Alice0321 skrev 2023-09-07 14:58:26 följande:
Räcker såpa?
Brukar alltid köpa Ajax allrengöring, fönsterputs och såpa. Men har börjat fundera på om det är slöseri med pengar. Ajax använder jag till kök och badrum, men såpa borde väl fungera lika bra. Fönsterputsen använder jag till speglar, men till fönsterna använder jag redan såpa, så det borde väl fungera till speglar också.
Såpan använder jag som sagt till fönsterna, men också golvet, så den kan jag inte göra mig av med.
Räcker det att bara köpa såpa? Blir resultatet sämre?
Så länge du inte har obehandlade trägolv eller vissa specifika stengolv som ännu inte är färdigmättade är det såpan det du inte behöver om du inte vill ha miljövänlig ugnsrengöring.
såpa är faktiskt ett dåligt val till det allra mesta ur de flesta aspekter förutom att det är miljövänli, det är varken skonsamt mot hud eller material och lämnar en yta som fortare blir smutsig igen.
men särskilt badrum ska du aldrig någonsin städa med såpa då du riskerar förtvålade beläggningar som inte går att få bort. I de allra flesta fall ska badrum städas med sura medel för att inte riskera problem, basiska medel behöver man veta vad man gör för att inte riskera problematiska reaktioner om det kommer i kontakt med fel saker.
allmänt kan man städa allt hemma med diskmedel (i mycket låg dosering), om man vill låta bli många olika, men man bör i de flesta fall köpa specifik badrumsrengöring