• Anonym (infekterad)

Nekas antibiotika av läkaren trots infektion, är det ok?

Hej

Har en kraftig infektion i fingret efter en sårskada. 

Har ingen feber men fingret varar, är svullet och gör ont. Bultar och pulsar. Det är svullet ut mot handryggen.

Jag fick ingen antibiotika  utskriven av läkaren pga av att jag inte har feber, först då kan jag återkomma och få antibiotika utskrivet. 

Detsamma gäller min vän som hade fått infektion i tand och blev svullen i ansikttet och ont. Hon fick inte heller någon antibiotika pga att hon inte hade feber. 

Är det verklgien helt ofarligt bara man inte har feber? Är feber den enda indikationen på att det har spritt sig  i kroppet?

Jag vill bara veta om man kan vara lugn?

Finns det någon vårdpersonal här eller andra kunniga? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-09-08 18:55
    Samma fråga vill jag gärna höra vad ni säger angående tandinfektioner utan feber, är det rimligt att inte få antibiotika om man har kraftig tandinfektion med svullnader i anstiktet och smärta, men i övrig ingen feber? Är det inte farligt för spridning?
  • Svar på tråden Nekas antibiotika av läkaren trots infektion, är det ok?
  • Anonym (Nina)

Fruktansvärt inkompetent av läkaren. 

Jag får aldrig feber och fick borrelia. Hade flera typiska symtom, däribland en växande röd ring. Men ingen feber. Därför fick jag ingen antibiotika. Det spreds till nervsystemet och jag hade länge svåra symtom. jag anmälde läkaren men fick som svar att han gjort rätt. Sjukvården är sjuk. Det är ett lotteri. Alla får inte feber. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Mari)

Det du kan göra med ditt finger är att ta Alsolsprit på en kompress,rikligt,gärna över natten. Det drar ut varet. 

• Anonym (A)
    Anonym (Mari) skrev 2023-09-08 15:43:37 följande:

Det du kan göra med ditt finger är att ta Alsolsprit på en kompress,rikligt,gärna över natten. Det drar ut varet. 

Inte alsolsprit - tag alsollösning!

Funkar med handbad också, 15-20 min. Gärna med grönsåpa, men tvål går bra. 
  • Anonym (Nina)
    Anonym (tljgd) skrev 2023-09-08 15:29:19 följande:

Om läkaren tror att infektionen kan läka ut av sig själv ges ingen antibiotika. Läkare har blivit (med all rätt) restriktiva mot att ge antibiotika om det inte är högst nödvändigt som vid en bakteriell infektion pga antibiotikaresistens. Tror du att någon här vet bättre än en utbildad läkare som har sett och undersökt din sårskada? Uppsök en annan läkare för ytterligare ett utlåtande om du inte tror på läkaren

Har man akne får man nästan alltid antibiotika. Så det med resistensbildning är en myt. Prova själv får du se. 
  • Anonym (Hoppla)
    Anonym (Nina) skrev 2023-09-08 16:32:11 följande:
    Har man akne får man nästan alltid antibiotika. Så det med resistensbildning är en myt. Prova själv får du se. 
    Tack vare att vi i morden hittade ett sett att mäta CRP på så har vi än så länge en ganska låg antibiotika resistens vilket vi ska vara tacksamma för. Finns många länder i Europa det detta inte är fallet och där vanlig antibiotika med ett lågt spektrum och alltså inte hjälper alls, inte ens mot acne. Resistens är absolut ingen myt och därför så förhåller läkare sig i Sverige till hela din anamnes innan man förskriver antibiotika. De har helt enkelt inte lov att ge antibiotika till höger och vänster. 

?CRP är en förkortning av C-reaktivt protein. Det är ett protein som ingår i kroppens immunförsvar. Halten av CRP i blodet ökar snabbt om du får en infektion som beror på bakterier.

CRP-värdet stiger när en infektion startar i kroppen. CRP-värdet sjunker sedan till vanliga värden när du blir frisk.?

• EnAnonumius
    Anonym (Nina) skrev 2023-09-08 16:32:11 följande:
    Du kommer med två påståenden här..

Kan du länka till objektiv medicinsk källa som styrker dina två påståenden.

"Googla själv" är ingen källhänvisning, utan det är bara ett svammel för att slippa styrka påståendena man gör. DU påstår bevisbördan ligger hos dig.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (infekterad)
    Anonym (Nina) skrev 2023-09-08 15:26:22 följande:

Fruktansvärt inkompetent av läkaren. 

Jag får aldrig feber och fick borrelia. Hade flera typiska symtom, däribland en växande röd ring. Men ingen feber. Därför fick jag ingen antibiotika. Det spreds till nervsystemet och jag hade länge svåra symtom. jag anmälde läkaren men fick som svar att han gjort rätt. Sjukvården är sjuk. Det är ett lotteri. Alla får inte feber. 

Men frukansvärt, och där ska man ju ge antibiotika om det är en ring! vad sjutton? Var det längesen?
  • Anonym (infekterad)
    Anonym (tljgd) skrev 2023-09-08 15:29:19 följande:

Om läkaren tror att infektionen kan läka ut av sig själv ges ingen antibiotika. Läkare har blivit (med all rätt) restriktiva mot att ge antibiotika om det inte är högst nödvändigt som vid en bakteriell infektion pga antibiotikaresistens. Tror du att någon här vet bättre än en utbildad läkare som har sett och undersökt din sårskada? Uppsök en annan läkare för ytterligare ett utlåtande om du inte tror på läkaren

Jo men tror och tror, tänk om det går till hjärtat och sepsis? Det kan ju inte läkaren veta? Är det min hälsa mot antibiotikaresistens? MIn bror hade ett mindre sår än mig med mindre svullnad och fick antibiotika för 3 år sen. 

Dessutom har jag läst att tandinfekiner ska ges anibiotika men min kompis fick inte heller trots helt svullen i halva ansiktet. 

Är det verkligen så att feber är det som visar faran?
  • Anonym (infekterad)
    Anonym (Hoppla) skrev 2023-09-08 16:45:17 följande:
    Tack vare att vi i morden hittade ett sett att mäta CRP på så har vi än så länge en ganska låg antibiotika resistens vilket vi ska vara tacksamma för. Finns många länder i Europa det detta inte är fallet och där vanlig antibiotika med ett lågt spektrum och alltså inte hjälper alls, inte ens mot acne. Resistens är absolut ingen myt och därför så förhåller läkare sig i Sverige till hela din anamnes innan man förskriver antibiotika. De har helt enkelt inte lov att ge antibiotika till höger och vänster. 

?CRP är en förkortning av C-reaktivt protein. Det är ett protein som ingår i kroppens immunförsvar. Halten av CRP i blodet ökar snabbt om du får en infektion som beror på bakterier.

CRP-värdet stiger när en infektion startar i kroppen. CRP-värdet sjunker sedan till vanliga värden när du blir frisk.?

Ja me var kan man som jag då, om jag vill, kolla crp? Då måste jag ju ringa vc och väna i flera timmar osv. Men det skulle ju va bra att veta, för om inte crp är högt så kan jag ju då dra slutsatsen att min infektion är ofarlig? Är det så?
Svar på tråden Nekas antibiotika av läkaren trots infektion, är det ok?