Vart ringer man om man mår dåligt?
Är i en livskris. Jag har inga vänner. Behöver prata med någon. Mår akut dåligt.
Är i en livskris. Jag har inga vänner. Behöver prata med någon. Mår akut dåligt.
Hur gammal är du?
Tänker att du kan ringa jourhavande präst ❤️
Stora varma styrkekramar ❤️❤️❤️❤️
Åh va tråkigt att du har det så jobbigt. Hoppas att du snart känner dig bättre. Här finns några olika telefonnummer eller länkar du kan testa, beroende på vad som passar dig.
www.suicidezero.se/fa-hjalp/allmanna
Hej jag beklagar verkligen att du mår dåligt och att du saknar stöd men vad klok du är som söker hjälp. Du får väldigt gärna skriva här om du vill.
Jag länkar till MINDs hemsida där det finns flera bra nummer och där du kan välja vilken som passar dig bäst.
Jag hoppas att du får bra hjälp och skickar många styrkekramar till dig
Organisationer & jourer som kan hjälpa | Mind
Hej jag beklagar verkligen att du mår dåligt och att du saknar stöd men vad klok du är som söker hjälp. Du får väldigt gärna skriva här om du vill.
Jag länkar till MINDs hemsida där det finns flera bra nummer och där du kan välja vilken som passar dig bäst.
Jag hoppas att du får bra hjälp och skickar många styrkekramar till dig
Organisationer & jourer som kan hjälpa | Mind
Jourhavande präst nås kväll och natt via 112
Tack alla!
Akuta nummer:
https://www.pratamera.nu/om-akut/
Annars ladda ner mindler eller annan vårdapp, går att söka psykologhjälp till imorgon
Jag har haft ett liknande mående. Att skriva massa på forum mm hjälpte mig att få ett syfte för stunden, skingra tankarna och få minutrarna att gå. Tills jag fick kontakt med psykolog via videosamtal. Och något som är svårast att ta tag i, rörelse. De hjälper så fruktansvärt mycket, släpper loss medicin-hormoner i kroppen. Hoppas du får må bättre snart ❤️
Som någon skrev finns Mindler, finns även andra psykologtjänster. Värt att prova! Du får tid snabbt och om det inte räcker kan du få råd om vart du kan vända dig. Var rädd om dig!
Styrkekram till dig! Så länge du vill få hjälp, finns det hopp!
Jourhavande prästs telefonlinje har öppet varje kväll och är gratis. Man behöver självklart inte anse sig vara kristen eller kyrklig för att ta del av detta, utan det ingår i kyrkans själavårdande uppdrag. Präster har tystnadsplikt och är vana att hantera människor i kris. Säkert finns liknande tjänster inom andra trossamfund, det vet jag inte.
Psykakuten finns förstås också. Kostar som ett vanligt besök på akuten. Risken är förstås att det är långa köer, och precis som på "vanliga" akuten prioriteras ärenden efter nivån av allvar.
Är läget så illa att du är rädd att skada dig allvarligt eller till och med ta ditt liv, ska du ringa 112.
För mer långvarig hjälp, ta kontakt med en psykolog eller samtalsterapeut i din hemkommun. Tyvärr kan det ju ofta vara lång kö, vården är väldigt belastad. Men psykologutbildningar erbjuder ofta samtal med psykologstudenter gratis eller till ett mycket lågt pris.
Har du en anställning, så våga berätta för din chef och dina kollegor att du mår dåligt. Chansen är stor att det finns en samtalsterapeut att utnyttja genom företagshälsovården.
Stort lycka till, var snäll mot dig själv. Och tacka dig själv för att du ber om hjälp!