• Anonym (Trött)

Lediga dagar fördelning?

Hej! Jag undrar hur era lediga dagar ser ut i er familj? I min sitter jämt pappan uppe och spelar på datorn till ca 02.00 och sedan tar han sovmorgon medan jag får ta hand om barnet hela natten (pappan vaknar inte) och sedan får jag stiga upp med lillen på morgonen...  När pappan sedan vaknar ca 08 så går han in och duschar/skiter eller ska spela datorspel till kl 10.00. Tycker det är otroligt orättvist att pappan alltid får sova ostört (otroligt svårväckt) samt får ha egentid medan jag går och lägger mig med barnet mellan 20-21 för jag orkar ej vara vaken längre pga alla uppvak på natten (har ibland svårt att somna om) och sedan får vara ensamt med barnet till ca kl 10 innan pappan (med dåligt morgonhumör, behöver "lugn start på dagen") orkar göra något... Barnet är antagligen väldigt mammigt eftersom pappan mestadels stirrar in i sin datorskärm/mobil och bara kommer när han själv har ork/lust.

• Svar på tråden Lediga dagar fördelning?
  • Anonym (zxc)

Vem av er tar hand om barnet den större delen av dagen när ni båda är vakna? Om han tar större ansvar för barnen under dagen så är det inte konstigt om han behöver sömn. Jag är pappaledig och så har vi det uppdelat

• Rivjärnet92

Dags att sätta ner foten för sådär kan du inte ha det. Du har ju ensam vårdnad i princip och behöver dessutom tassa runt på äggskal för att din värdelösa sambo inte ska flyga i taket.

• Anonym (Trött)
    Anonym (zxc) skrev 2023-09-10 10:43:09 följande:

Vem av er tar hand om barnet den större delen av dagen när ni båda är vakna? Om han tar större ansvar för barnen under dagen så är det inte konstigt om han behöver sömn. Jag är pappaledig och så har vi det uppdelat

Jag tar barnet en stor del av dagarna. När pappan var föräldraledig förra sommaren (jag studerade) så sov han till ca 12-14 på dagen medan jag fick släpa ut barnet och hunden flera ggr innan han gick upp... 
  • Rivjärnet92
    Anonym (Trött) skrev 2023-09-10 11:01:25 följande:
    Jag tar barnet en stor del av dagarna. När pappan var föräldraledig förra sommaren (jag studerade) så sov han till ca 12-14 på dagen medan jag fick släpa ut barnet och hunden flera ggr innan han gick upp... 
    Men varför i helvete går du med på detta? Har du inget som helst egenvärde? Har han brutit ned dig så till den milda grad att du inte tycker att du är värd precis lika mycket som han?
  • Anonym (Trött)

När jag kommer hem från jobb (pendlar till annan stad) så får jag ta barnet så fort jag kommer hem för pappan "checkar ut" och behöver vila/duscha trots att han studerar på distans och inte gör något vissa dagar annat än lämna/hämta på förskolan. Visst har han blivit bättre på att laga mat/handla men tycker han är så extremt frånvarande? Så fort jag är hemma är barnet mitt ansvar och han kan smita iväg och spela ostört för barnet vill vara med mig hela tiden. Ibland tar han barnet till sin mamma så jag får vila men då är det ju farmor/andra som tar hand om barnet medan pappan chillar.

• Anonym (Igenkänningsfaktor)

Ja precis så där hade jag och mitt ex det också. Vi har dock bara ett barn (tur i oturen ett missfall därefter). Han vägrar fortfarande hämta barnet före lunch när det är hans dagar att umgås. Barnet bor hos mig på heltid, av uppenbara skäl.

Mitt ex klev dock sällan upp före lunch, och gud nåde den som försökte innan dess! Då var han arg och sur resten av dagen. Själv gick jag upp kl. 6 varje morgon eftersom barnet alltid vaknade då. Det gör hen fortfarande.

• Anonym (Trött)
    Rivjärnet92 skrev 2023-09-10 11:03:51 följande:
    Men varför i helvete går du med på detta? Har du inget som helst egenvärde? Har han brutit ned dig så till den milda grad att du inte tycker att du är värd precis lika mycket som han?
    Jadu, tydligen inte. Han har ju förbättrat sig och vaknar 08 istället för 12-14 men jag drar ju fortfarande det tunga lasset.. När jag sa att jag också vill ha sovmorgon skrattade han och sa att det kan jag få när barnet är ca 10 år.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Igenkänningsfaktor) skrev 2023-09-10 11:09:17 följande:

Ja precis så där hade jag och mitt ex det också. Vi har dock bara ett barn (tur i oturen ett missfall därefter). Han vägrar fortfarande hämta barnet före lunch när det är hans dagar att umgås. Barnet bor hos mig på heltid, av uppenbara skäl.

Mitt ex klev dock sällan upp före lunch, och gud nåde den som försökte innan dess! Då var han arg och sur resten av dagen. Själv gick jag upp kl. 6 varje morgon eftersom barnet alltid vaknade då. Det gör hen fortfarande.

Åh okej :/ men han gick alltså med på att du skulle ha barnet på heltid när ni separerade? Hur mycket träffar han barnet ?
  • Anonym (S)
    Anonym (zxc) skrev 2023-09-10 10:43:09 följande:

På lediga dagar?
    Dvs helger och röda dagar...
    Varför ska den som är föräldraledig har mer ansvar för barnet på tider då båda är lediga??

Är det inte mer rimligt att man delar på ansvaret på de dagar som båda är lediga. 
    Om det är viktigt att få sitta upp och nattsudda eller ha sovmorgon så får man förslagsvis varsin morgon där den andre har huvudansvaret för att stiga upp och fixa med frukost.
    Eller så stiger alla upp tillsammans och hjälps åt...

Jag tror du behöver vara extremt tydlig och backa.
    Han kommer inte magiskt börja ta ansvar, utan du måste sluta fylla de hål där han brister.

Ett effektivt sätt är genom att inte vara där:

Gå in med barnet i sovrummet och snöra sedan på dig skorna och gå ut på en promenad/springtur/simtur i simhallen

Ta buss/bil och sätt dig på ett café med en bok och drock gott morgonkaffe

Vaknar barnet på natten när han sitter och spelar så säger du, men åh vad bra du är vaken sen sätter du barnet i famnen på honom och går tillbaka till sängen ploppar i öronproppar.
    Sover han väcker du honom varannan gång.
  • Anonym (Igenkänningsfaktor)
    Anonym (Trött) skrev 2023-09-10 11:14:56 följande:
    Åh okej :/ men han gick alltså med på att du skulle ha barnet på heltid när ni separerade? Hur mycket träffar han barnet ?
    Gick med på är synd att säga, han fattar alltför väl att han inte klarar av att ha barnet i mer än några timmar åt gången. Ber jag om någon timme extra gnäller han. Ibland ringer han och lämnar hem barnet i förtid. Det var liksom aldrig någon större diskussion om var barnet ska bo när det egentligen bara finns ett alternativ. De träffas några gånger i veckan, upp till 5,5 timmar som mest per gång.
Svar på tråden Lediga dagar fördelning?