• Anonym (Ell)

Jag kan inte visa kärlek

.Jag är uppvuxen med två föräldrar som var emotionellt frånvarande, jag kan räkna på en hand hur många gånger de båda uttryckt att de älskar mig eller gett mig någon form av närhet. Jag tror att detta har gjort att jag har blivit som dem, något som påverkar mitt förhållande då jag tycker det är jättejobbigt att säga jag älskar dig, jag vet inte hur man ger komplimanger och när jag mår dåligt stänger jag min partner ute istället för att prata med honom. Han är min första seriösa partner, vi har varit tillsammans i 4 år och innan honom har ingen någonsin sagt att personen älskar mig och den enda form av närhet jag fått har varit sexuell. Min sambo är nära på att lämna mig för att han känner sig så oälskad. Jag försöker men det räcker inte. Jag älskar verkligen den här människan men jag vet inte hur jag ska kunna visa det. Jag har provat att gå hos en terapeut
    men det har inte hjälpt. Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Jag kan inte visa kärlek
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ell)
    Anonym (Johan) skrev 2023-09-08 15:11:11 följande:

Mina föräldrar var också emotionellt frånvarande och jag har aldrig hört från någon av dem att de älskar mig och den enda gången jag sagt det till någon av mina föräldrar var till min far dagen efter han hade dött...

Jag har bara haft 3 långa relationer i mitt liv. Den första då var jag ganska ung och kommer inte riktigt ihåg. Men i min förra relation behövde jag verkligen kämpa för att säga eller skriva till min fru att jag älskade henne. Eftersom varje gång jag yttrade de orden kände de som en lögn...

I min nuvarande relation så är jag galet kär i min partner. Jag vill egentligen inte vara kär eftersom det är opraktiskt. Men hon är världens underbaraste människa och jag älskar henne så otroligt mycket. Det känns rätt helt enkelt. I denna relation har jag inga problem alls att säga "JAG ÄLSKAR DIG" eftersom det ordet ekar i huvudet så fort jag är med henne.

Så kanske är det som så att du inte är riktigt kär även fast att du tror det...

Jag vet att jag älskar honom, och när jag väl säger det så menar jag det även om det är svårt för mig att få ur mig orden så ofta. Han är min största trygghet och jag skulle aldrig i livet vilja vara med någon annan. Han är den enda som har visat mig kärlek så det bara känns så konstigt eftersom jag inte vet hur man gör det. 
  • AndreaBD

Jag blir just förvånad eftersom mina föräldrar ALDRIG har sagt sånt till mig. Min mamma sa det först något år innan hon dog - så det var en gång i alla fall. Och jag har inte alls svårt att säga det till min partner. Inte haft svårt med tidigare partners heller. Däremot har jag då inte heller sagt det till mina barn - inte direkt. Dottern tyckte sedan att man ska säga det, så jag har lärt mig, och jag har pratat med mina söner som tycker att de inte tycker det är viktigt alls. Det är en amerikansk grej, att säga till sina barn att man älskar de, menar mina söner. 

• AndreaBD

Jag tror det har att göra med rätt partner också. Det kan vara så att du inte har känt för det. Du kan ju gå till terapi om du tycker, men det kan också vara så att det är ett tecken på att det kanske inte är stora kärleken. "Kan", obs, det måste inte vara så.

• Tecum

Mitt intryck är att det är ganska vanligt hos kvinnor att de har svårt att säga ä-ordet och är dåliga på att ge komplimanger. Min fru är sån, jag vet flera män som säger samma om sina och även kvinnor som erkänner att de har svårt för det.

Men det viktiga är att du gör som min fru och visar kärlek fysiskt och praktiskt, är omtänksam, bryr dig, har närhet i vardagen och bekräftar din man. Sen får du öva på resten, det är egentligen inte så svårt. Just det faktum att du inte fått eller hört det från dina föräldrar borde trigga dig till att inte bli som dem!

• Anonym (Ell)
    Tecum skrev 2023-09-08 20:24:43 följande:

Mitt intryck är att det är ganska vanligt hos kvinnor att de har svårt att säga ä-ordet och är dåliga på att ge komplimanger. Min fru är sån, jag vet flera män som säger samma om sina och även kvinnor som erkänner att de har svårt för det.

Men det viktiga är att du gör som min fru och visar kärlek fysiskt och praktiskt, är omtänksam, bryr dig, har närhet i vardagen och bekräftar din man. Sen får du öva på resten, det är egentligen inte så svårt. Just det faktum att du inte fått eller hört det från dina föräldrar borde trigga dig till att inte bli som dem!

Men vad för komplimanger gillar män ens att få? Jag brukar säga att han är snygg om han har klätt upp sig till fest eller klippt sig, men i vardagen tycker jag det är jättesvårt även om jag älskar hans vanliga utseende 
  • Dimisi
    Anonym (Ell) skrev 2023-09-09 01:08:41 följande:
    Men vad för komplimanger gillar män ens att få? Jag brukar säga att han är snygg om han har klätt upp sig till fest eller klippt sig, men i vardagen tycker jag det är jättesvårt även om jag älskar hans vanliga utseende 
    Du ska beskriva vad det är som gör att du vill ha honom. Det du har skrivit här hittills är:
    1. Han utstrålar trygghet.
    2. Han får dig att känna dig älskad.

Du kan säga det, men det är ännu bättre om du även kan ge något konkret exempel på vad han gör som får dig att känna trygghet, kärlek.
  • Tecum
    Anonym (Ell) skrev 2023-09-09 01:08:41 följande:
    Se #7, det är ett bra svar. Sen kan du ge komplimanger för sådant han gör eller säger, typ "det här blev bra!" eller " det var bra/klokt/fyndigt sagt".
Svar på tråden Jag kan inte visa kärlek