• Anonym (Ts)

    Känner mig som världens sämsta mamma

    Jag vet inte hur jag ska orka. Känner mig som världens sämsta mamma

    Först klarar jag inte av att fysiskt föda mitt barn utan det  blir kejsarsnitt efter jag har haft brutala värkar ett dygn och barnet blivit påverkat.

    Sen klarar jag inte av att amma mitt barn, vi får inte till det. Taget sitter inte trots att jag kämpat i två veckor nu. Jag stöttar med ersättning, jag pumpar. Jag gör ALLT jag kan. Men amningen går inte bra och bebis ökar långsamt i vikt trots att jag tilläggsmatar och verkligen trugar. Kanske då bebis kissar och bajsar massor, känns som jag aldrig kan komma ikapp.

    Jag sover knappt på natten för att bebis sover dåligt och jag matar, vyssjar, sitter med barn i knä, ammar och bär. 

    Och bebis bara gråter och är sällan nöjd.

    BVC säger bara att allt är normalt.
    Pappan gör allt han kan, har tagit 100% ansvar för vårt andra barn.

    Men inget funkar med det nya, och jag känner mig HELT värdelös.

  • Svar på tråden Känner mig som världens sämsta mamma
  • Anonym (s)

    Hej 
    Hur förlossningen blev och att amningen inte fungerar optimalt har inget med hur bra mamma du är. 
    Jag tycker du låter helt fantastisk, som kämpar för att ge ditt barn det bästa.
    Och  när amningen fungerar, är den fantastisk men låt oss vara ärliga, den fungerar inte för alla.
    Och det din bebis behöver är mat  men  även en fungerande mamma som mår bra. Kör dig inte själv i botten bara för amningens skull.
    Om det kanske betyder att du behöver lägga ner amningen och köra ersättning så är det så.
    Jag känner många som gjorde det och deras barn mådde absoluuuut inte sämre och framförallt orkade de själva vara föräldrar...

    Jag skickar jättemycket kärlek till dig

  • Anonym (Kämpa)

    Det ÄR normalt. Därmed inte sagt att det kan vara superjävla jobbigt och hemskt. 

    Försök få avlastning. Lämna iväg den stora till släkt ett par timmar så mannen kan ta bebis och du sova. Skit i amningen. Ge ersättning. Eller om mor/farföräldrar kan bo hos er under helgen. 

  • Aliona

    Du ska vara mamma hela livet, och de kommande ca 20 åren är alla mycket, mycket viktigare än hur du födde och om du ammade. Det är saker med noll betydelse för barnet i det långa loppet! 


    Om du vill, strunta i amningen! Vi har rent vatten och bra ersättning, så bebisen kommer att växa lika bra på ersättning - om inte bättre tom eftersom ni inte behöver kämpa. All den tiden du kämpar med amning kan du istället lägga på att gosa med din bebis, vara hud mot hud, sjunga sånger, titta i ögonen - bara bonda och må bra! Och du - går ni över till ersättning så kan pappan också ta nätter och du få sova lite mer ;) 

    Och sist men inte minst - var snäll mot dig själv. Du är trött och känslosam just nu, det är helt förståeligt. Försök acceptera din känslor och släppa taget om dem. 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kämpa) skrev 2023-09-13 18:54:32 följande:

    Det ÄR normalt. Därmed inte sagt att det kan vara superjävla jobbigt och hemskt. 

    Försök få avlastning. Lämna iväg den stora till släkt ett par timmar så mannen kan ta bebis och du sova. Skit i amningen. Ge ersättning. Eller om mor/farföräldrar kan bo hos er under helgen. 


    Tyvärr har vi ingen släkt som kan avlasta. 


    Men jag känner mig så sjukt kass. Kan inte finnas där för äldre barnet heller pga det jäkla kejsarsnittet som gör att jag inte får lyfta. 


    Tack för dina snälla ord ändå.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (s) skrev 2023-09-13 18:51:59 följande:

    Hej 
    Hur förlossningen blev och att amningen inte fungerar optimalt har inget med hur bra mamma du är. 
    Jag tycker du låter helt fantastisk, som kämpar för att ge ditt barn det bästa.
    Och  när amningen fungerar, är den fantastisk men låt oss vara ärliga, den fungerar inte för alla.
    Och det din bebis behöver är mat  men  även en fungerande mamma som mår bra. Kör dig inte själv i botten bara för amningens skull.
    Om det kanske betyder att du behöver lägga ner amningen och köra ersättning så är det så.
    Jag känner många som gjorde det och deras barn mådde absoluuuut inte sämre och framförallt orkade de själva vara föräldrar...

    Jag skickar jättemycket kärlek till dig


    Tack. Vill bara allt det bästa för bebis men känner mig så otroligt otillräcklig nu för båda barnen trots att jag gör allt jag kan konstant. 
  • Anonym (Ts)
    Aliona skrev 2023-09-13 19:08:34 följande:

    Du ska vara mamma hela livet, och de kommande ca 20 åren är alla mycket, mycket viktigare än hur du födde och om du ammade. Det är saker med noll betydelse för barnet i det långa loppet! 


    Om du vill, strunta i amningen! Vi har rent vatten och bra ersättning, så bebisen kommer att växa lika bra på ersättning - om inte bättre tom eftersom ni inte behöver kämpa. All den tiden du kämpar med amning kan du istället lägga på att gosa med din bebis, vara hud mot hud, sjunga sånger, titta i ögonen - bara bonda och må bra! Och du - går ni över till ersättning så kan pappan också ta nätter och du få sova lite mer ;) 

    Och sist men inte minst - var snäll mot dig själv. Du är trött och känslosam just nu, det är helt förståeligt. Försök acceptera din känslor och släppa taget om dem. 


    Tack. Ville verkligen amma och är nöjd med delamning, men just känslan när det är så svårt stt få till bra och det bara känns som all mjölk kommer sina upp är kämpig mentalt.
  • Maymom

    Du är inte värdelös! Förstår att det kan kännas tungt att förlossningen inte gick som förväntat. Men så är det, det händer många. Det var inget som var ditt fel.

    Det är svårare att få igång amningen efter kejsarsnitt så det har inte heller med dig som mamma att göra.

    Och du är nyopererad, du ska vila och inte bära barn. Förstår att du känner dig otillräcklig när barnet vill ha dig. Men det får vara så i några veckor så du kan läka och sen bli dig själv igen och vara en fantastisk mamma när du mår bättre.

  • svera

    Vad? Hur tänker du nu? Det handlar absolut inte om hur du är eller funkar som mamma, se det som en nuvarande situation som med tiden avlägsnas och försvinner, allt kommer bli bra och detta kommer endast bli ett minne. Ditt barn lever och mår bra, det är ju huvudsaken?😊😊

  • Anonym (Kramar)

    Sålänge du ger dina barn närhet, trygghet och kärlek så är du den bästa mamman de kan ha. 

    Amning gör dig inte till en bättre mamma. Att du ger ditt barn mat och näring gör dig till en bra mamma, vilket du gör. Att det sedan är i form av nappflaska/koppmatning gör dig inte till en sämre mamma utan du gör det som är bäst för ditt barn utifrån de förutsättningar ni har framför er. 

    Försök att tänka på allt du KAN göra och allt du GÖR istället för sådant som inte funkar. Du sitter uppe och vyjssar på nätterna. Du tröstar och ger kärlek. Du finns där. 

    Tänk även på att även fast nu är nu så är det endast en kort period. Snart kommer liten vara stor och allt det där jobbiga kommer vara ett minne blott. Första månaderna är kämpiga men de flyger fort förbi. 

    Har du pratat med BVC om hur du mår? För det låter som Baby blues och det är viktigt att fånga upp detta innan det blir något allvarligare såsom en förlossningsdepression. 

    Till sist; Du är amazing. Du är en supermamma och du är det bästa som finns för dina barn. Glöm inte det.

  • Anonym (Ts)
    Maymom skrev 2023-09-13 19:33:56 följande:

    Du är inte värdelös! Förstår att det kan kännas tungt att förlossningen inte gick som förväntat. Men så är det, det händer många. Det var inget som var ditt fel.

    Det är svårare att få igång amningen efter kejsarsnitt så det har inte heller med dig som mamma att göra.

    Och du är nyopererad, du ska vila och inte bära barn. Förstår att du känner dig otillräcklig när barnet vill ha dig. Men det får vara så i några veckor så du kan läka och sen bli dig själv igen och vara en fantastisk mamma när du mår bättre.


    Tack. Det känns som mitt fel, min kropp klarade inte det trots att jag försökte så länge alla läkare lät mig.

    Är det svårare alltså? Ingen sa det till mig.

    Ja, känner mig verkligen sämst då när två små armar sträcks mot mig och jag inte får lyfta och barnet gråter. Pappan lyfter  ju upp så jag får krama barnet men det skär i hjärtat ändå varje dag.
Svar på tråden Känner mig som världens sämsta mamma