• syster yster

    Boktips för 9 åring

    Hade velat få sonen lite bokintresserad. De ska läsa en bok 15 min 3 gånger i veckan. Har lite svårt att hitta en bok som han hade gillat. 
    Tänkte se om det är någon som har nåt tips på bok som era barn tyckt om och som är bra att läsa i. 

  • Svar på tråden Boktips för 9 åring
  • Litorina

    Böckerna om trädkojan med en massa olika våningar, Andy Griffiths
    Böckerna om Iggy och jag, Jenny Valentine
    Nelly Rapp-serien, Martin Eidmark 
    Lassemajas detektivbyrå, Martin Widmark
    Warriors-serien, Erin Hunter 
    Spöksystrar, Melin & Granlund
    Böckerna om Mimmi (Kalla handen mfl), Viveca Sundvall (numera Lärn)
    Allt möjligt av Helena Bross. Boken om att börja skolan tex. Och Inbrott i skolan. 

  • Nattviol

    Det beror ju på hur mycket han läst innan. Är det okej att ni läser varannan sida eller ska han läsa allt själv?

    Läsa varannan sida:
    Doktor Proktors pruttpulver av Jo Nesbö brukar uppskattas i den åldern. 
    Kalle och chokladfabriken
    Harry Potter

    Läsa själv
    Kapten Kalsong (min son gillade den, själv tycker jag den är mest jobbig, men det var ju inte jag som skulle läsa )
    Böckerna om Tam av Jo Salmson
    Böckerna om Nina av Emy Gunér (stor igenkänning hos många! och roliga!)
    Handbok för superhjältar

    Gillar han hästar lite grand så har Lena Furberg gett ut böcker om hästen Mulle i olika äventyr.

    Sedan är det ju hur läsvan han är och motivationen är. Min son läste men var kanske inte jättemotiverad alltid. Vi tog en tur till biblioteket och gick runt och tittade på andra avdelningar än de vanliga. När vi hamnade på faktaavdelningen för vuxna hittade han en bok som intresserade honom mycket. Liten tät text, 300 sidor. Den klämde han på 3 dagar! Han tyckte det var roligt och intressant!

    Med det så kan det vara bra att gå även på vuxenavdelningen. Kanske har han en hobby eller ett intresse det finns en bok om. Läsning handlar ju om att få dem att läsa, det är inte så viktigt vad. 

    Sista tipset är att lägga in serietidningar/Kalle Anka pocket på toaletten. Då sitter de plötsligt och läser där också. Visst det är "bara" serier, men det är läsning det också fast de inte tänker på det  

  • cosinus
    Mina barn har gillat jakten-på-Jack-böckerna.

    lättlästa och bra. Har barnen referenser till Sthlm blir det ännu roligare (det har dock mina bara haft i form av semesterbesök)
Svar på tråden Boktips för 9 åring