Inlägg från: Känslobomben |Visa alla inlägg
  • Känslobomben

Oro över min dotters könsuppfattning

Hej
    jag vill inleda mitt inlägg med att be de som eventuellt vill skriva något elakt eller kränkande att låta bli. Det här ämnet är oerhört känsligt för mig och jag skriver just här för att försöka finna stöd/pepp och råd.

Min dotter är 7 år. Hon har sedan ca 3 års ålder emellanåt uttryckt att hon vill vara kille. Hon klär sig som en kille, leker ffa med killar (men har flera tjejkompisar också), hon klipper håret som en kille och när andra misstar henne för en kille blir hon väldigt nöjd. Hon älskar att spela fotboll, cykla, måla och leka ?action-lekar?. Hon har typ aldrig lekt med dockor även om hon leker med dockskåpet emellanåt. Hon skulle aldrig sätta på sig kjol eller klänning och hon vägrar att ha tofs eller hårspänne. Hon är en väldigt glad, energifylld och trygg liten person. Hon kan säga t ex ?Vi tjejer mamma?, men de sista dagarna har hon flera gånger sagt att hon vill vara en ?hen?. 

Vi låter henne göra sina val och respekterar dem, men inuti mig gnager en oro om vart det här ska ta vägen. Oavsett vem hon är och vad hon är så kommer vi givetvis att älska henne oändligt, vara gränslöst stolta över henne och stötta henne på alla sätt vi kan. Men om det går hela vägen till att hon kommer avsky sina bröst, avsky sin snippa och vilja operera sig?då har hon en väldigt tuff resa framför sig och oron för hennes framtida mående kan ibland kännas fysiskt smärtsam för mig. Finns det fler föräldrar där ute som befinner sig i samma situation och som kan dela med sig av sina tankar? Finns det föräldrar som HAR varit i denna situation och som kan berätta hur det utvecklade sig för era barn? 

När jag var liten var jag en ?röjartjej? som älskade att leka i skogen, bygga kojor, köra lådbilar, smyga in i ödehus och jag avgudade killar. Jag hade dock aldrig någon tanke på att jag skulle vilja vara kille. Ibland funderar jag på om min dotters önskan att vara kille snarare är ett uttryck för att hon vill göra det killar gör (generellt) och för att  liksom ?ta avstånd från? dockor, rosa, enhörningar och tyll? Vad tror ni??

Jag vore oerhört tacksam för att få ta del av era tankar och berättelser och igen: får du lust att skriva något nedlåtande om mig, mina tankar/känslor eller om min dotter, så snälla: låt bli. 

Tack på förhand.
    /mamma som ofta ligger sömnlös av oro

• Svar på tråden Oro över min dotters könsuppfattning
  • Känslobomben
    AndreaBD skrev 2023-09-08 11:58:47 följande:

Jag var/är ungefär som din dotter. Och jag har inte heller kommit på tanken att omoperera mig. Som tur är så är det mer accepterat för tjejer att göra sånt som killar brukar göra än tvärtom. Låt henne bara utvecklas i sin egen takt. Det är ganska långt därifrån till att verkligen vilja byta kön. Jag tror inte heller att det är lika lockande för tjejer. 

Oroa dig inte så mycket. Man vet ändå inte nu hur de sedan känner i puberteten eller efter. Hon kommer säkert att ha kvar sin förkärlek för intressen som anses vara mer manliga - men det brukar inte ställa till med problem. 

Och det är inte ovanligt att tjejer har svårt för att kroppen förändras i puberteten, så det behöver inte heller vara värsta larmtecknet. 

Tack AndreaBD för att du delar med dig. Får jag fråga hur gammal du är nu?
  • Känslobomben

Till alla er som läst mitt inlägg och tagit er tid att svara: tusen tack. Det betyder enormt mycket för mig att få dessa kloka inputs och ta del av era erfarenheter. Tack tack tack 

• Känslobomben
    MrsJenka skrev 2023-09-08 20:56:28 följande:

När jag var 7 år hade jag stubb som pappa, spelade fotboll, byggde kojor, ville bara ha på mig svarta, säckiga mysbyxor som hade extremt lappade knän. Mina två bästa kompisar var pojkar, men jag umgicks med de flesta i klassen.
    När folk kallade mig "pojk-flicka" tog jag faktiskt illa vid mig för jag var lixom jag bara. Jag var inte en pojke för att jag gillade att klättra i träd. 
    Men - jag fôddes på 80-talet! Och det fanns inte begrepp som ickebinär och trans i min värld.
    Jag kände mig inte bekväm i "tjej-rollen" på högstadiet heller, så jag blev nån slags "90-tals-grunge/hippie/emo"-person som hittade på en högst udda, personlig stil. Jag var aldrig flickig. Jag spelade i band - med bara snubbar. Bodde i replokalen. 
    Det var först kring 20-årsåldern som jag började testa att klä mig i klänningar och lite modernare plagg och prova hur det var att ses som "tjej". Men jag pendlade mycket och älskade att va drag king. Fattade i denna veva att "queer" innebar att en inte accepterade rådande könsroller och valt att aktivt ignorera dem. 
    Jag ser mig än idag - gift med en man och med tre levande barn i min familj som queer och jag är så tacksam att jag växte upp i ett samhälle där jag trots att jag aldrig känt mig som en "kvinna" inte blev analyserad, erbjuden hormoner eller dylikt. Då hade jag inte levt det liv jag lever idag! 
    Och det är ett fantastiskt liv - trots att jag inte helhjärtat identifierar mig som kvinna. För jag tycker att det är könsrollerna som är för snäva för att jag ska passa in - det är inte mig som individ det är fel på. 

Men va fint att läsa det du skriver. Befriande och ärligt! Det är nog ungefär så min dotter känner. jag är verkligen tacksam för ditt inlägg, det ger mig ett nytt perspektiv som jag verkligen uppskattar 🙏🏼
  • Känslobomben
    Kirenaj68 skrev 2023-09-09 23:14:02 följande:
    Hon är bara 7 år. Det går över. Vänta tills hon är 10 år. Visar hon fortsatta tecken då på att vilja vara en kille kan du börja oroa dig om du finner detta vara ett problem. En av mina döttrar hade en kort period då hon var pojkaktig, men det var mest en lek från hennes sida och det gick som sagt snabbt över. Hon har inte visat några tecken på dysfori efter det.
    Hej
    hur gammal var din dotter när hon ville vara kille? 

någon annan med erfarenheter??
  • Känslobomben
    ClumsySmurf skrev 2023-09-14 22:10:42 följande:
    självdiagnoserad fel diagnoserad könsdysfori är inte könsdysfori så det är inte könsdysfori som smittar
    Kan inte ni som diskuterar eventuell smitta ge er av till en annan tråd? jag skulle verkligen uppskatta det. 
Svar på tråden Oro över min dotters könsuppfattning