• Chajsa

    Vanligt att hjärtat inte slår v 6+0- 6+3?

    Hej! Ni som har erfarenhet av detta, jag känner att jag måste starta en ny tråd utifrån nya förutsättningar. Jag trodde jag var i vecka 7+1. När jag gjorde VUL ser de ett foster som bara är 3,7 mm och säger att det är i storlek för vecka 6+0. Fostersäcken stämde överens med detta. Hon sa att implantationen av ägget KAN ske en vecka efter ägglossningen och att jag skulle kunna vara tidigare gången (trots att jag plussade 10 dagar efter ÄL, om detta stämde skulle jag plussat typ TRE dagar efter befruktning- förvisso med ett ?testa tidigt??). Hon såg inget hjärtslag. 
    Vad tänker ni kloka människor om detta, är det möjligt att bebben lever? 

  • Svar på tråden Vanligt att hjärtat inte slår v 6+0- 6+3?
  • Anonym (Lis)

    Hjärtaktivitet skall se vid 6+4. Sen är det såklart svårt att mäta exakt så tidigt, en tiondels millimeter hit eller dit kan ju göra nån dags skillnad.
    Det låter såklart oroväckande att embryot mäter så mycket mindre, men stämmer det så kan ju hjärtat fortfarande hinna börja slå närmsta dagarna.
    Antar att du ska tillbaka om en vecka och kolla igen, hoppas du får se ett litet hjärta slå då. :)

  • Cereal Killer

    Som jag minns det efter att ha läst statistik på detta för några år sen, är det ca 50% sannolikhet att se hjärtslag i vecka 6+0-6+3. Uppenbarligen är du dock något längre gången egentligen, men där behöver det ju inte vara så att det skiljer 7 dagar mellan befruktningen och uppskattningen utan det kan vara ett mellanring, dvs 3-4 dagar. Att du plussade på dag 7 eller så. Det är tyvärr helt omöjligt att säga om detta är ett missfall/MA eller om det bara var så att det var svårt att se vid just denna undersökning. Det är absolut inte kört, skulle jag säga, men samtidigt en ökad risk för att detta blir ett missfall jämfört med om det hade matchad med din egen beräkning. Det enda sättet att veta är att göra ett nytt ultraljud om en vecka eller så. 

Svar på tråden Vanligt att hjärtat inte slår v 6+0- 6+3?