning om jag var hemma hos någon vän, eller "ifred" eller planerade så att jag inte var borta mellan pumptillfällen.

    Eftersom det var mitt andra barn som behövde få i flaska, p.g.a spalt så hade jag relativt god uppfattning om vad jag skulle vilja göra på föräldraledigheten. Vilka utflykter man orkar och känner för med ett spädbarn är ju väldigt olika.

    Själv siktade jag på att få igång pumpandet, precis som amning och det tar ju mer än en vecka. Och tänker du att du också vill ha "vanlig" amning, så gör du ju helrätt att koppa och ge det lite tid.

    Min erfarenhet av 4 månader "pumpning" var att handmjölka är fullständigt underskattat, snabbt och skonsamt.

    Jag hade en elektronisk pump, men för att öka var handmjölking bäst.

  • Anonym (öä)

    Köper färdig ersättning eller tar med en termos med kokat vatten och en burk med uppmätt pulverersättning

  • Anonym (öä)
    Anonym (X) skrev 2023-09-06 09:40:03 följande:
    De kanske funkar i rumstemp ja, har ljummat dem när jag använt dem nån gång.
    Ja drickfärdig ersättning ska INTE värmas.
  • Anonym (X)
    Anonym (Planering) skrev 2023-09-06 09:49:15 följande:

    Alltså, jag tänker att man "löser" utflykter på precis samma sätt om man ammar, eller inte och att det handlar om att planera så att det fungerar för både barn och en själv.

    Jag hade en app för att lägga in matning och pumpning absolut första tiden och loggade så att jag pumpade tillräckligt ofta, och matade lagom.

    Min erfarenhet var att mata först och pumpa sen, vilket i princip innebar att jag tog med mig en portion om jag skulle iväg. I en liten kylvätska och värmde den i "vattenbad" innan jag skulle mata. Pumpa gjorde jag antingen efter matning om jag var hemma hos någon vän, eller "ifred" eller planerade så att jag inte var borta mellan pumptillfällen.

    Eftersom det var mitt andra barn som behövde få i flaska, p.g.a spalt så hade jag relativt god uppfattning om vad jag skulle vilja göra på föräldraledigheten. Vilka utflykter man orkar och känner för med ett spädbarn är ju väldigt olika.

    Själv siktade jag på att få igång pumpandet, precis som amning och det tar ju mer än en vecka. Och tänker du att du också vill ha "vanlig" amning, så gör du ju helrätt att koppa och ge det lite tid.

    Min erfarenhet av 4 månader "pumpning" var att handmjölka är fullständigt underskattat, snabbt och skonsamt.

    Jag hade en elektronisk pump, men för att öka var handmjölking bäst.


    Jag har en manuell smidig pump som givit nog nu iaf. Handmjölka vore fint som omväxling eftersom jag ser att pumpen också tar en del på brösten i början. Men hur gör man??
  • Lönnsirap

    Kör du tetra, så tänk på att du kan värma den lite genom att lägga den i handfatet och spola med varmvatten igen.
    Termos, kallvatten och vällingdoserare körde vi på när barnen var lite större

Svar på tråden Ni som inte kunnat amma hur löste ni utflykter?