Inlägg från: Anonym (Skatterdåligsysselsättning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skatterdåligsysselsättning)

Funkisskatten kommer tillbaka!

Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-09 10:00:53 följande:
    Pengar som återstår efter att skatten är dragen får du förstås disponera över hur du vill. Det säger jag inte emot.

Egoism = alla reder sig själv och bestämmer själv.

För övrigt så var det ärvda pengar som diskussionen handlade om. Den som lever på arv har inte jobbat en timme för dem. Det har någon annan gjort. Det är ju alltså fel enligt din egna princip, så då kan vi vara överens om att de pengarna åtminstone borde beskattas.
    Inför det, så försvinner bara pengarna ut ur Sverige och placeras någon annanstans. Staten får ju tillbaka pengar på moms och skatter på det som investeras, handlas av dessa pengar ändå. Bort med att det ska vara skatt på allt, det skapar endast färre jobb.
  • Anonym (Skatterdåligsysselsättning)
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-09 11:09:33 följande:
    Det var det dummaste jag hört. Kommunal- och regionskatten är en platt skatt, eller "har samma procentsats" som du kallar det. Det är därför vi har kapitalskatt för de som tjänar mer, för att beskattningen ska bli efter bärkraft.

Det är bra så. Jag har inga invändningar mot det. Det som däremot fallerat och behöver återinföras är arvsskatt, fastighetsskatt och värnskatt. Det är helt normala skatter som andra jämförbara länder har. Jag tror knappast att förmögna är intresserade av att emigrera till en sandöken i Afrika för att smita undan det. Och om så vore fallet - bon voyage. Nu har vi problem i samhället som behöver åtgärdas och det måste gå före snikenhet.
    Sossetänk, skatter löser allt! Usch!
Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!