Inlägg från: Anonym (Hur hade du tänkt, procentsats?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur hade du tänkt, procentsats?)

Funkisskatten kommer tillbaka!

Dimpen skrev 2023-09-09 10:31:19 följande:
    Lika skatt för alla oavsett inkomst. Skatta för dem EN gång. Det är demokrati. Det säkrar också att pengarna stannar i landet. Mer skatt gör att kapitalet flyr. Det tjänar INTE staten på.
    Detta förstår vanligt funtade som inte är avundsjuka.
    Vilken procentskatt hade du tänkt dig för lika skatt?

Jag har en normalinkomst, min man tjänar en bit över 100 000 tusen i månaden.
    Vår dotter som precis gått ut gymnasiet och vill jobba 1 år innan hon pluggar vidare tjänar nu ca 25 000.

Ska det vara en låg procentskatt så att dottern får lön kvar så hon tycker att det ens är lönt att jobba eller är det min man som ska betala ytterst lite i skatt?

Hoppas att alla som bara betalar kommunalskatt vet att dom är tagare och bara dom som betalar statlig skatt är givare i samhället. Gränsen går vid 51 000 i månaden, det är alltså bara dom som tjänar mer som betalar mer än dom får tillbaka av samhället när det gäller skola, vård, polis, äldrevård osv.

Min man skulle gärna betala mindre i skatt samtidigt som vi ju vet att skatter även betalat skola till våra barn, sjukvård när en låg på sjukhus, äldrevård och boende för våra äldre släktingar. 

Våra skatter går ibland till fel saker och mycket till byråkrati men de flesta  som tjänar mindre än 51 000 i månaden vilken är en stor del av befolkningen skulle ju känna av ganska rejält om skatterna inte fördelades procentuellt.
Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!