Straff för misshandel och barnfridsbrott?
Jag har ingen info att komma med, vill bara beklaga denna fruktansvärda sits du hamnat i. Jag har varit med om något liknande, men den som blev anklagad var inte en väldigt nära anhörig som i ditt fall. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara om detta hände en familjemedlem.
Tyvärr är det så att så länge ord står mot ord och ingen erkänner att de ljuger, så kommer ni aldrig få veta sanningen. Eller jo, det skulle väl i så fall möjligen vara om barnet berättar, nu eller i framtiden, men barn kan tyvärr lätt manipuleras av sina föräldrar och det går till och med att ge dem falska minnen av händelsen, som sedan finns kvar för alltid. I slutändan måste du välja, baserat på vad du själv tror. Antingen får du bestämma dig för att att han ä oskyldig, försöka behålla den relation du har till din bror och låta känslorna från denna tuffa period mattas av med tiden. Eller så får du se det som att han mycket väl kan ha gjort detta, och låta er framtida relation bli därefter. Detta är inget du måste bestämma idag, utan gå på rättegången först om du vill det och tror att det hjälper dig.
I mitt fall blev personen inte dömd, men jag kunde och ville inte reparera vår relation efteråt eftersom jag själv tror att han gjort den hemska handling han blev anklagad för. Så jag bröt med honom, och det gjorde många runt omkring honom också. Fruktansvärt, förstås, om det faktiskt är så att han var oskyldig, men han har kvar många av sina närmsta vänner och familj.