Sörjer att jag inte får några barnbarn
Först och främst så ska du skaffa dig ett eget umgänge som är åldersspritt. Där du kan ha vänner att umgås med för din skull. Att vara änka och önska barnbarn kan bli ensamt. Detta för ditt eget välmående.
Sedan är det säkert så att dina barn är väldigt säkra på sin sak. Det kan mycket väl bli så som de säger också. Det kan också ändras. Min bror fick sitt första vid 47 års ålder - han träffade inte sin fru förren långt efter 40. Det var nog långt ifrån självklart att han ens skulle ha barn, idag är hans juveler helt självklara och han undrar lite varför det tog sådan tid att inse det.
Arbetade med en kvinna för många år sedan. Hon var tämligen säker också. Hon hade haft ett förhållande som gick i kras ett par år efter 30 och bestämde sig för att vara singel och inte få några barn. Sprang på henne sedan efter ytterligare ett par år. Då visade det sig att hon ett par år innan 40 träffat mannen i sitt liv. Ett år efter de träffats var de gifta och hade ett barn, tror det blev 3 barn i den familjen till slut.
Men, jo, det är en sorg för dig och du får tycka att det är så det är helt okej.
Ett tips till är att ställa upp som extramormor/farmor i en familj som bor nära eller som du känner. Jag vet många där jag bor där det förvisso finns far- och morföräldrar men de bor ofta långt bort och träffas sällan. De hade uppskattat en extra äldre med tid som kunde ta hand om deras små telningar några timmar ibland, komma på fika osv.
Det finns många vägar att gå!