• Anonym (Hon)

Han är upprörd över att jag inte älskar sonen

Jag har fyra döttrar, han en son. Han säger ofta att han älskar mina flickor som om de vore hans egna, vilket såklart känns jättefint... men idag ifrågasatte han varför jag aldrig säger att jag älskar hans son... visste inte vad jag skulle svara, blev så ställd... jag tycker jättebra om grabben, men jag kan inte säga att jag älskar honom... kanske om han hade varit yngre när jag kom in i bilden, men han var 18, nästan 19... nu är sambon ledsen... 

• Svar på tråden Han är upprörd över att jag inte älskar sonen
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Suck) skrev 2023-09-13 21:46:12 följande:

Då svarar man att, han är en underbar kille och det är fantastiskt roligt att ha fått en son att tycka om.

Det var ungefär det jag sa, men han kunde inte accepera att jag inte känner lika inför hans son som han gör inför mina barn.
  • Anonym (Hon)

Jag ljuger inte. Jag säger inte att jag älskar någon om jag faktiskt inte gör det. Han är en fin kille, men jag har inte alls den relationen till honom. Han har aldrig bott under samma tak som jag annat än om han varit på besök. Sambon har på sistone påstått att sonen ser mig som en bonusmamma, att han älskar mig etc etc. Jag har ingen aning om det stämmer, men det ändrar inte mina känslor. Jag tycker väldigt bra om honom, men jag älskar inte honom och ser honom inte som min son.

• Anonym (Hon)
    Anonym (orion) skrev 2023-09-14 06:37:43 följande:
    Sorry TS, men du körde i kuggfrågan. Det var tydligt indikerat vilket ord du skulle använda och han hade själv avdramatiserat ordet genom att använda så ofta omkring dina barn. Svenskar anno 2023 är amerikaniserade känslomänniskor som inte har problem med att säga att dom älskar det mesta, den nya Iphonen t.ex. Det borde du heller inte haft när det var så uppenbart att du bara skulle komma med en replik som innehöll ordet älska oavsett hur lite trovärdig den var.

Försök inte förklara, det gör det inte bättre.
    Jag vet vad han ville att jag skulle säga, MEN jag älskar inte hans son. Jag gör inte det. Jag tycker väldigt bra om honom, men jag älskar inte honom. 
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Björn) skrev 2023-09-14 06:35:23 följande:
    Din man och han son har en öppnare syn på att älska, vad ordet innebär. Tror inte det skiljer sig på era känslor egentligen. Ni har bara olika definition av ordet älska. 

Jag tycker din man är beundransvärd och någon att ta efter och lära sig av. Frågan är om du är förmögen att se det. 
    Förmögen att se det? Jag är en kärleksfull person och jag har alltid gjort allt för att sonen ska känna sig sedd och accepterad precis som han är. Jag har satt mig in i hans minst sagt märkliga intressen för att kunna diskutera dem med honom etc för att jag vet att det betyder mycket för honom. 
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Björn) skrev 2023-09-14 09:52:50 följande:
    Du behöver förändra din definition av att älska. Du har en snål definition. 
    Nej det har jag verkligen inte. Jag älskar inte honom, punkt. Jag tycker väldigt bra om honom, men jag hyser inte starkare känslor för honom. Jag vill vara en bra vuxen i hans liv, och vem vet, en dag kanske jag kan säga att jag älskar honom, men den dagen är inte idag. Jag har träffat honom några timmar i månaden i ca tio månaders tid, medan min sambo tagit på sig vad som närmast kan kallas en papparoll för mina. Det är helt olika förutsättningar för att bygga en djup relation.
Svar på tråden Han är upprörd över att jag inte älskar sonen