• anaemicc

    Erfarenheter av kemisk graviditet, hur gick det till för er?

    Hej,

    Jag och sambo försöker bli med barn. Jag har sedan ÄL mått konstigt denna månad, till och med blivit sjukskriven av min läkare då mina symtom varit förenliga med akut stress. Mitt humör har varit okontrollerbart, arg, ledsen, glad på ett sätt varken jag eller sambo känt igen. Har relaterat allt detta till stress.

    MEN, 1 dag innan beräknad mens bestämde vi att ta ett grav test. Clear Blue testa tidigt gav oss ett positivt resultat. Den var den lyckligaste fredagskvällen vi haft på väldigt länge. Så mycket förväntningar som hinner byggas upp på så oerhört kort tid! Det kändes plötsligt som vi hade en förklaring på mitt oerhört konstiga mående 1-2 veckor tillbaka i tiden. 

    Ett dygn efter detta fick jag en blödning och idag två dagar efter har jag kraftig blödning med rött och koagulerat/klumpigt blod, som en vanlig mens alltså. 


    Nu är jag mäkta förvirrad över vad fan det är som hänt. Jag fick ju ett positivt resultat. 


    Så, med största sannolikhet en kemisk graviditet. 


    Av vad jag läst mig till ska detta dock ej hinna ge symtom så som ömma bröst eller humörsvägninga, men det har jag helt klart haft. Ömma bröst i ca 2 veckor, fortfarande ömma. 


    Har någon erfarenhet av en kemisk graviditet som hunnit ge symtom för att sen avslutas i en kraftigare menstruation? Berätta gärna hur det gick till, skulle trösta att höra att man ej är ensam. 


    Är helt j*vla sänkt av detta. Herregud, var en beredd på att bli såhär ledsen. Vet att det bara är att fortsätta försöka men det är att det där att ha fått det där plusset för att det sen ska ryckas bort. 


     

  • Svar på tråden Erfarenheter av kemisk graviditet, hur gick det till för er?
  • barnlängtan89

    Japp du är inte ensam, och absolut att de kan ge symptom, jag hade flera under de två gånger jag haft kemisk(mars och juni), det är så himla trist. Men sen ömma bröst är också ett vanligt symptom av PMS så svårt att säga var de kommer från. 

    Jag beklagar sorgen, kemisk graviditet är svinjobbigt. Det enda positiva jag kan se med det är väl att man typ kan bli gravid iaf, det är inte helt kört för en befruktning har ju skett det är bara stegen efter som inte funkat. Ska också vara typ supervanligt, man hör bara inte så mycket om det då det nog missas många gånger som bara en lite sen mens. 

    Hjärta

  • Villblimamma98

    Min förra cykel hade jag en kemisk graviditet. Hade en del symtom. Testade två olika test som var svagt positiva. Blev så lycklig. Sen började jag blöda mycket mer än vanligt och "klumpar" typ. Sen var testerna negativa. Känner mig förkrossad. Fortfarande. Det är tungt och svårt. 


    denna cykel är jag nästan rädd för att testa ifall det sker igen. Man får försöka trösta sig med att kemiska graviditeter är så otroligt vanliga men oftast märker kvinnor dem inte mer än att mensen blir senare eller kraftigare. Förutsätter ju oftast att man tagit ett tidigt test. men det betyder åtminstone att kroppen lyckats med en befuktning! 


    du är absolut inte ensam Hjärta

  • anaemicc

    Tusen tack för att ni tog er tid att svara! Det tröstade iallafall lite. 

    Ja; alltså fruktansvärt har det varit. Man blir så himla himla lycklig och sen lika snabbt blir man så himla himla ledsen. 


    Nu vill jag bara att mensen ska ta slut så vi kan försöka igen, samtidigt som jag också är jätte rädd att bli besviken igen. 


    Hur länge har ni försökt bli med barn? Om det är en ok fråga att ställa. Behöver ej svaraHjärta

  • Villblimamma98
    anaemicc skrev 2023-09-12 12:06:52 följande:

    Tusen tack för att ni tog er tid att svara! Det tröstade iallafall lite. 

    Ja; alltså fruktansvärt har det varit. Man blir så himla himla lycklig och sen lika snabbt blir man så himla himla ledsen. 


    Nu vill jag bara att mensen ska ta slut så vi kan försöka igen, samtidigt som jag också är jätte rädd att bli besviken igen. 


    Hur länge har ni försökt bli med barn? Om det är en ok fråga att ställa. Behöver ej svaraHjärta


    Det är mitt fjärde försök så är fortfarande rätt tidigt. Men otroligt jobbigt och frustrerande ändå... 
  • anaemicc
    Villblimamma98 skrev 2023-09-12 12:18:20 följande:
    Det är mitt fjärde försök så är fortfarande rätt tidigt. Men otroligt jobbigt och frustrerande ändå... 

    Ja, vi inleder försök 3 nu då efter denna mensperiod. jag vet ju att det är vanligaste är att det tar tid, men känner precis likadant. Det är så mycket väntan och väntan och väntan också. Omöjligt att inte tänka på det KONSTANT. 


    Vi får trösta oss med att det är helt normalt att det tar längre tid än vad man kanske har tålamod med. 

  • Villblimamma98
    anaemicc skrev 2023-09-12 13:20:29 följande:

    Ja, vi inleder försök 3 nu då efter denna mensperiod. jag vet ju att det är vanligaste är att det tar tid, men känner precis likadant. Det är så mycket väntan och väntan och väntan också. Omöjligt att inte tänka på det KONSTANT. 


    Vi får trösta oss med att det är helt normalt att det tar längre tid än vad man kanske har tålamod med. 


     


    jagr testnarkoman oxå och testar konstant och det gör inte saken lättare. Man blir ju konstant besviken. Det enda jag tänker på är ägglossning och graviditetstest. jag vill ju inget hellre än att bli gravid. Jag vet att vi bara försökt 4 gånger men man hinner redan måla upp tankar om att något inte är
    som de ska med en... 

    precis vi får jobba med tålamodet...

  • Fiffi11

    STOR kram till dig <3 jag har gått igenom samma sak min första graviditet. Hade tydliga symptom. I vecka 7 kom lite brunt blod och jag gick då till läkare som sade att livmodern var helt sopren. Dagen efter började jag blöda lätt i tre dagar och sedan var det "klart". Jag råder dig att ta ett ultraljud så att de ser att det inte finns rester kvar <3

    Det är lätt att sjunka ned i sorgen och det ska man få göra, det är inte fel att vara ledsen. Men jag försökte tänka att jag var tacksam över att min kropp tar hand om mig och ser till att det barn som inte skulle ha mått bra får vandra vidare.

    Det kommer att gå vägen <3

Svar på tråden Erfarenheter av kemisk graviditet, hur gick det till för er?