Mandel skrev 2023-09-13 15:25:50 följande:
Jag kan tycka att det beror lite på ålder och vad man vill med framtiden.
Jag är i 50-årsåldern och har 1 son varannan vecka, 1 son utflugen redan.
Först och främst så vill jag inte riskera att rycka upp mina barn igen om det inte skulle fungera så det har inte varit aktuellt att flytta ihop med någon så länge något barn fortfarande bor hemma.
Är livrädd för att flytta i hop med någon och så slutar det med att jag blir bitter för att jag återigen får städa, tvätta, laga mat, sköta trädgård osv. och då har mitt perfekta boende som jag har idag gått mig ur händerna och jag måste försöka hitta nytt igen.
Särbo för mig är exakt samma ansvar relationsmässigt som sambo. Enda skillnaden är att man inte bor under samma tak så ligger man inte med flera när man är sambo så ser jag ingen anledning att göra det bara för att man definierar sig som särbos. Det är ju liksom förkortningar av sammanboende och särboende och inget som öppet förhållande om man inte bestämt det.
Den dagen jag träffar någon som känns rätt och som har någorlunda samma syn på ordning och reda i hem och trädgård som mig så får jag kanske omvärdera beslutet och fundera på om jag vill bli sambo eller inte.
Just känns det väldigt avlägset ändå då det är ganska skönt att bara ha sig själv att ta hänsyn till.
Håller fullkomligt med dig. Har också barn på halvtid, hennes utflugna.
Vet inte hur vi löser det när vi blir pensionärer småningom ... vi kanske fortsätter som särbos.
Men visst, vi betalar för varsitt hus och andra dubbla kostnader.