• Alice0321

Räcker såpa?

Brukar alltid köpa Ajax allrengöring, fönsterputs och såpa. Men har börjat fundera på om det är slöseri med pengar. Ajax använder jag till kök och badrum, men såpa borde väl fungera lika bra. Fönsterputsen använder jag till speglar, men till fönsterna använder jag redan såpa, så det borde väl fungera till speglar också. 
    Såpan använder jag som sagt till fönsterna, men också golvet, så den kan jag inte göra mig av med. 
    Räcker det att bara köpa såpa? Blir resultatet sämre?

• Svar på tråden Räcker såpa?
  • BuoBä

Såpa lämnar en fet hinna så det passar inte till allt. 

Vill du bara ha färre flaskor, eller vill du städa miljövänligare? I det senare fallet så är ättika och bikarbonat dina vänner. 

• Aliona

Såpa, ättika och bikarbonat är allt du behöver för att städa. 

Jag använder såpa till nästan allt, men för att få bort hinnan på fönster och speglar så använder jag ättika. Ättika, eller citron, använder jag också till dålig lukt och för att avkalka vattenkokare och annat. 

• Alice0321

Jag vill nog mest slippa spendera så mycket pengar på alla möjliga städprodukter. Vad är det som såpa inte passar till? Finns det något annat man kan använda till de sakerna som inte är någon ny städprodukt? T.ex vatten och diskmedel? 

• myskmalva
    Alice0321 skrev 2023-09-08 13:40:59 följande:

Jag vill nog mest slippa spendera så mycket pengar på alla möjliga städprodukter. Vad är det som såpa inte passar till? Finns det något annat man kan använda till de sakerna som inte är någon ny städprodukt? T.ex vatten och diskmedel? 

Jag använder diskmedel till golv, fönster och diverse annat. Man behöver inte många droppar (såvida man inte ska städa bort en massa fett). Även proffsen använder diskmedel när de putsar fönster.
  • BuoBä
    Alice0321 skrev 2023-09-08 13:40:59 följande:

Lackade eller målade ytor är såpa mindre bra till, eftersom det bildas en fet hinna som damm kan fastna i. Handfat/badkar skulle jag inte heller rengöra med såpa för där behöver man något som löser upp kalk. En liten mängd diskmedel i vatten är bättre som universalrengöring i så fall. 
  • Supporter

I köket hanterar man mat och därför är en antibakteriell kökspray att rekommendera. Detsamma för badrummet, av uppenbara skäl. Lysol har både köks- och badrumsspray som är antibakteriell. Viktigt att låta medlet verka 30 sek innan man torkar av för att det ska funka. Ajax och Jif har också antibakteriella sprayer.

Diskmedel löddrar nåt förbaskat så det tycker jag inte om att städa med. Man får ju eftertorka femtielva gånger.

• Tusselina
    Supporter skrev 2023-09-08 16:25:14 följande:

I köket hanterar man mat och därför är en antibakteriell kökspray att rekommendera. Detsamma för badrummet, av uppenbara skäl. Lysol har både köks- och badrumsspray som är antibakteriell. Viktigt att låta medlet verka 30 sek innan man torkar av för att det ska funka. Ajax och Jif har också antibakteriella sprayer.

Diskmedel löddrar nåt förbaskat så det tycker jag inte om att städa med. Man får ju eftertorka femtielva gånger.

Nej det ska man inte alls ha, det leder till värre bakterieflora. Det ska inte användas i vanliga hushåll alls. 

Löddrar det har du kraftigt överdoserat 

• Supporter
    Tusselina skrev 2023-09-08 16:42:03 följande:

Nej det ska man inte alls ha, det leder till värre bakterieflora. Det ska inte användas i vanliga hushåll alls. 

Löddrar det har du kraftigt överdoserat 

Såklart det ska. Särskilt nu när invasiva streptokocker ökar i Sverige, men även e-coli bakterier. Och virus som covid förstås. Städa rent på riktigt - inte bara så det ser rent ut.

Alla Lysol-produkter | apotea.se
  • Tusselina
    Alice0321 skrev 2023-09-07 14:58:26 följande:
    Räcker såpa?

Brukar alltid köpa Ajax allrengöring, fönsterputs och såpa. Men har börjat fundera på om det är slöseri med pengar. Ajax använder jag till kök och badrum, men såpa borde väl fungera lika bra. Fönsterputsen använder jag till speglar, men till fönsterna använder jag redan såpa, så det borde väl fungera till speglar också. 
    Såpan använder jag som sagt till fönsterna, men också golvet, så den kan jag inte göra mig av med. 
    Räcker det att bara köpa såpa? Blir resultatet sämre?

Så länge du inte har obehandlade trägolv eller vissa specifika stengolv som ännu inte är färdigmättade är det såpan det du inte behöver om du inte vill ha miljövänlig ugnsrengöring. 

såpa är faktiskt ett dåligt val till det allra mesta ur de flesta aspekter förutom att det är miljövänli, det är varken skonsamt mot hud eller material och lämnar en yta som fortare blir smutsig igen. 

men särskilt badrum ska du aldrig någonsin städa med såpa då du riskerar förtvålade beläggningar som inte går att få bort. I de allra flesta fall ska badrum städas med sura medel för att inte riskera problem, basiska medel behöver man veta vad man gör för att inte riskera problematiska reaktioner om det kommer i kontakt med fel saker. 

allmänt kan man städa allt hemma med diskmedel (i mycket låg dosering), om man vill låta bli många olika, men man bör i de flesta fall köpa specifik badrumsrengöring 

• Tusselina
    Supporter skrev 2023-09-08 16:53:17 följande:
    Såklart det ska. Särskilt nu när invasiva streptokocker ökar i Sverige, men även e-coli bakterier. Och virus som covid förstås. Städa rent på riktigt - inte bara så det ser rent ut.

Alla Lysol-produkter | apotea.se

Nej. Du sprider missinformation som leder till större problem mer patogener. 

ja man ska städa ordentlig, men man bör verkligen inte använda antibakteriella produkter i ett vanligt hushåll. Det är visserligen inte lika katastrofalt som att använda sådan tvål men likväl illa. 

• Supporter
    Tusselina skrev 2023-09-08 16:59:43 följande:

Nej. Du sprider missinformation som leder till större problem mer patogener. 

ja man ska städa ordentlig, men man bör verkligen inte använda antibakteriella produkter i ett vanligt hushåll. Det är visserligen inte lika katastrofalt som att använda sådan tvål men likväl illa. 

Det gör jag inte alls.

Kraftig ökning av invasiva streptokocker (aftonbladet.se)

Dödsfall i sepsis ökar också kraftigt nu. Bakterier och virus bryr sig inte om ifall du kallar ditt hushåll vanligt eller ovanligt. Vill du förbättra din bakterieflora så finns Proviva och A-fil. Men du behöver inte dela hem med bakterier och virus för det.
  • Alice0321

Jag kanske ska göra mig av med såpan då. Använda diskmedel till det mesta och sen komplettera med Ajax när det behövs? Hittade den här artikeln om att städa mindre: https://svenska.yle.fi/a/7-1041277 (Forskare: städning bereder väg för mögel). Så det verkar ju okej att inte använda så starka rengöringsmedel. 

Tack för svaren! 

Svar på tråden Räcker såpa?