Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Funkisskatten kommer tillbaka!

Anonym (TACK!!!!!) skrev 2023-09-08 19:38:36 följande:
    Funkisskatten kommer tillbaka!

HURRA! Nu får jag och alla andra som inte kan arbeta betala mer skatt än alla andra igen! HEJA MODERATERNA med stödpartier, stålhättan på! Sparka mera!

/s

Hur stor blir skattehöjningen?
  • Anonym (F)
    Anonym (Snurre) skrev 2023-09-10 02:44:01 följande:
    Moderaternas slogan ?Det ska löna sig att arbeta?, känns som ett hån mot människor som inte KAN arbeta. Dessutom finns det väldigt få arbetsplatser som vill ha personer med sjukdomar, skador eller handikapp på sin arbetsplats. Det finns ingen plats för denna grupp människor i arbetslivet. Inte ens Samhall är intresserade av många av dessa som försörjs av samhället. ?Det ska löna sig att arbeta?. M, var finns arbeten för funktionshindrade människor? Var finns arbetsgivaren som har tid och tålamod att det tar längre tid för vissa att lösa en uppgift, när man kan anställa en som löser samma uppgift 50% snabbare? Jag blir lite mörkrädd när jag läser vissa av kommentarerna här i tråden. Ni är många som bara ser ytan, men inte djupet och/eller sanningen. Kommentarer om att personer som måste leva på skattepengar är otacksamma är vidrigt. Människor som inte har något val ska skämmas. Ärvda pengar, som redan är skattade, ska inte skattas vid byte av ägare. Men pensionärer ska skatta sina pengar två gånger. Vad säger ni om att vi startar upp stora institutioner där vi gömmer undan alla dessa människor som inte kan försörja sig själv? Det har ju funkat tidigare i historien. Människor som fick ligga och dö. Människor som man inte slösade medicin på, då dessa människor ändå var en belastning på samhället. Nä?.Människor som inte kan förstå att människor inte väljer att bli sjuka eller funktionshindrade får mig bara att må dåligt. Att se ner på och förminska dessa människor. 
    Det säga ofta att pensionärer skattat två gånger. Vad menas med det?
  • Anonym (F)
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-10 13:27:01 följande:
    Allmän pension ingår i arbetsgivaravgiften. Du kanske vill meddela alla landets pensionärer att de är socialfall som lever på bidrag?

Nåja. Arbetsgivaravgiftens existens och storlek är avhängig av att jag jobbar. Arbetsgivarens utgifter för sin personal, arbetsgivaravgifter och utgifter för tjänstepension är inget  bidrag. Jag gör en insats på jobbet och får betalt för det. Vi lön och andra förmåner.

Garantipensionen är något annat. Den finansieras i statsbudgeten. Jag skulle dock personligen inte kalla dessa personer socialfall.

• Anonym (F)
    Anonym (Snurre) skrev 2023-09-12 21:23:27 följande:
    Fast detta är lite utanför området. Det står ju inte ett ord om skatt. Det är en orättvis skatt TS skriver om.
    Grundavdrag, jobbskatteavdrag och påverkan av det höjda Prisbasbeloppet handlar helt och hållet om skatter. De med sjukersättning får mer skattesänkning än de med de högsta inkomsterna via arbete. Var är den orättvisa skatten?
Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!