• wfano

Lider av att jag aldrig haft en partner trots att jag inte ens kan skaffa vänner längre

Jag är en 25-årig kille som sedan gymnasiet haft det väldigt jobbigt socialt. Mina vänskapsrelationer har runnit ut i sanden och jag har fortfarande aldrig haft en kärleksrelation. Efter att gymnasiet tog slut så har mitt psyke dalat extremt mycket och senaste månaderna har det varit så illa att jag luggit inne på slutenvården för ett suicidförsök. Jag hade mycket vänner förr men något hände när jag var runt 17-18 år, det var som att jag stannade av i mognaden socialt. Det blev tufft för mig att delta i sociala sammanhang och fester och efter gymnasiet så klarade jag inte heller av att hålla nere ett jobb längre än ett par månader. Jag fick för ett år sedan en autismdiagnos vilket till viss del ger svar till varför det blivit som det blivit men som inte hjälper mig så mycket egentligen. Jag försökte börja plugga på universitet förra året och en stor anledning var att försöka bygga upp ett socialt liv igen men det gick mycket dåligt, jag klarade inte av att vara på nollningen mer än ett par timmar och det var sedan väldigt tufft för mig att ta kontakt med folk i klassen. Jag kan maska min autism väldigt väl, det är inget man ser på utsidan men det subtila sociala spelet (konstigt uttryck kanske) är något jag inte klarar av och jag vet inte vad jag ska ta mig till. 

Jag är inte desperat att skaffa en partner så snart som möjligt men det känns som att jag halkat efter i livet väldigt mycket under dessa åren då andra börjar bygga sina liv. Jag har ingen utbildning, inga besparingar, ingen bostad och inga vänner/kontaktnät. Jag har dessutom blivit mer stel av att ha varit så isolerad. Jag börjar få känslan av att jag kommer sitta ensam i min lägenhet och må såhär resten av livet. Jag vill inte bli en bitter ensam man och det gör ont att tänka att det kan bli så. Jag vill inte tycka synd om mig själv och jag vill göra något åt saken. Min dröm är att hitta ett stabilt jobb (kanske via utbildning) och efter detta förhoppningsvis hitta en flickvän och bilda familj. Jag vet inte om det är realistiskt och något säger mig att jag skulle må bättre av att kalibrera mina förväntningar på livet med tanke på min diagnos och situation. Jag tror inte jag klarar av att leva i den här ovissheten speciellt länge till, jag känner mig mycket rädd att saker inte kommer bli bättre och det gör det svårt att motivera sig till att göra något. Om någon varit i liknande situation eller hört om någon i samma situation som mig skulle jag uppskatta input. 

• Svar på tråden Lider av att jag aldrig haft en partner trots att jag inte ens kan skaffa vänner längre
  • Anonym (Kille)

Prova börja träna. Jogga, träna på gym eller något annat som du kan göra själv. Regelbunden motion hjälper dig att lugna dina sinnen. Och många med autism rör på sig för lite.

Mer muskler kan också bygga självförtroende.

• Anonym (M)

Det kommer bli bättre, tappa inte hoppet om det! Finns det inte några stödgrupper för autism där du kan hitta likasinnade vänner? Blir så ledsen i hjärtat att du gjort ett suicidförsök för att du mår så dåligt, men så glad att du överlevde. Har du bra stöd från din familj? Tror verkligen inte att du är ensam med detta du upplevt. Hur kom du fram till en diagnos eller har du alltid haft den? 

• wfano
    Anonym (Kille) skrev 2023-09-07 00:54:35 följande:

Prova börja träna. Jogga, träna på gym eller något annat som du kan göra själv. Regelbunden motion hjälper dig att lugna dina sinnen. Och många med autism rör på sig för lite.

Mer muskler kan också bygga självförtroende.

Tack för kommentaren, har löptränat nästan dagligen i några år nu.
  • wfano
    Anonym (M) skrev 2023-09-07 01:15:29 följande:

Det kommer bli bättre, tappa inte hoppet om det! Finns det inte några stödgrupper för autism där du kan hitta likasinnade vänner? Blir så ledsen i hjärtat att du gjort ett suicidförsök för att du mår så dåligt, men så glad att du överlevde. Har du bra stöd från din familj? Tror verkligen inte att du är ensam med detta du upplevt. Hur kom du fram till en diagnos eller har du alltid haft den? 

Jag vet inte om det finns några sådana grupper. Ingen på habiliteringen har nämnt dom i alla fall. Jag blev diagnotiserad år 2022, blev satt på väntelista för utredning 2019 efter att man misstänkte diagnosen på psykiatrin.
  • Anonym (HH)

Kan du ta en kurs? Danskurs, målning?

Lokala ridskolan körde för några år sedan en prova på-ridning för killar. Tror de höll på 10 ggr eller något. Är djur något som intresserar dig så är det också ett tips, anmäl dig till nybörjargrupp i ridning, behöver så klart inte bara vara för killar och jag lovar att det är väldigt uppskattat när även killar/män söker sig till ridskolorna. Kvinnor är klart överrepresenterade där. 
    Jag är generellt mot att skaffa husdjur bara för att men om intresset finns, du kan vara dedikerad så länge hunden lever är det ett utmärkt sätt att lindra ensamheten. Eller annonsera om att vara dagmatte?

Lycka till

• wfano
    Anonym (M) skrev 2023-09-07 01:15:29 följande:

Jag ska kolla med habiliteringen om dessa grupper finns och i så fall hur anpassade dom är för varje del av spektrat. Jag bor inte i en så stor stad och min farhåga är att de grupper där det finns individer som skiljer sig väldigt mycket åt i vart dom står på autismspektrat.
  • wfano
    Anonym (HH) skrev 2023-09-07 09:59:07 följande:

Lokala ridskolan körde för några år sedan en prova på-ridning för killar. Tror de höll på 10 ggr eller något. Är djur något som intresserar dig så är det också ett tips, anmäl dig till nybörjargrupp i ridning, behöver så klart inte bara vara för killar och jag lovar att det är väldigt uppskattat när även killar/män söker sig till ridskolorna. Kvinnor är klart överrepresenterade där. 
    Jag är generellt mot att skaffa husdjur bara för att men om intresset finns, du kan vara dedikerad så länge hunden lever är det ett utmärkt sätt att lindra ensamheten. Eller annonsera om att vara dagmatte?

Lycka till

Älskar djur och det hade hjälpt mig mycket att skaffa katt eller hund men jag är jätteallergisk också vilket är väldigt jobbigt.
  • fornminne

Det är lättare att träffa en flickvän om man har ett socialt liv. Dels blir det lättare att träffa någon den vägen, dels vill de flesta kvinnor inte vara sin mans enda umgänge utanför jobbet.

Man måste inte vara supersocial eller har stort umgänge, men att nöja sig med "jobb och flickvän" funkar inte riktigt.

Du måste alltså börja i rätt ände.

I övrigt handlar det mycket om att träffa rätt personer. Som passar en och som man klickar med. Sök dig till sammanhang där du har störst chans att träffa likasinnade. Via t ex hobbies eller föreningar. 

• Anonym (P)

Finns grupper på fb av alla möjliga slag där bör du kunna hitta något. Sedan tänker jag att löpning är en superbra aktivitet om man vill ut och röra på sig men kanske inte om man vill träffa folk. På gymmet träffar man folk men ofta olika varje gång så lite svårt att knyta kontakter där. Därför tanker jag att en förening med någonting som du tycker är kul där du delar ditt intetesse med andra och inte din diagnos. Men med tanke på din diagnos som du har kan de vara skönt om de är mindre grupper. Brukar vara en fördel för de med npf. Vet inte vad du tycker om men förslagsvis. Målarkurs, teater, något instrument eller någon typ av sport.  Om du har hund kan du gå på olika kurser med den. 

• Anonym (Standardsvaren)
    Anonym (HH) skrev 2023-09-07 09:59:07 följande:

Lycka till

Träna. Gå en kurs. Blablabla...
    Man brukade höra att det var väldigt uppskattat när kilar/män sökte sig till vården. Kvinnor är klart överrepresenterade där.
Svar på tråden Lider av att jag aldrig haft en partner trots att jag inte ens kan skaffa vänner längre