• Anonym (anonym)

Behöver livsråd kring: ptsd, universitetsstudier, avhopp

Hej, jag har en aningen speciell situation som jag skulle behöva lite råd med och skulle verkligen uppskatta er hjälp då jag inte riktigt kan prata om hela situationen med någon.

Situationen är följande:
    Jag läste ett par terminer på ett väl ansett tekniskt universitet direkt efter gymnasiet och kände mig verkligen hemma där, gillade verkligen studierna även om det var utmanande och mina universitetsvänner. Men under det första året blev jag utsatt för en ganska allvarlig händelse i en nära relation som jag fortfarande lever i. Vill inte gå in på detaljer men det han gjorde hade kunnat leda till ett ganska rejält fängelsestraff om jag polisanmält saken.

Nu, drygt 1,5 år efter händelsen, har fortfarande jag aldrig vågat berätta om detta för någon i min närhet. Händelsen ledde till utmattning, depression och en ptsd diagnos.
    På grund av detta var jag totalt oförmögen att fortsätta mina studier, men kämpade mig igenom vårterminen ändå och klarade kurserna med nöd och näppe. Distanserade mig allt mer från mina vänner och bröt väl mer eller mindre ihop. Hade också väldigt svårt att hålla masken då jag kände mig totalt trasig inombords, blev nog ganska missförstådd av min omgivning eftersom jag inte kunde berätta varför jag mådde som jag mådde.

Intalade mig själv att utbildningen och den tekniska inriktningen var fel för mig och hoppade av. Nu i efterhand misstänker jag starkt att utbildningen egentligen passade mig mycket väl, men att jag pga ångest och utmattning bara ville fly från allt. Tog hursomhelst ett studieuppehåll ett år för att jobba och typ återhämta mig från ptsd.
    Nu har jag nyligen påbörjat en mer kreativ utbildning då jag tänkte att detta skulle passa mig bättre och vara bättre för mitt mående. Mår dock skit, förstår mig inte på allt "flum" och passar inte in alls. Har lyckats få ett par vänner men känner mig ändå rätt utanför klassen, delvis har jag väl mig själv att skylla då jag fortfarande inte riktigt har energi, har blivit mycket mer osäker i sociala sammanhang och helt tappat självkänslan efter allt som hänt vilket säkert speglas utåt.

Inser också att det trots allt är teknik jag vill arbeta med, och jag saknar mitt gamla liv otroligt mycket - mina vänner, de mer avancerade kurserna, att känna mig "påväg" någonstans. Det finns ingenting jag ångrar så mycket i mitt liv som att jag hoppade av min första utbildning, det känns som att jag slängt bort hela mitt liv. Är också redan 22 och om jag ska söka om kommer jag vara 23, känns som att allt är helt bortslösat.

Känner dessutom fortfarande en ångest över mitt mående i sig- även om det är bättre nu känns det som att jag aldrig riktigt kommer att bli mig själv igen. Är samtidigt rädd för att gå tillbaka då jag inte vet säkert att mitt mående inte bara kommer att krascha igen.
    Vad ska jag göra, vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Behöver livsråd kring: ptsd, universitetsstudier, avhopp
  • Anonym (55)

1. Du ska givetvis söka den utbildning du vill ha? 23 år är väl inget! 
    2. Ta hjälp av vården för att hantera ditt mående, du behöver terapi för att komma över det som hände.
    3. Bryt den relation - du fattar väl att den är stor del i hur du mår och att du valde hoppa av utbildningen. 

Svar på tråden Behöver livsråd kring: ptsd, universitetsstudier, avhopp