• Anonym (Hur hinner man?)

Balansera lek, läxor, aktiviteter mm

Familjelivet; hur hinner man med? nu menar jag inte städa, tvätta osv utan allt det där andra. 

Det är kalas, kompisar som vill leka, kalas igen, fler kompisar som vill leka, aktiviteter, läxor mm mm. And so it goes on... 

varje dag är det minst en kompis som messar eller plingar på. Ofta mer än en. Igår hade vi något slags rekord med 4 kompisar som hörde av sig Och ville leka efter skolan. barnen gör planer i skolan sen hör de av på kvällen  

Denna helg 2 barnkalas och en fotbollsmatch. Jag älskar att Mina barn har ett rikt socialt liv men hinner liksom inte med. Hur hittar man balansen? Känns som allt går  ultrarapid och vi hinner inte stanna upp och tänka efter. 

• Svar på tråden Balansera lek, läxor, aktiviteter mm
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hur hinner man?) skrev 2023-09-08 12:13:37 följande:
    Balansera lek, läxor, aktiviteter mm

Familjelivet; hur hinner man med? nu menar jag inte städa, tvätta osv utan allt det där andra. 

Det är kalas, kompisar som vill leka, kalas igen, fler kompisar som vill leka, aktiviteter, läxor mm mm. And so it goes on... 

varje dag är det minst en kompis som messar eller plingar på. Ofta mer än en. Igår hade vi något slags rekord med 4 kompisar som hörde av sig Och ville leka efter skolan. barnen gör planer i skolan sen hör de av på kvällen  

Denna helg 2 barnkalas och en fotbollsmatch. Jag älskar att Mina barn har ett rikt socialt liv men hinner liksom inte med. Hur hittar man balansen? Känns som allt går  ultrarapid och vi hinner inte stanna upp och tänka efter. 

Ni är väl två föräldrar, eller är du ensamstående? En tar barnen och en tar hushållet och sen bytas man av, 
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-08 12:18:36 följande:
    Ni är väl två föräldrar, eller är du ensamstående? En tar barnen och en tar hushållet och sen bytas man av, 
    Stort ju specifikt i börja. att hushållet inte var det knepiga ;) 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hur hinner man?) skrev 2023-09-08 12:21:56 följande:
    Stort ju specifikt i börja. att hushållet inte var det knepiga ;) 
    Ok men ta varannan dag så har du lugn och ro varannan dag?
  • Anonym (Jenny)

För oss så gäller det att ha bra rutiner för läxor, middagar och aktiviteter som vi tycker är viktiga. Det gör det lätt att säga ja eller nej eller visst, men du får hänga med när det kommer till kompisar.

Vi har en stor kalender på kylskåpet där vi skriver in allt som kommer att ske. Aktiviteter, kalas, tandläkarbesök, större uppgifter och prov i skolan, osv. Står det inte i kalendern så händer det inte (alltså det gör det förstås, men det är nu det blir kaos!).

Kompislek är helt ok spontant, men vi prioriterar saker som står i kalendern först. Kompisar får gärna äta här med oss och även göra läxor här.

Med yngre syskon, som inte kan ta sig till och från aktiviteter själva, så försöker jag koordinera så att deras aktiviteter fungerar ihop. Antingen att de är i samma aktivitet eller att de tex har sina pianolektioner precis efter varandra. Med mindre barn försöker jag också se till att de inte har mer än max två vardagskvällar uppbokade med aktiviteter så att de hinner med kompisar och skolarbete.

Anonym (Jenny) skrev 2023-09-08 12:40:51 följande:

För oss så gäller det att ha bra rutiner för läxor, middagar och aktiviteter som vi tycker är viktiga. Det gör det lätt att säga ja eller nej eller visst, men du får hänga med när det kommer till kompisar.

Vi har en stor kalender på kylskåpet där vi skriver in allt som kommer att ske. Aktiviteter, kalas, tandläkarbesök, större uppgifter och prov i skolan, osv. Står det inte i kalendern så händer det inte (alltså det gör det förstås, men det är nu det blir kaos!).

Kompislek är helt ok spontant, men vi prioriterar saker som står i kalendern först. Kompisar får gärna äta här med oss och även göra läxor här.

Med yngre syskon, som inte kan ta sig till och från aktiviteter själva, så försöker jag koordinera så att deras aktiviteter fungerar ihop. Antingen att de är i samma aktivitet eller att de tex har sina pianolektioner precis efter varandra. Med mindre barn försöker jag också se till att de inte har mer än max två vardagskvällar uppbokade med aktiviteter så att de hinner med kompisar och skolarbete.

Bra tips! gör ni alla läxor samma dag? Har funderat på att sätta en dag fri från lek och aktiviteter för att göra läxor den dagen men problemet är att de inte orkar allt i ett svep. Oftast blir det att vi sitter med sista läxan sista minuten på morgonen typ...

könns Som att energin för lek tar aldrig slut men energi för läxor finns aldrig, även om man försöker göra i god tid. Behöver hitta en bra rutin där.... tv hinner de bara kolla på på helgerna... börjar fundera på om vi är dåliga på att planera eller om alla har det såhär.. 

Städ, tvätt och handling hinner jag tack och lov på dagtid, annars hade det också blivit lidande. 
  • Familjesus

Du som förälder har ju alla möjligheter att tacka nej till vissa saker och om det även (omedvetet) stressar barnet så har du ju en skyldighet att göra det. Barnet kommer inte att förstå det och säkert bli lite leden över att missa roliga saker, men man får försöka göra det på ett bra sätt.

Om det mest handlar om din personliga stress så tror jag att du får ändra mind-set lite. Det ÄR stressigt med barn i aktivitetsåldern. Jag uppfattar helgen som du beskriver som en hyfsat normal helg med tre barnaktiviteter (ofta är det fler om man har flera barn). Man får planera väl och se till att hitta vila och återhämtning i de luckor som finns. Kanske är kvällarna lediga exempelvis och då softar man bara ihop.

Är en helg fullspäckad kanske det får bli mindre lek i veckan. Kanske kan du och barnet komma överens om vilka dagar det går att leka på förhand, så behöver det inte bestämmas och bli besvikelse.

Att andra hör av sig vill man ju inte förbjuda. Så det är väl bara att gå på det som ni bestämt och tacka nej när det kommer mess de dagar ni bestämt att det inte är lek. Du får jobba på att inte bli stressad av det.

TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-08 12:31:40 följande:
    Ok men ta varannan dag så har du lugn och ro varannan dag?

Inte riktigt så enkelt, aktiviteter och kalas är ju dom dagarna dom är, sen spontan lek och läxor däremellan. sen ska det badas, läsas, packas gympakläder osv. Livet passerar i expressfart känns det som! 

• Elin P

För mig är det så att jag lägger den mesta av min lediga tid på barnen och saker som du beskriver (deras aktiviteter, kompislek, kalas osv). Jag hinner inte så mycket annat än det och jobbet. Men tänker att det ändå är en begränsad period. När barnen blir lite äldre sköter de ju mer själva och man behöver inte blanda sig i lika. Det är helt enkelt mycket intensivt med barn. Jag har dessutom barn med särskilda behov så det tar ännu mer tid.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Hur hinner man?) skrev 2023-09-08 12:54:27 följande:

Inte riktigt så enkelt, aktiviteter och kalas är ju dom dagarna dom är, sen spontan lek och läxor däremellan. sen ska det badas, läsas, packas gympakläder osv. Livet passerar i expressfart känns det som! 

det är stressigt ibland, men man får lägga sina hobbies åt sidan i några år tills barnen är större. Sen får man vara noga med att dela på bördan också med sin respektive så att allt jobb inte bara faller på den ena. 

Vi går iofs och tittar på alla matcher och konserter tillsammans, men min man coachar laget i den ena sporten och jag övar musik och gör läxor med barnet. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hur hinner man?) skrev 2023-09-08 12:54:27 följande:

Jag menar att om du blir så stressad kan ju  pappan ta alla barnaktiviteter varannan dag så du får vika. 
Svar på tråden Balansera lek, läxor, aktiviteter mm