• Anonym (S)

Orkar inte mer, har barn med trolig npf

Det känns så skamfullt. Min 8-åriga tjej har mått dåligt i över två år. Trodde först det bara var 6-års trossen. Men hon fungerar inte socialt. De få vänner har hon mist pga hennes? temperament?. Hon ser allt så negativt. Hon ska utredas men det kommer att ta tid.
    Nu kan inte jag sova som jag brukar och är konstant orolig och stressad.
    Jag har hemska tankar om varför jag ege satt henne till världen, hon lider ju bara.

Älskar henne o det finns inget jag inte skulle göra för henne men inget blir bättre trots att jag försöker med allt.
    behövde skriva av mig, är så trött på att vi båda mår så här 

• Svar på tråden Orkar inte mer, har barn med trolig npf
  • Anonym (ADD/Aspergermamma)
    Anonym (S) skrev 2023-09-08 11:40:11 följande:
    Orkar inte mer, har barn med trolig npf

Det känns så skamfullt. Min 8-åriga tjej har mått dåligt i över två år. Trodde först det bara var 6-års trossen. Men hon fungerar inte socialt. De få vänner har hon mist pga hennes? temperament?. Hon ser allt så negativt. Hon ska utredas men det kommer att ta tid.
    Nu kan inte jag sova som jag brukar och är konstant orolig och stressad.
    Jag har hemska tankar om varför jag ege satt henne till världen, hon lider ju bara.

Älskar henne o det finns inget jag inte skulle göra för henne men inget blir bättre trots att jag försöker med allt.
    behövde skriva av mig, är så trött på att vi båda mår så här 

Känner igen mig. Mitt barn utreddes i åk. 7 och är nu 20. Han bor med mig. Det är jobbigt för mig som förälder att handskas med och jag känner att det inte är okej att jag känner så. De som inte har erfarenhet  förstår inte hur jobbigt det kan vara. 
  • fornminne

Skillnaden mellan att ha ett vanligt barn, eller ett relativt lätt barn, och ett barn med npf, är som natt och dag. Det har jag själv sett på nära håll. Föräldrar med lättare barn förstår inte alltid hur tufft det är.

Jag tror npf-föräldrar mår bra av att söka stöd hos varandra. Det gör det också lättare att veta att man inte är ensam om sina känslor.

• Anonym (Också)

Är i samma sits sen några år tillbaka. Vill tipsa om poddarna Funka olika och Fatta familjen, där får man stöd i att höra att andras historier, får tips och trix och lär sig mer om själva funktionsnedsättningarna. Hur de fungerar, vad de bottnar i och hur man kan rama in vardagen för att förenkla för sig själv och barnet.

• Anonym (S)

Tack för tipsen 🤗 Fatta familjen lyssnar jag på..

Anonym (Också) skrev 2023-09-08 18:18:41 följande:

Är i samma sits sen några år tillbaka. Vill tipsa om poddarna Funka olika och Fatta familjen, där får man stöd i att höra att andras historier, får tips och trix och lär sig mer om själva funktionsnedsättningarna. Hur de fungerar, vad de bottnar i och hur man kan rama in vardagen för att förenkla för sig själv och barnet.

• Anonym (Lärare)
    fornminne skrev 2023-09-08 12:50:08 följande:

Skillnaden mellan att ha ett vanligt barn, eller ett relativt lätt barn, och ett barn med npf, är som natt och dag. Det har jag själv sett på nära håll. Föräldrar med lättare barn förstår inte alltid hur tufft det är.

Jag tror npf-föräldrar mår bra av att söka stöd hos varandra. Det gör det också lättare att veta att man inte är ensam om sina känslor.

Bull shit. NPF är inte likställt med att vara jobbig eller på annat sätt extrem eller ens väldigt avvikande. Många NPF-barn är hur lugna och bra som helst att ha att göra med.
  • Emmo77

Vill du så skicka pm. Kan kanske inte hjälpa men ibland räcker deted bolla med någon eller bara få "prata" av sig. 
    Har en son på 16. 

• Anonym (S)

Ja i skolan maskerar de oftast. Min dotter är hur lugn som helt under lektioner.
    Men tycker inte man ska generalisera åt ngt håll

Anonym (Lärare) skrev 2023-09-08 20:00:15 följande:
    Bull shit. NPF är inte likställt med att vara jobbig eller på annat sätt extrem eller ens väldigt avvikande. Många NPF-barn är hur lugna och bra som helst att ha att göra med.
  • Anonym (ADD/Aspergermamma)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-09-08 20:00:15 följande:
    Ok. Vi ljuger alltså? Hittar på? Fjantar oss? Hur är din  erfarenhet  att leva med en ett barn  med npf? Är du själv förälder till ett barn med npf? 
  • Anonym (Mor till en)
    Anonym (ADD/Aspergermamma) skrev 2023-09-08 21:47:49 följande:
    Ok. Vi ljuger alltså? Hittar på? Fjantar oss? Hur är din  erfarenhet  att leva med en ett barn  med npf? Är du själv förälder till ett barn med npf? 
    Tror personen innan menar att det inte är likställt, bara för det finns npf diagnos så måste de inte vara jobbig eller avvikande. Men de kan. Är väl lite därför det finns tex ADD och ADHD. Ena är lugna och går oftast under radarn men det betyder inte att det är jobbigt för förälder el barn bara på ett annat sätt.  Båda behöver oftast  stöd och hjälp. 
  • Anonym (Li)

Men vad bra att hon utreds. Då kommer ni få lättare att få stöd, hjälpmedel mm. Du kan även läsa på vad som kan göras och testa olika saker för att se vad som kan hjälpa. Har ett bonusbarn där föräldrarna inte vill göra utredning trots att båda funderar på om hon inte har diagnos och alla jag känner som jobbar med barn frågar direkt efter de träffat henne om hon har diagnos.
    Skolan har inte sagt nåt om utredning men hon har svårt med koncentrationen, funkar dock bättre i skolan än hemma, klassiker.
    Hur som helst, förstår att det känns tufft, men du kommer förhoppningsvis få bra stöd och redskap för att underlätta för dottern och hela familjen. 

Svar på tråden Orkar inte mer, har barn med trolig npf