• Anonym (uppgiven)

Mitt barn är en skitunge

Ja, det är nog hemskt att säga om sitt eget barn, men det är just så jag känner. Hen är 6 år och tror världen borde kretsa kring hen. Detta anser jag är normalt för små barn, men inte i den åldern.

Jag avskyr när barn (eller ungdomar) beter sig sådär och gör det fortfarande. Jag har alltid ansett dem som ouppfostrade skitungar. Man ser ju oftast, när man träffar de barn tillsammans med föräldrarna, varför de beter sig som de gör. Skillnaden när det gäller mitt eget barn är bara att mitt barn inte är ouppfostrat. Hen är en skitunge ändå. Trots att jag försökt allt, men inget fungerar. Jag har läst på en del för att få reda på vad jag gör för fel, men har inte hittat något svar. Mitt barn borde inte göra som hen gör med mitt uppfostringssätt.

Exempel från de senaste dagarna på hur hen visar att hen tror hen är världens medelpunkt:

På fredag lekte hen med sin grannkompis på gården på eftermiddagen som de bruka göra nästan varje dag. Oftas cyklar de men kompisen hade inte cykeln med sig då. Mitt barn frågade mig om hen får gå och hämta kompisens cykel och hjälm, varav jag förklarade att kompisen kanske inte vill cykla. Mitt barn gick tillbaka till kompisen igen och kom sedan tillbaka till mig för att säga att kompisen vill cykla och om hen får följa med för att hämta grejerna. Visst fick hen. Strax efter kom kompisen fram till mig (jag såg dem inte där dem lekte) och klagade att mitt barn gick hem till kompisen för att hämta cykelgrejerna trots att kompisen har sagt att den inte ville cykla.

På lördag hade mitt barn chansen att besiktiga en byggnad av den sort hen älskar. Det bästa då var att man fick även gå i en del som man annars inte får vistas på, och just detta var intressant för mitt barn. Besiktningen gick till såhär att man gruppvis fördes runt av en anställd i en kvart ungefär. Barnet började gnälla så fort vi gick in, för att hen ville enbart till det enda ställe och hen antar tydligen om HEN vill bara dit får de 15 andra som ingår i gruppen helt enkelt skita i att titta på något annat. Hen gnällde och klagade och betedde sig illa oavbrutet.
    Idag har vi varit på ett evenemang som mitt barn tyckte var jättekul. Favoriten var något fartyg som man fick åka rundor i. Runden var rätt lång, flera 100 meter, och stod ingen i kö fick man såklart köra så ofta man ville. Hen körde där rätt ofta under de timmarna vi var där men redan i början blev jag väldigt trött på hen pga hens gnäll att hen behöver vänta när andra vill köra. Och nej, ett kö är inget som är nytt för mitt barn. Och så blev det även gnäll och klagor och arga uttalande när hen tyckte att ett annat barn körde för långsamt. En runda körde mitt barn extremt långsamt, stannade på vägen osv. När hen kom tillbaka sa jag till hen att detta inte är okej för det kan finnas barn som väntar. Just då fanns det inga, därför fick hen köra en runda till. Men jag sa till mitt barn om hen vill köra så får hen göra det ordentligt utan att dra ut tiden. Barnet gjorde exakt motsatsen, hen körde extra långsamt och stannade mitt i rundan för att köra fram och tillbaka. Allt för att inte komma i målet där hen kanske måste stiga av och vänta på sin tur igen. Och just då var det faktiskt någon som väntade.

Det kan kännas som smågrejer, men det tycker jag inte att det är när det händer jämt. Jag blir så trött på detta. Jag vill inte har en osocial skitstövel till barn!

Och jag vet faktiskt inte vad jag vill med tråden. Bara skriva av min frustration kanske.

• Svar på tråden Mitt barn är en skitunge
  • Anonym (Normalt)

Fullständigt normalt att barn i lilla tonåren, precis som i vanliga tonåren, tror att världen kretsar kring dem.

Barns om vet vad som förväntas av dem på en aktivitet, och vad som händer om det inte uppfylls, men inte kan efterleva det får sin aktivitet avbruten. AKA, ni skulle gått hem redan efter första påminnelsen om vad som förväntas. För du berättade väl för barnet innan vad som förväntades?

DU uppfostrar och formar ditt barn. Ditt barns skitstövlighet hänger på DIN kommunikation med barnet. Barn behöver tydlig kommunikation, tålamod från sin omgivning och kärlek, mer kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv.

Men visst är det ibland frustrerende att ha barn.

• Anonym (Mamma)

Ts, ditt barn beter sig som en typisk sexåring och ja, du har tyvärr en stor del i det beteendet. Ska bena ut mina tankar kring detta.

Cykeln och kompisen: många barn tar inte in vad andra säger, de kan också glömma det på tre sekunder eller missuppfatta eller vad som helst. Det är inte självupptagenhet, det är brist på fokus. Bäst är så klart om ni alla tre pratar samtidigt så du hör vad kompisen säger.

Besiktningen: där skulle du som förälder satt gränsen att antingen slutar hen klaga eller så går ni hem. Ett gnäll till = gå hem med ungen direkt och inga förmåner hemma. Förstör man för andra och inte kan bete sig får man inga belöningar heller.

Gnäll i kön: jag skulle ha sagt till barnet vänligt först att man måste vänta på sin tur osv, men om det hade fortsatt skulle jag ha sagt åt barnet att sluta gnälla eller så skulle vi gå därifrån, och sedan följa upp också.

Förstöra åkturen för andra: samma där, sköter sig inte barnet så får hen inte köra det där fartyget mer. Skulle dessutom inleda med en paus och gått till någon annan del en stund. Längre fram säger barnet så klart att hen vill till fartyget igen, ok, men bara om hen kan bete sig, dvs inte söla på med körningen, inte klaga på andra osv.

Barnet visar det beteende som du accepterar. Om du börjar sätta gränser blir det bättre. Det tar inte bort allt men de flesta barn lär sig väldigt fort att inte testa gränserna efter första tillsägelsen.

• Anonym (Livin)

Fast i de här fallen uppfostrar du ju inte ditt barn?

Hen ljög om kompisen men sprang du och stoppade barnet från att hämta cykeln?

Det gnällde på rundturen men fick ändå gå hela rundturen. Där kunde du ju sagt att 1, sluta gnälla eller 2, vi går. Och gått!

Barnet skötte sig inte när det körde ett fordon men fick ändå köra flera rundor. Varför lät du hen fortsätta när hen gnällde på de andra?

• Anonym (Floyd)

Min fru som är förskollärare brukar säga att 6-åriga tjejer är värst. Fortfarande gäller fortfarande regeln små barn - små problem - stora barn ... Med fyra stycken brottas jag med problem av fyra helt väsensskilda slag. Alla dagar i veckan tar jag mig an en sexåring hellre än knasiga samtal från rektorer som ska berätta vad som hänt och även andra rektorer som sitter och stammar i munnen på biträdande rektorn om saker där de under galgen erkänner att de inte följer skollagen.

• Anonym (uppgiven)
    Anonym (Normalt) skrev 2023-09-10 15:45:13 följande:

Fullständigt normalt att barn i lilla tonåren, precis som i vanliga tonåren, tror att världen kretsar kring dem.

Barns om vet vad som förväntas av dem på en aktivitet, och vad som händer om det inte uppfylls, men inte kan efterleva det får sin aktivitet avbruten. AKA, ni skulle gått hem redan efter första påminnelsen om vad som förväntas. För du berättade väl för barnet innan vad som förväntades?

DU uppfostrar och formar ditt barn. Ditt barns skitstövlighet hänger på DIN kommunikation med barnet. Barn behöver tydlig kommunikation, tålamod från sin omgivning och kärlek, mer kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv.

Men visst är det ibland frustrerende att ha barn.

Jo, lilla tonåren har jag hört om. Men det är ju inte så att det är något nytt mitt barn håller på med.
    Och vi gick hem b
    åde igår och idag.
  • Anonym (..)
    Anonym (uppgiven) skrev 2023-09-10 16:01:32 följande:
    Jo, lilla tonåren har jag hört om. Men det är ju inte så att det är något nytt mitt barn håller på med.
    Och vi gick hem både igår och idag.
    Jag vill inte vara elak TS men det är ju du som är förälder. En del av det du skrivit visar att du inte riktigt tar allt ansvar som en förälder bör. Det finns föräldrakurser, kola upp det. Du behöver stöttning. Det kommer gynna både dig och barnet. Finns det någon till förälder i sammanhanget? Ni behöver hjälpa varann. 
  • Anonym (..)
    Anonym (uppgiven) skrev 2023-09-10 16:01:32 följande:
    . Men det är ju inte så att det är något nytt mitt barn håller på med.
    Du har väl varit barnets förälder hela tiden? 
  • Anonym (uppgiven)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-10 15:51:36 följande:

Ts, ditt barn beter sig som en typisk sexåring och ja, du har tyvärr en stor del i det beteendet. Ska bena ut mina tankar kring detta.

Cykeln och kompisen: många barn tar inte in vad andra säger, de kan också glömma det på tre sekunder eller missuppfatta eller vad som helst. Det är inte självupptagenhet, det är brist på fokus. Bäst är så klart om ni alla tre pratar samtidigt så du hör vad kompisen säger.

Besiktningen: där skulle du som förälder satt gränsen att antingen slutar hen klaga eller så går ni hem. Ett gnäll till = gå hem med ungen direkt och inga förmåner hemma. Förstör man för andra och inte kan bete sig får man inga belöningar heller.

Gnäll i kön: jag skulle ha sagt till barnet vänligt först att man måste vänta på sin tur osv, men om det hade fortsatt skulle jag ha sagt åt barnet att sluta gnälla eller så skulle vi gå därifrån, och sedan följa upp också.

Förstöra åkturen för andra: samma där, sköter sig inte barnet så får hen inte köra det där fartyget mer. Skulle dessutom inleda med en paus och gått till någon annan del en stund. Längre fram säger barnet så klart att hen vill till fartyget igen, ok, men bara om hen kan bete sig, dvs inte söla på med körningen, inte klaga på andra osv.

Barnet visar det beteende som du accepterar. Om du börjar sätta gränser blir det bättre. Det tar inte bort allt men de flesta barn lär sig väldigt fort att inte testa gränserna efter första tillsägelsen.

Jag sätter gränser, det har jag alltid gjort och självklart följer jag igenom.

Cykeln: nej, hen glömde inte. Vi pratade ju om det efteråt och mitt barn var tydlig med att hen struntade i vad kompisen sa eftersom hen ville att kompisen skulle cykla.

Besiktningen: jag förklarade för mitt barn i kön medan vi väntade vad som gäller. När hen gnällde upplyste jag hen att vi ska 
    åka hem direkt efteråt om hen fortsätter och det var också det vi gjorde. Det hade funnits många fler saker att uppleva där, som mitt barn inte kunde vara med på.

Dagens 
    åkturer: vi åkte hem direkt.

Nej, mitt barn visar INTE beteendet jag accepterar. Det är just det som gör mig s
    å uppgiven. Jag gör allt "som man ska", men mitt barn skiter i det. Och hen lär sig inte. Hen vet exakt att jag gör precis som jag säger och vad konsekvenserna är för dåligt beteende, men hen lär sig inte. 

• Anonym (uppgiven)
    Anonym (Livin) skrev 2023-09-10 15:54:48 följande:

Fast i de här fallen uppfostrar du ju inte ditt barn?

Hen ljög om kompisen men sprang du och stoppade barnet från att hämta cykeln?

Det gnällde på rundturen men fick ändå gå hela rundturen. Där kunde du ju sagt att 1, sluta gnälla eller 2, vi går. Och gått!

Barnet skötte sig inte när det körde ett fordon men fick ändå köra flera rundor. Varför lät du hen fortsätta när hen gnällde på de andra?

Nej, jag sprang inte efter mitt barn. Det hade varit meningslöst för hen har nog redan varit framme vid kompisens hus. Men jag sa såklrt till efteråt att detta beteende inte är acceptabelt.

Ja, hen "fick" åka hela rundturen, för man måste ju lämna tillbaka fartyget i början av rundan så att den nästa kan köra. Jag gick emot barnet och ropade att hen måste åka till starten nu direkt. Sedan gick vi hem omedelbart. Hen fick INTE köra flera rundor efter att hen inte skötte sig!

• Anonym (uppgiven)
    Anonym (Floyd) skrev 2023-09-10 15:59:53 följande:

Min fru som är förskollärare brukar säga att 6-åriga tjejer är värst. Fortfarande gäller fortfarande regeln små barn - små problem - stora barn ... Med fyra stycken brottas jag med problem av fyra helt väsensskilda slag. Alla dagar i veckan tar jag mig an en sexåring hellre än knasiga samtal från rektorer som ska berätta vad som hänt och även andra rektorer som sitter och stammar i munnen på biträdande rektorn om saker där de under galgen erkänner att de inte följer skollagen.

Jag är faktist rädd hurdan hen kommer bli som tonåring.
Svar på tråden Mitt barn är en skitunge